همشهری آنلاین: بعد از مراسم تحلیف آصف علی زرداری به عنوان رئیس جمهور جدید پاکستان، روسای جمهور دو کشور پاکستان و افغانستان در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان، اظهار داشت: برقراری آرامش و ثبات در پاکستان برای کشور افغانستان نیز بسیار حایز اهمیت و مهم است. افغانستان از همین جا اعلام می‌کند که در تمام مراحل و گام‌هایی که زرداری در زمینه برقراری صلح و امنیت در منطقه خواهد برداشت از وی حمایت خواهد کرد.

وی به دیدارهایش با رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان اشاره کرد و گفت: ما امیدواریم که بتوانیم آینده خوبی را برای دو ملت افغانستان و پاکستان و اطمینان آنها به اینکه آینده خوبی مملو از امنیت در پیش خواهند داشت رقم بزنیم.

رئیس جمهور افغانستان گفت: ما با دیدگاه‌های زرداری در زمینه رویارویی با مشکلات موافق هستیم، چرا که مشکلات دو کشور شبیه یکدیگر است.

کرزای در خصوص مبارزه با تروریسم گفت: من بارها اعلام کرده‌ام که مبارزه با این مساله بسیار مهم است و بسیاری از تروریست‌ها در داخل روستاها و مناطق مسکونی چه در پاکستان و چه در افغانستان مستقر هستند و به آموزش و حمل سلاح در میان این مناطق می‌پردازند و ممکن است در عملیات‌های مختلفی که صورت می‌گیرد تعداد زیادی غیر نظامی افغان یا پاکستانی نیز کشته شوند.

وی گفت: تروریست‌ها نام بدی از دو کشور در جهان منتشر کردند و ما به عنوان رییسان جمهوری پاکستان و افغانستان مسئولیم که امنیت را برای مردم دو کشور فراهم کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ما بر اساس حسن همجواری و روابط محکمی که میان دو کشور است در راستای تمام برنامه‌های زرداری با این کشور همکاری خواهیم کرد، چرا که در حال حاضر بسیاری از آوارگان افغان در پاکستان بسر می‌برند و نمی‌توان روابط عمیق دو کشور را نادیده گرفت. باید گفت که پاکستان از همان چیزی رنج می‌برد که افغانستان نیز از آن رنج می‌برد. ما تنها در سال 2007 و 2008 صدها کشته و آواره داشتیم و به اعتقاد من تلاش ما هنوز پایان نیافته است. همانطور که شاهد بودیم بی‌نظیر بوتو نیز از سوی همین تروریست‌ها ترور شد و قربانی تروریسم شد.

کرزای هم چنین در خصوص افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت: به اعتقاد ما اگر افزایش نیروها در افغانستان در راستای مبارزه با تروریسم باشد مسلما از آن حمایت خواهیم کرد، اما در حال حاضر به اعتقاد ما بازسازی زیرساخت‌های افغانستان و سازمان‌های مختلف بسیار حایز اهمیت است.

هم چنین آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان، اظهار داشت:‌ من نیز به نام خود و به نام ملت پاکستان از حضور رئیس جمهور افغانستان در این مراسم تشکر می‌کنم.

زرداری گفت: من هیچ خصومتی با کسی ندارم و مساله استعفای پرویز مشرف از سوی پارلمان مطرح شد و هر اتفاقی در این زمینه مربوط به پارلمان است.

زرداری اظهار داشت: همانطور که ذوالفقار علی بوتو همواره بر تحکیم روابط با چین تاکید داشت، سعی خواهم کرد که نخستین سفرم به چین باشد و از همین جا به مردم چین سلام می‌کنم.

زرداری در خصوص سوالی درباره مساله کشمیر تاکید کرد: ما در این خصوص با نواز شریف مذاکراتی داشتیم و مطمئنم که تمام احزاب خواهان حل هر چه سریعتر مساله کشمیر هستند و احزاب مختلف از طریق کنفرانس حزبی که برگزار خواهند کرد به بررسی این مساله خواهند پرداخت. همچنین کمیته پارلمان نیز قبل از پایان ماه جاری نشستی در این خصوص خواهد داشت که نتایج آن اعلام خواهد شد.

زرداری عنوان داشت: پاکستان و افغانستان در جنگ علیه تروریسم در یک جبهه هستند و پاکستان تمام تلاش خود را برای رویارویی با چالشهای دو کشور و منطقه به کار خواهد گرفت و پاکستان نه تنها با افغانستان بلکه با تمام کشورهای منطقه همکاری بیشتری خواهد داشت و به تمام کشورهای منطقه و جهان اعلام می‌کنم که پاکستان آماده همکاری با آنهاست و هرگز در برابر چالشها کوتاه نخواهد آمد. ما با همسایگان خود در راستای برقراری دموکراسی در جهت منافع منطقه همکاری خواهیم کرد.

رئیس جمهور جدید پاکستان گفت: بنام خودم و به نام تمام شهدای دموکراسی و بی‌نظیر بوتو اعلام می‌کنم که دموکراسی را در کشور برقرار می‌کنیم تا ملت پاکستان و دیگر کشورها شاهد آن باشند.

وی بر همکاری و برنامه‌ریزی با دولت در جهت پیشبرد برنامه‌های رفاهی برای ملت پاکستان تاکید کرد.

کد خبر 62933

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز