دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در خصوص بحران موجود بین فتح و حماس گفت گزینه‌ای جز پایان دادن به این بحران وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، به نوشته‌ روزنامه الحیات الجدیده، چاپ فلسطین، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پس از دیدار با ملک‌عبدالله دوم، پادشاه اردن در یک کنفرانس خبری اظهار داشت: تحولات مهمی در روند مذاکرات فلسطین و اسرائیل روی داده که ما هم‌چنان آنها را پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: به رغم آنکه ایهود المرت، کناره‌گیری‌اش از پست نخست‌وزیری را اعلام کرده است ما هم‌چنان به دیدارهایمان با او ادامه می‌دهیم زیرا مساله کناره‌گیری المرت یک موضوع داخلی است.

محمود عباس با اشاره به اوضاع بحرانی در غزه عنوان داشت: مذاکرات امری ضروری است و این همان چیزی است که ما بارها مطرح کرده‌ایم و برادرانمان در مصر نیز ضمن موافقت با این درخواست از تمامی گروه‌های فلسطینی برای حضور در قاهره و انجام این مذاکرات دعوت کردند.

وی در خصوص میزان خوش‌بینی‌اش نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات ملی فلسطین گفت: نباید ناامید شد هر چند که ما اختلافات زیادی داریم و همین اختلافات اوضاع را به شرایطی کشانده است که در غزه شاهد آن هستیم، اما با وجود این باید برای حل بحران تلاش کنیم زیرا گزینه‌ای جز پایان دادن به بحران بین ما و جنبش حماس وجود ندارد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم‌چنین تاکید کرد: از جنبش حماس می‌خواهیم به منطق، تدبر و قانون روی آورد.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: موضع‌گیری کشورهای عربی در قبال مساله‌ فلسطین همواره مطلوب بوده و ما از حمایت اعراب برخورداریم، اما هنوز از این حمایت‌ها بی‌نیاز نیستیم، زیرا با مسائل و مشکلات بزرگی روبه‌رو هستیم.

محمود عباس ضمن تقدیر از حمایت‌های بی‌شائبه‌ پادشاه اردن از مساله‌ فلسطین عنوان داشت که در دیدار با ملک عبدالله دوم او را در جریان آخرین تحولات فلسطین و رایزنی‌ها جهت انجام مذاکرات ملی و هم‌چنین تحولات مربوط به مذاکرات با اسرائیل قرار داده است.

وی افزود: ما همچنین نتایج مذاکرات اخیر هیات فلسطینی با کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه‌ آمریکا و هیئت اسرائیلی در واشنگتن را به پادشاه اردن ابلاغ کردیم و در خصوص اوضاع عمومی جهان عرب و راهکارهای موجود جهت تحکیم و گسترش همکاری‌ها بحث و تبادل نظر کردیم.

از سوی دیگر پادشاه اردن نیز نسبت به تداوم درگیری‌ها بین جنبش‌های فتح و حماس هشدار داده و تاکید کرد: این درگیری‌ها تهدیدی برای تحقق آرمان فلسطینیان مبنی بر تشکیل کشور مستقل فلسطین محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تداوم درگیری‌ها بین گروه‌های فلسطینی مسلما مساله‌ فلسطین را متضرر خواهد ساخت. پادشاه اردن ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به بحران‌های اخیر در اراضی فلسطینی تاکید کرد: فلسطینیان برای حل اختلافات‌شان باید به گزینه‌ی مذاکره روی آورند.

ملک عبدالله دوم هم‌چنین حفظ وحدت فلسطینیان جهت رویارویی با تهدیدهای موجود را ضروری دانست. وی عنوان داشت که به تلاش‌هایش جهت حمایت از روند صلح و تشکیل کشور مستقل فلسطین در خاک فلسطین ادامه خواهد داد.

پادشاه اردن هم‌چنین هشدار داد: شکست در مذاکرات صلح و عدم تحقق پیشرفتی محسوس در روند صلح موجب افزایش بی‌ثباتی و خشونت در خاورمیانه شده است.

وی بار دیگر تاکید کرد: اردن به تلاش‌ها و همکاری‌هایش با جامعه‌ی بین‌المللی جهت حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین و همچنین ارائه‌ی کمک‌های اقتصادی و مالی به این تشکیلات جهت بهبود وضعیت معیشتی ملت فلسطین ادامه خواهد داد.

کد خبر 59774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز