جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سران سوریه، فرانسه، قطر و ترکیه بعد از نشست چهار جانبه در دمشق در خصوص این نشست به خبرنگاران گزارش دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری سوریه (سانا)، بشار اسد، رئیس‌ جمهور سوریه در پایان نشست چهار جانبه‌اش با رهبران ترکیه، فرانسه و قطر در خصوص مذاکرات غیر مستقیم صلح بین سوریه و رژیم صهیونیستی اظهار داشت: این مذاکرات به دلیل استعفای مذاکره کننده‌ ارشد اسرائیلی‌ها به تاخیر افتاد و دور جدید مذاکرات از آن جهت که به ترسیم آ‌ینده‌ مذاکرات خواهد پرداخت، بسیار حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: سوریه یک سند شش ماده‌ای در خصوص پیشنهادات دمشق برای تحقق صلح با اسرائیل به ترکیه ارایه داده است و پیش از انجام هر گونه مذاکرات مستقیم، منتظر پاسخ اسرائیل به این سند است.

اسد گفت: این سند زمینه‌ساز مذاکرات مستقیم است و ما منتظریم تا طرف اسرائیلی نیز برای تشریح موضع‌گیری‌اش سند مشابهی را ارایه دهد.

رئیس‌جمهور سوریه بار دیگر تاکید کرد که ورود به مذاکرات مستقیم کشورش با اسرائیل مستلزم روی کار آ‌مدن دولت جدید آمریکا است.

وی با تاکید بر اهمیت نقش آمریکا در روند صلح گفت: ما همواره بر این موضوع تاکید داشته‌ایم که حضور آمریکا به عنوان بزرگترین قدرت در جهان جهت نظارت بر روند صلح و ایجاد تضمین‌هایی برای اجرای این روند به ویژه‌ از سوی اسرائیل ضروری است و طبیعتا بدون مذاکراه نمی‌توان چنین نظارتی را شاهد بود زیرا هر گونه نظارت بر روند صلح مستلزم ابزارها و اعتماد به تمامی طرف‌های ذی‌ربط پرونده صلح است که تا کنون از صلح و مذاکرات مستقیم صلح سخن گفته نشده است و ما باید منتظر دولت آتی آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور باشیم.

وی افزود: اما در خصوص کشورهایی که هم اکنون در روند صلح حضور دارند یعنی فرانسه، قطر وترکیه این کشورها ضمن برخورداری از روابط خوب با آمریکا، توجه ویژه‌ای به روند صلح دارند و من معتقدم برای انجام هر گونه مذاکره و ورود به مرحله‌ جدید مذاکرات، آنها با آمریکا تماس خواهند گرفت و این کشور را نیز ترغیب به مشارکت در این روند خواهند کرد.

اسد در ادامه عنوان داشت: ترکیه یک شریک مهم در روند صلح در مرحله‌ فعلی و مراحل آتی است.

وی همچنین تاکید کرد: نباید روند صلح فلسطین را فراموش کنیم زیرا این روند جهت تحقق صلح عادلانه و فراگیر در منطقه حیاتی و مهم است و دیگر این که ما تنها به دنبال توافقنامه‌ی صلح نیستیم بلکه خواهان تحقق صلح فراگیر در منطقه هستیم.

اسد خاطرنشان کرد که در دیدار اخیرش با میشل سلیمان، رئیس‌جمهور لبنان در خصوص ضرورت ورود لبنان به روند صلح با اسرائیل پس از انجام مذاکرات مستقیم بین سوریه و اسراییل گفت‌و‌گو کرده و با او به توافق رسیده است.

وی اوضاع لبنان را همچنان حساس توصیف کرده و از بحران حاکم بر شمال این کشور ابراز نگرانی کرد.

رئیس جمهور سوریه گفت: هر گونه دستاورد مثبت سیاسی بدون حل و فصل مشکل خشونت‌ها و درگیری‌ها بی‌ارزش است و ما رسما از رئیس‌جمهور لبنان درخواست کردیم، با استقرار نیروهای نظامی در شمال این کشور، ثبات را به این منطقه باز گرداند.

اسد گفت: توافق‌نامه‌ دوحه شبح جنگ داخلی را از لبنان دور کرد و امور سیاسی در این کشور پس از این توافقنامه در روند مثبت پیش می‌رود.

وی همچنین خاطرنشان کرد که روابط دیپلماتیک بین سوریه و لبنان از سر گرفته شده و با اتخاذ تدابیری همچون تعیین سفرا در کشور پیش از پایان سال جاری تکمیل خواهد شد.

وی در خصوص پرونده‌ هسته‌‌ای ایران گفت: ما در این نشست راه‌کارهای مسالمت‌آمیز را برای حل و فصل این پرونده بررسی کردیم و به همکاری‌هایمان با فرانسه و ایران در این زمینه ادامه خواهیم داد.

اسد در خصوص اوضاع عراق عنوان داشت: حل و فصل بحران عراق از طریق مذاکرات ملی بین گروه‌های عراقی امکان پذیر است و سوریه ضمن حمایت از روند سیاسی عراق با همکاری ترکیه تمام تلاشش را جهت تحقق ثبات و امنیت در عراق به کار می‌بندد.

وی همچنین همکاری هر چه بیشتر کشورهای همجوار عراق را جهت کمک به ثبات و امنیت این کشور خواستار شد.

رئیس‌جمهور سوریه همچنین حمایت کشورش را از تلاش‌های رئیس‌جمهور فرانسه جهت حل و فصل بحران قفقاز اعلام کرده و افزود: هر گونه بی‌ثباتی در گرجستان به طور مستقیم بر ترکیه و خاورمیانه تاثیر منفی می‌گذارد و ما هرگز نمی‌خواهیم که جنگ سرد جدید در جهان روی دهد.

اسد در ادامه با اشاره به بحران دارفور گفت: این موضوع کم اهمیت‌تر از مساله‌ عراق نیست و تقسیم سودان به تقسیم منطقه منجر خواهد شد لذا سوریه در تماس با طرف‌های ذی‌ربط پرونده‌ سودان، ایجاد راهکاری حقیقی برای حل و فصل بحران دارفور را خواستار شده است.

وی تاکید کرد: هدف از برگزاری این نشست چهار جانبه تحکیم تحقق ثبات و صلح در منطقه بود.

وی همچنین افزایش و تداوم این قبیل نشست‌ها را جهت بررسی وایجاد راهکارهایی برای حل و فصل بحران‌های منطقه خواستار شد.

اسد خاطرنشان کرد: اخیرا تحولات بزرگی در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان روی داده است واین تحولات کاملا با یکدیگر در ارتباط است.

وی افزود: مشکل خاورمیانه بر جهان تاثیرگذار است وهر گونه بحران در جهان نیز بر تحولات خاورمیانه تاثیر می‌گذارد لذا این مساله مهم یعنی ضرورت تحقق ثبات موجب شد که ما گردهم آییم و تحقق ثبات نیز جز از طریق سخن گفتن از صلح امکان پذیر نیست.

اسد ادامه داد:‌ امیر قطر یکی از حامیان همیشگی روند صلح بوده و همواره به دور از تاثیرپذیری‌ها در این زمینه‌ ایفای نقش کرده است، همانطور که رئیس‌جمهور فرانسه نیز با حمایت از این روند موجب بازگشت نقش اتحادیه‌ اروپا به خاورمیانه شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ترکیه نیز به عنوان معدود کشور حامی روند صلح طی سالهای اخیر موفق به برگزاری مذاکرات غیر مستقیم بین اسرائیل و سوریه شده و امیدواریم نشست چهار جانبه‌ دمشق با توجه به این مسایل بتواند در حل و فصل مشکلات خاورمیانه موثر باشد.

از سوی دیگر سارکوزی مذاکرات غیر مستقیم بین سوریه و اسرائیل و همچنین نقش ترکیه در این مذاکرات را مهم ارزیابی کرده و عنوان داشت: چنانچه روزی دو طرف وارد مذاکره مستقیم شوند، آمریکا فرانسه و اروپا و حتی ترکیه از این روند حمایت خواهند کرد.

وی ادامه داد: سیاست هوشیاری عامل سرکوب آتش فتنه وآشوب در خاورمیانه است.

سارکوزی گفت: ما به سوریه در لبنان و ایران نیازمندیم و آمریکا نیز به نقش بزرگی که سوریه در این خصوص ایفا می‌کند، واقف است و فرانسه در همین راستا در راستای اتخاذ سیاست باز با سوریه ایفای نقش می‌کند.

وی افزود: هیچ ممنوعیتی برای دیگر کشورهایی که خواهان پیوستن به این نشست چهار جانبه باشند، وجود ندارد.

وی با اشاره به نزدیکی دیدگاه فرانسه و سوریه در خصوص پرونده‌ هسته‌‌ای ایران بر نقش تاثیرگذار سوریه در این خصوص تاکید کرد.

رئیس جمهور فرانسه همچنین بر ضرورت تداوم و گسترش روابط مثبت بین سوریه و لبنان تاکید کرده و حمایت از استقلال، ثبات و حاکمیت لبنان را برای فرانسه مهم دانست.

شیخ محمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر نیز در این کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر روابط کشورهای حوزه خلیج فارس با ایران گفت: ما با هر گونه درگیری با ایران مخالف هستیم و در راستای جلوگیری از وقوع این امر تلاش می‌کنیم.

وی با اشاره به این که کشورش ریاست دوره‌ای شورای همکاری خلیج فارس را بر عهده دارد، تاکید کرد: هدف اصلی ما حمایت از امنیت، ثبات، شکوفایی و همکاری اقتصادی در حوزه‌ی خلیج فارس است.

شیخ محمد خاطرنشان کرد: هیچ مشکلی بین کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس با ایران به جز مشکل جزایر سه گانه بین امارات و ایران وجود ندارد و در عین حال قوی‌ترین روابط اقتصادی بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، بین ایران و امارات حاکم است.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات غیر مستقیم سوریه و اسرائیل گفت: سوریه و رئیس‌جمهور ‌آن موضع سازنده و مثبتی اتخاذ کرده‌اند و ما از این امر و نتایج این مذاکرات ولو به صورت غیر مستقیم استقبال می‌کنیم واطمینان داریم که با تداوم این روند به نتایج مطلوب دست خواهیم یافت.

اردوغان گفت: ما چهار مرحله از مذاکرات را به پایان رساندیم اما تحولاتی که در عرصه‌ اسرائیل روی داد، موجب تاخیر در برگزاری مرحله‌ پنج شده است که با فراهم شدن شرایط این روند ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر سارکوزی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه از میانجی‌گری قطر در پرونده‌ گلعاد شلیط، اسیر اسرائیلی خبر داد.

وی تاکید کرد که نامه‌ای از پدر گلعاد شلیط را به بشار اسد تحویل داده تا او نیز این نامه را به امیر قطر تحویل دهد و سرانجام این نامه توسط امیر قطر به خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تحویل داده شود.

سارکوزی تاکید کرد که تمام تلاشش را برای آزادی شلیط به کار خواهد بست و قطر نیز در تلاش‌ها برای تحقق این امر سهیم خواهد بود.

کد خبر 62527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز