شنبه ۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات حماس پس از انفجار اخیر که منجر به کشته و زخمی شدن 25 تن در غزه گردید 120 عضو فتح را دستگیر کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و مقامات پزشکی اعلام کردند، در پی انفجاری نزدیک خودروی مرتبط با شاخه‌ نظامی حماس در ساحل نوار غزه، پنج فلسطینی از جمله یک کودک شهید و بیش از 20 تن دیگر نیز مجروح شدند.

شاخه‌ نظامی حماس در بیانیه‌ای اعضای فتح را مقصر این انفجار در تقاطعی مهم در بیرون از شهر غزه دانست.

فتح دست داشتن در این انفجار را تکذیب و اعلام کرد که این انفجار بخشی از یک درگیری داخلی حماس بوده است.

منابع فلسطینی اعلام کردند: چهار تن از فعالان گردان عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، در بین کشته‌ها وجود دارند.

در همین حال، ایهاب الغصین، سخنگوی وزارت داخلی در دولت برکنار شده‌ فلسطین، در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی الجزیره به عاملان انفجارهای اخیر در غزه به ویژه انفجار مذکور که عصر روز جمعه روی داد، هشدار داد.

وی تاکید کرد: دولت برکنار شده‌ فلسطین با تمامی کسانی که قصد بر هم زدن ثبات امنیتی موجود در نوار غزه پس از سیطره حماس بر این منطقه را داشته باشند، برخورد خواهد کرد.

این مقام جنبش حماس هم‌چنین از تدابیر امنیتی شدید طی ساعات آینده در نوار غزه خبر داد.

منابع پزشکی فلسطین نیز اعلام کردند، حال چهار تن از مجروحان انفجار در ساحل نوار غزه وخیم است.

پیش از این نیز منابع امنیتی وابسته به جنبش حماس از انفجار دو بمب در شهر غزه خبر داده بودند.

در بیانیه‌ جنبش حماس درباره‌ این انفجار آمده است: در مقابل جنایت هولناک جریان شورشی وابسته به جنبش فتح در ساحل دریای غزه سکوت اختیار نخواهیم کرد و آن را بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت و عاملان این اقدام تبهکارانه را به سزای عمل ننگینشان خواهیم رساند.

حماس ضمن تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت چهار تن از مجاهدان گردان‌های شهید عزالدین قسام و یک دختر خردسال در جریان جنایت ساحل غزه، از تمامی گروه‌های ملی و اسلامی و مبارز فلسطین خواست تا در قبال جنایت مخالفان آرمان‌های ملی فلسطینیان احساس مسوولیت کنند و موضع خود را در قبال این جنایت به صورت شفاف اعلام دارند.

در بخش دیگر این بیانیه آمده است: گروهی از تبهکاران تروریست عصر روز جمعه پنج تن از بهترین فرزندان فلسطین از جمله یک دختر بچه بی‌گناه را به خاک و خون کشیدند و تنها جرم آنان این بود که در مقابل رژیم اشغالگر قدس مقاومت می‌کردند و به مقابله با اقدامات جنایتکارانه آنان بر می‌خاستند و به خاطر حمایت و پاسداری از امنیت میهن و هموطنانشان جان خود در طبق اخلاص گذاشته بودند و شبانه روز از حریم و مرزهای مقدس میهن عزیز حراست و پاسداری می‌کردند و به همین خاطر مزدوران و دست نشانده‌های اسرائیل آنان را مورد سوء قصد قرار دادند و هر کس دست به چنین اقدام تروریستی و جنایت آمیز بزند قاتل است و باید مجازات شود، هر چند هم مزدور دشمن صهیونیستی نباشد و اگر به سزای عمل ننگینش نرسد در زمین دست به فساد و تباهی و ویرانگری می‌زند و نابسامانی امنیتی و هرج و مرج به راه می‌اندازد. ما تاکید می‌کنیم که با تمام قوا و امکانات به مقابله با این افراد برمی‌خیزیم و هرگز اجازه اجرای چنین توطئه‌ای را به آنان نخواهیم داد.

فوزی برهوم سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز تاکید کرد: کشتار وحشیانه‌ای که بازماندگان جریان شورشی وابسته به جنبش فتح در ساحل دریای غزه به راه انداختند در چارچوب ادامه همکاری امنیتی با رژیم اشغالگر قدس ارزیابی می‌شود.

وی در گفت‌وگوی ویژه با مرکز اطلاع رسانی فلسطین، افزود که این کشتار هولناک در واقع نشانگر ادامه مشی تروریستی جریان شورشی فراری به رام الله در جریان اجرای طرح ضربتی امنیتی در نوار غزه است.

این مسوئل فلسطینی خاطر نشان ساخت که جریان دست نشانده رژیم صهیونیستی به نیابت از ارتش عبری این کشتار وحشیانه را به راه انداخت و این اقدام در حالی صورت گرفت که اسرائیل در چارچوب طرح آتش‌بس دست از جنایاتش علیه ساکنان نوار غزه برداشته است و هدف حماس از این طرح تامین امنیت شهروندان و مبارزان فلسطینی است.

برهوم یاد آور شد که با توجه به درماندگی ارتش اسرائیل در ترور فرماندهان و مجاهدان قسام، بازماندگان جریان شورشی و مزدور تل آویو درصدد ترور این فرماندهان و رزمندگان برآمده‌اند.

سخنگوی حماس تاکید کرد که هدف عاملان این اقدامات غیر انسانی ارعاب فلسطینیان و پیشبرد طرح‌های سازش با رژیم اشغالگر قدس است، ولی این طرح‌ها و توطئه در مقابل عزم و اراده پولادین ملت بیدار فلسطین و گروه‌های پویا و بالنده آن به شکست می‌انجامد.

سامی ابوزهری دیگر سخنگوی حماس نیز اعلام کرد که شماری از سوداگران مرگ وابسته به جریان شورشی و دست نشانده اسرائیل عصر روز جمعه بمبی را در مسیر حرکت خودروی حامل شماری از انسان‌های مومن و خدامحور در ساحل دریای غزه منفجر کردند که در پی این جنایت سهمگین چهار تن از مجاهدان گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی این جنبش و یک دختر خردسال بی‌گناه به خاک و خون کشیده شدند.

وی تاکید کرد: ما بازماندگان جوخه‌ها و گروهک‌های تبهکار وابسته به جریان شورشی فراری از نوار غزه به رام الله در جریان اجرای طرح ضربتی امنیتی را مسوول این اقدام ننگین و گستاخانه می‌دانیم.

سخنگوی حماس خاطر نشان ساخت: پیش از این اقدام تروریستی نیز شماری از عناصر این گروهک‌ها منزل دکتر مروان ابوراس از نمایندگان فراکسیون "تغییر و اصلاح" وابسته به حماس در پارلمان را گلوله باران کردند که در پی اقدام غیر انسانی خسارت‌های سنگینی به این خانه وارد آمد؛ اما در سایه عنایت خداوند متعال هیچ آسیبی به کسی وارد نشد.

ابوزهری یاد آور شد: این جریان شورشی و سوداگر مرگ همچنان به اقدامات ویرانگرانه و هرج و مرج طلبانه خود ادامه می‌دهد، اما ما هرگز با این جریان کنار نخواهیم آمد و هرگز به آن اجازه نخواهیم داد که توطئه‌های خود را عملی کند.

کد خبر 59097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز