یک مطالعه جدید نشان داده است که اجتناب از تمرینات شدید و سخت و فشرده در مدت دو ساعت قبل از خواب به بهبود خواب شبانه کمک می‌کند.

exercise

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از نیو اطلس نوشت: به خوبی می‌دانیم که فعالیت جسمانی در روز می‌تواند خواب و استراحت شبانه را بهتر کند و یک مطالعه جدید نشان داده است که چگونه زمان تمرینات ورزشی ما می‌تواند به نتایج متفاوتی منجر شود.

این مطالعه چند نکته جالب را در مورد مناسب‌ترین زمان برای انجام تمرینات ورزشی نشان می‌دهد و پیشنهاد می‌کند که اگر می‌خواهید صبح احساس سرزندگی کنید، انجام ورزش دیروقت را کنار بگذارید.

این تحقیق توسط دانشمندان خواب‌شناس در دانشگاه کنکوردیا در کانادا انجام شده است. آنها تصمیم گرفتند برخی از ابهامات در رابطه میان ورزش و خواب را برطرف کنند. محققان برای انجام این کار یک فراتحلیل از داده‌های جمع‌آوری‌شده در ۱۵ مطالعه را با تمرکز بر چگونگی تأثیر تمرینات ورزشی جوانان و میانسالان در ساعات قبل از خواب انجام دادند.

این تجزیه و تحلیل شامل در نظر گرفتن متغیرهای مختلف از جمله سطح آمادگی جسمانی افراد و کم‌تحرکی یا فعالیت بدنی آنها، تمرینات در اوایل شب یا اواخر عصر و انواع ورزش آنها بود.

امانوئل فریمپونگ، سرپرست این مطالعه می‌گوید: تجزیه و تحلیل ما به طور کلی نشان داد که وقتی انجام تمرینات ورزشی دو ساعت قبل از خواب به پایان می‌رسد، کیفیت خواب از جمله افزایش شروع خواب و افزایش مدت زمان خواب، وجود داشت. از سوی دیگر، هنگامی که ورزش کمتر از دو ساعت قبل از خواب به پایان رسید، بر خواب تأثیر منفی گذاشت. زمان بیشتری طول کشید تا شرکت‌کنندگان بخوابند و مدت خواب کاهش یافت.

سایر نکات مفید در این مطالعه شامل این است که دوچرخه‌سواری نوعی ورزش بود که بیشترین مزایا را برای بهبود کیفیت خواب از جمله تسریع شروع خواب و خواب عمیق به همراه داشت و تمرینات شدید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه‌ای برای شروع و مدت زمانِ خواب، مفیدترین بودند.

یکی از یافته‌های جالب این بود که تمرینات فشرده صرف نظر از زمان انجام آن در هنگام عصر، منجر به کاهش جزئی در مرحله حرکت سریع چشم (REM) در خواب شد.

فریمپونگ می‌گوید: بر اساس بررسی ما، برای جوانان و میانسالان سالم و بدون سابقه تجربه اختلالات در خواب، در صورت امکان تمرینات عصرگاهی باید در اوایل عصر انجام شود. افراد همچنین باید برنامه ورزشی منظمی داشته باشند، زیرا ورزش در زمان‌های مختلف عصر می‌تواند باعث اختلال در خواب شود. افراد همچنین باید در نظر بگیرند که در کل، صبح‌ها حالشان بهتر است یا عصرها. انجام تمرینات با شدت بالا در اواخر شب می‌تواند منجر به اختلال در خواب برای افرادی شود که اهل روز و صبح هستند.

این تحقیق در مجله Sleep Medicine Reviews منتشر شده است.

کد خبر 629881

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha