سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور فرانسه گفت روسیه باید به تعهدات اخیرش برای عقب نشینی از گرجستان پایبند باشد.

خبرگزاری سوئیس گزارش داد، نیکلا سارکوزی در تفلیس، ‌پایتخت گرجستان، همبستگی اتحادیه اروپا را با این کشور تضمین کرد.

رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا پس از ملاقات صبح امروزش (سه‌شنبه 19 شهریور) با میخاییل ساکاشویلی، رییس جمهور گرجستان گفت روز 15 اکتبر دیگر نباید «هیچ سرباز روس» در مواضع مستقر در خاک گرجستان باقی مانده باشد. در غیر این صورت اتحادیه اروپا «پیامدهایی را بررسی می‌کند.»

علاوه بر این سارکوزی گفت عملیات نظارت اتحادیه اروپا در منطقه بحران‌زده با مجوز سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری در اروپا (OSZE) آغاز خواهد شد. بر این اساس 200 ناظر مجوز حضور در آبخازیا و اوستیای جنوبی را هم خواهند یافت.

اتحادیه اروپا، حامی گرجستان
سارکوزی تضمین کرد: «اتحادیه اروپا طرف گرجستان است. اوستیای جنوبی و آبخازیا جزو گرجستان هستند.» وی گفت، هیچکس حق ندارد مرزهای مصوب سازمان ملل را تغییر دهد. هیچ نیروی دیگری جز اتحادیه اروپا خود را وقف آن نکرد که چرخ جنگ را از حرکت باز نگه دارد.

خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپا هم به ساکاشویلی اطمینان داد که گرجستان «در این ساعات سخت می‌تواند بر روی همبستگی و مداخله اتحادیه اروپا حساب باز کند.» به گفته وی، اتحادیه اروپا آمادگی دارد روابط سیاسی و اقتصادی خود را با تفلیس بازسازی کند.

طرح برگزاری اجلاس اعانه‌دهندگان
رییس جمهور گرجستان هم از سارکوزی به خاطر تلاش‌های میانجی‌گرانه‌اش تشکر کرد. وی گفت: «من سراپا از احساسات به خاطر نقشی هستم که شما ایفا کرده‌اید. اما ما در آغاز کاری بزرگ هستیم. اکنون باید توافقات را اجرایی کرد.»

ساکاشویلی اعلام کرد اوایل اکتبر اجلاس اعانه‌دهندگان برای بازسازی کشورش برگزار می‌شود. در این اجلاس کمک‌رسانی در تفلیس قرار است نمایندگانی از صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی هم حضور داشته باشند.

فضای متشنج
سارکوزی روز دوشنبه در مسکو به دیمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه یادآور شد که تعهد کرده است نیروهای روس ظرف یک ماه از گرجستان خارج شوند. علاوه بر این مدودف با ماموریت نظارت اتحادیه اروپا در گرجستان در حالی موافقت کرد که وزارت امور خارجه مسکو پیش از این آن را با حالتی خشونت‌آمیز رد کرده بود.

دو طرف همچنین در خصوص اجلاسی بین‌المللی به توافق رسیدند که درباره مناقشه گرجستان در تاریخ 15 اکتبر در ژنو برگزار شود. باروسو و خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از همراه سارکوزی در سفر به روسیه بودند.

مذاکرات با روسیه ظاهرا بسیار تنش‌آلود انجام گرفته است. مقامات اتحادیه اروپا و فرانسه روز دوشنبه خبر دادند در یک لحظه رییس جمهور فرانسه تهدید کرد که مذاکرات را فورا پایان می‌دهد.

کد خبر 62912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز