پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و وزیر دفاع این کشور در گزارشی به کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا وضعیت نیروها و برنامه‌های این کشور در عراق و افغانستان را تشریح کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هشدار داد: زمان برای از بین بردن ناآرامی‌های فزاینده در افغانستان به سرعت در حال گذر است و به اعتقاد من ما در حال پیروزی در این کشور نیستیم.

آدمیرال مایکل مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و مشاور ارشد نظامی رابرت گیتس، وزیر دفاع این کشور تاکید کرد که یک استراتژی جامع‌تر و کامل‌تری برای منطقه که بتواند مرزهای افغانستان و پاکستان را تحت پوشش قرار دهد ارایه داده است.

وی تصمیم اخیر جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا برای اعزام 4500 نیرو از عراق به افغانستان را آغازی خوب و بسیار مهم دانست و گفت: اگر چه فرماندهان ما درخواست حدود 10 هزار نیرو داشتند اما باید گفت اعزام این تعداد نیرو نیز امری خوب و مورد قبول است.

وی در جلسه‌ استماع کمیته‌ سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا اظهار داشت: صادقانه بگویم به نظر من عدم اعزام نیروها به افغانستان خطر بزرگی است که نباید نادیده گرفته شود. به عقیده من ما در حال پیروزی در افغانستان نیستیم، اما فکر می‌کنم می‌توانیم پیروز شویم.

مولن افزود: بدون حمایت‌های گسترده‌تر بین‌المللی و دولت افغانستان هر تعداد از نیرو در هر زمانی قادر به دستیابی به اهدافی که ما در افغانستان داریم نخواهد بود و من باید با صراحت اعلام کنم که ما در حال از دست دادن زمان هستیم.

رابرت گیتس نیز در این جلسه اظهار داشت: تصمیم بوش برای خارج کردن هشت هزار نیرو از 146 هزار نیروی مستقر در عراق تا ماه فوریه و اعزام نیمی از آنها به افغانستان نه تنها حاکی از یک تصمیم درست بلکه نشانگر شیوه‌ی درستی است که ما برای اقدام در افغانستان پیش گرفته‌ایم.

وی خطاب به قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا گفت: به اعتقاد من ما در حال حاضر به پایان بازی در عراق نزدیک شده‌ایم و تصمیم ما طی امروز و ماه‌های آینده برای ثبات منطقه و امنیت ملی ما در سال‌های آتی اهمیت بسیاری دارد.

گیتس اذعان داشت: افزایش درگیری‌ها در افغانستان بسیار جدی است، اما باید هشدار دهم که خطر تغییر اوضاع در عراق به رغم پیشرفت‌ها در جبهه امنیتی هم چنان وجود دارد.

وی افزود: طرح کاهش نیروها یک خطر قابل پذیرش است اما می‌تواند دیدگاهی بسیار خوب از شرایط آینده به ما بدهد. این کاهش نیروها هم چنین به فرمانده کل بعدی ارزیابی جدیدی از اوضاع خواهد داد. با نزدیک شدن ما به پایان بازی در عراق از رهبران کشور می‌خواهم که استراتژی‌هایی که قرار است برای کاهش حضورمان در عراق به اجرا گذاشته شود را عملی کنند و با فرماندهان نظامی در این باره به مشورت بنشینند.

گیتس افزود: آمریکا انتظار دارد طی سال‌های آینده به شیوه‌های محدودتر هم‌چنان در عراق حضور داشته باشد.

گیتس و مولن تاکید کردند: ناامنی و خشونت در افغانستان هم چنان وجود دارد چرا که شبه‌نظامیان پاکستان را پناهگاهی امن برای خود یافته‌اند.

مولن گفت: ما می‌توانیم افراط گرایان را در سراسر مرز افغانستان با پاکستان نابود کنیم اما بدون همکاری نزدیک ما با دولت پاکستان برای نابودی پناهگاه‌های امن شبه نظامیان دشمن هم‌چنان به ما حمله خواهد کرد.

گیتس نیز تاکید کرد: آمریکا به دنبال رویارویی با اسلام آباد نیست. در این دوران پراغتشاش سیاسی در پاکستان بسیار حساس است که ما شاهد یک رهبری قوی و مثبت از سوی پاکستان باشیم، چرا که هر گونه وخیم شدن اوضاع می‌تواند پیامدهای منفی در افغانستان و پاکستان داشته باشد.

وزیر دفاع آمریکا گفت: افزایش خشونت‌ها در افغانستان نتیجه‌ شورش‌های سازماندهی شده می‌باشد که مایه نگرانی بسیار شدید ما شده است. تصمیم بوش برای اعزام نیرو به افغانستان در پاسخ به افزایش افراط گرایی و خشونت‌ها و حملات گسترده‌تر و پیچیده‌تر شبه نظامیان صورت می‌گیرد.

مولن گفت: رهبران ارتش آمریکا در ابتدا با این کاهش نیرو مخالفت کردند اما در نهایت متقاعد شدند که کاهش کم نیروها در عراق و افزایش تعداد کم نیرو در افغانستان به نفع ماست. ژنرال مک کرنان، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در افغانستان خواستار سه گردان نیرو شده بود.

کد خبر 63076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز