سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ارتش آلمان در شمال افغانستان دوباره هدف حملات قرار گرفته است.

روز شنبه یک کاروان دیگر از نیروهای این کشور دو بار پیاپی هدف حمله قرار گرفته‌اند که به تازگی مورد تایید وزارت دفاع برلین قرار گرفت.

روزنامه آلمانی «ولت» گزارش داد، این حمله به خودرو نیروهای عملیاتی واکنش سریع (QRF) در استان بغلان در شمال افغانستان انجام گرفته است. هر دو این تلاش‌ها با شکست مواجه شده‌اند. اما این حملات نشانگر آن است که ارتش آلمان در شمال افغانستان به هدف جذابی برای طالبان و دیگر نیروهای شبه‌نظامی تبدیل شده است.

نیروهای QRF در چارچوب عملیات ایساف در شمال افغانستان مستقر شده و وظیفه حمایت از نیروهای ایساف را بر عهده گرفته است. از تابستان این طیف از نیروهای آلمانی این وظیفه را از ناتو در این منطقه تحویل گرفته‌اند.

حملات طالبان در هفته‌های اخیر به امری معمولی تبدیل شده است. بمب‌های آنها در مسیر حرکت نیروهای آلمانی قرار می‌گیرد. گر چه بیشتر این حملات با شکست مواجه می‌شود، اما سه هفته پیش بود که یک آلمانی در حمله‌ای از این دست کشته شد.

در مقر اصلی ایساف این گونه تلقی می‌شود که حملات طالبان کاملا آگاهانه انجام می‌گیرد و این امر به بحث‌های علنی در خصوص امکان تجدید عملیات نیروهای آلمانی در افغانستان دامن زده است. ارتش آلمان خبر حمله اخیر را منتشر نکرده است، بلکه پس از آن به تایید وقوع حمله پرداخت که روزنامه «ولت» آن را منتشر کرد.

در مقر اصلی آلمان‌ها در شمال افغانستان فقط اعلام شد که کاروان QRF در مسیر قندوز پس از مزار شریف در نزدیکی پل کمری، حدود 100 کیلومتری جنوب قندوز در حرکت بود که یک بمب کنار جاده‌ای منفجر می‌شود. این در حالی است که گزارش ولت حکایت از عملیاتی انتحاری داشت که ارتش آلمان آن را تایید نکرد. اندکی بعد در همان روز هنگامی که این کاروان شهر را ترک کرد و دوباره در مسیر مزار شریف قرار گرفت، بمب دیگری از همان نوع منفجر شد که این انفجار هم خسارتی بر جای نگذاشت.

هنوز مشخص نیست که چه کسی پشت این حملات قرار داشته است، اما زیب‌الله مجاهد، از سخنگویان طالبان روز شنبه به اشپیگل آنلاین گفته بود که یکی از کاروان‌های ایساف در استان بغلان هدف حمله این گروه قرار گرفته است که در آن بسیاری از سربازان کشته شده‌اند. اما نه پلیس افغانستان و نه ارتش آلمان این خبر را تایید نکردند. از این روز پلیس افغانستان آن را تبلیغ سیاسی به نفع طالبان توصیف کرد. اما یک روز بعد اردوگاه آلمان‌ها هدف حمله راکتی قرار گرفت که این حمله هم خسارتی برجای نگذاشت.

در کابل، پایتخت افغانستان، هم شب سه‌شنبه پس از یک دوره طولانی آرامش دو راکت شلیک شد که ظاهرا هدف آن نیروهای ایساف بوده است. هر دو این انفجارها حدود ساعت 4 به وقت محلی رخ داد که صدای آن در تمام شهر قابل شنیدن بود. پس از آن بالگردها به پرواز درآمدند

کد خبر 62919

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز