چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سران اسرائیل شاید هیچ گاه در خاطرشان هم نمی‌گنجید که روزی به اتهام جنایات خود برضد ‌فلسطینیان، آن هم در اروپایی که روزگاری پشتیبان بی‌چون و چرای آنان بود، تحت تعقیب قضائی قرار گیرند.

پس از ماه‌ها تلاش‌های قضائی مرکز حقوق بشر فلسطین(PCHR) دادگاهی در اسپانیا حکم بازداشت شماری از شخصیت‌های سیاسی، ‌نظامی و امنیتی عالی رتبه اسرائیل را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در سال ۲۰۰۲ میلادی صادر کرد.

به گزارش شبکه خبری پرس تی وی، بنیامین الیعازر وزیر زیرساخت‌ها، موشه یعلون رئیس سابق ستاد مشترک ارتش و دان حالوتس فرمانده اسبق نیروی هوایی ارتش از جمله مهم‌ترین این مقامات هستند.

حکم دادگاه اسپانیایی به منزله زنگ خطری برای دولتمردان تل آویو است. براساس حکم این دادگاه این مقامات امنیتی رژیم اسرائیل متهم هستند که در سال ۲۰۰۲ با نشان دادن چراغ سبز به نیروی هوایی، دستور بمباران خانه صلاح شحاده، مبارز فلسطینی را صادر کرده‌اند که به شهادت همسر و ۱۵ نفر از ساکنان منازل مجاور خانه وی منجر شد که هیچ رابطه‌ای با فعالیت‌های سیاسی او نداشتند.

اسامی این مقامات صهیونیستی به این ترتیب است: بنیامین بن الیعازر وزیر سابق ارتش، آوی دیختر رئیس سابق سازمان امنیت داخلی اسرائیل(شاباک)، آوی دیختر وزیر امنیت داخلی، دان حالوتس فرمانده اسبق نیروی هوایی ارتش، دورون ماگ فرمانده جبهه جنوبی ارتش اسرائیل، گیورا ایلند دبیر شورای امنیت ملی و میکی هرتسوگ مشاور سابق نظامی وزیر ارتش.

طبق دستور دادگاه اسپانیایی به محض ورود هر یک از مقامات اسرائیلی مذکور به خاک اسپانیا پلیس این کشور حق دارد آنان را بازداشت کند. همچنین به‌علت ارتکاب جرایم جنگی مصونیت دیپلماتیک شامل این افراد نمی‌شود.

وزارت خارجه و دادگستری رژیم صهیونیستی با اخطار به این عده هم اکنون مشغول بررسی ابعاد قانونی و چگونگی برخورد با آن هستند.

دادگاه ملی اسپانیا-عالی‌ترین سازمان قضائی در اسپانیا- در ۲۴ ژوئن ۲۰۰۸ دادخواست قضائی مرکز حقوق بشر فلسطین علیه ۷ نفر از مقامات نظامی اسرائیل مبنی بر اتهام به ارتکاب جرایم جنگی در غزه در سال ۲۰۰۲ را پذیرفته بود.

این دادخواست را ۶ نفر از نجات یافتگان یورش هوایی رژیم صهیونیستی به غزه در ژوئیه ۲۰۰۲ تنظیم کرده‌اند.

افزایش اختلاف اولمرت و لیونی

اسرائیلی‌ها نه در داخل و نه در خارج از سرزمین‌های اشغالی روزگار خوبی ندارند. همزمان باصدور حکم بازداشت چندتن از سران رژیم تل آویو به اتهام جنایات جنگی، رسانه‌های اسرائیل هم از پریشانی اوضاع داخلی این رژیم و افزایش تنش میان اولمرت(نخست وزیر) و لیونی(وزیر خارجه) این رژیم خبر دادند.

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، منابع نزدیک به اولمرت، اعلام کرده‌اند که وی در اظهاراتی تزیپی لیونی را فردی خائن و دروغگو توصیف کرده است.

به گفته اولمرت، لیونی در اظهاراتش در برابر کمیته تحقیقاتی وینوگراد برای تبرئه کردن خودش از شکست در جنگ لبنان،سخنان دروغین را مطرح کرده است.

اولمرت همچنین گفته است، لیونی هیچ کار مهمی انجام نداده و محول کردن مسئولیت‌های مهم به وی امری خطرناک است.

اولمرت افزود: تزیپی لیونی برای رهبری ساخته نشده است. باور کنید که لیونی قادر به رهبری در اسرائیل نیست.

لیونی هم گفت که درصورت پیروزی در انتخابات، دولت متحد ملی تشکیل خواهد داد.

کد خبر 58902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز