سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیرامور خارجه آمریکا در دیدار از خاورمیانه درباره ایجاد شهرک‌های صهیونیستی در مناطق اشغالی فلسطین اظهار نظر کرد

پایگاه اینترنتی روزنامه اتریشی استاندارد از تل‌آویو و بیت‌المقدس گزارش داد،‌ کاندولیزا رایس امروز (سه‌شنبه پنجم شهریور) در بیت‌المقدس گفت اعتقاد ندارد که فعالیت‌های شهرک‌سازی چندان به روند صلح کمک کند.

وی ادامه داد که باید از همه اموری که اعتماد دوجانبه را میان طرف‌های مذاکره از بین می‌برد، اجتناب کرد.

این اظهارات رایس واکنشی به گزارش جدید سازمان صلح طلب شالوم آشاو (صلح اکنون) بود. بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی بیش از 1000 ساختمان جدید و 2600 واحد مسکونی را در شهرک‌های مناطق اشغالی ساخته است. به گفته این سازمان صلح‌طلب، ساخت و سازها در شهرک‌ها دو برابر شده است.

با این حال تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در برابر این اتهامات مدعی شد سیاست این رژیم این است که شهرک جدیدی احداث نکند. شهرک‌سازی‌ها هم به شکلی «چشم‌گیر» کاهش یافته است.

وی ادامه داد که فعالیت‌های اندکی در حال انجام است که نه مذاکرات و نه مرزهای آینده کشوری فلسطینی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

لیونی پیش از ورود رایس مخالفت خود را با فشار یا شروط خارجی اعلام کرد. او تصریح کرد که شخصا در مساله توافق با فلسطینی‌ها درباره توافقنامه‌ای برای راه حل ایجاد دو کشور در صورتی که محمود عباس، ‌رییس تشکیلات خودگردان فلسطین کنترل بر نوار غزه را در دست بگیرد، مداخله خواهد کرد. قدرت عباس به کنترل بخش‌هایی از کرانه باختری محدود شده و حماس کنترل نوار غزه را بر عهده دارد.

بر اساس طرح موسوم به نقشه راه گروه چهار جانبه خاورمیانه (آمریکا، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و روسیه) که در سال 2003 ارایه شد، رژیم صهیونیستی باید از احداث شهرک‌های صهیونیستی دست بکشد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل تاکید کرده است که احداث یا گسترش شهرک‌های صهیونیستی در مناطق اشغالی ناقض حقوق بین‌الملل است. انتقال جمعیت در منطقه اشغالی غیرقانونی است و کنوانسیون چهارم ژنو اسکان جمعیت غیرنظامی قدرت اشغالگر را در منطقه اشغالی ممنوع کرده است.

کد خبر 61675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز