دست کم سه داروی ضد ویروسی خوراکی امیدبخش برای درمان کرونا مراحل نهایی کارآزمایی بالینی را می‌گذرانند و انتظار می‌رود نتایج این آزمایش‌ها در اواخر پاییز یا زمستان مشخص شود.

drug

به گزارش همشهری آنلاین  در راس این داروها داروی «مولناپیراویر» ساخت شرکت مرک و شرکت ریجبک بیوتراپیوتیکز قرار دارد. دو داروی دیگر شامل یک داروی نامزدشده ساخت شرکت فایزر به نام PF-07321332 و یک داروی ضدویروسی ساخت شرکت روش و شرکت Atea به نام AT-527 است.

این داروها با مختل کردن توانایی ویروس در تکثیر در سلول‌های انسانی عمل می‌کنند. در مورد مولناپیراویر، دارو باعث می‌شود آنزیمی که ماده ژنتیکی ویروسی را کپی می‌کند، دچار اشتباهات متعدد شود و به این ترتیب ویروس نمی‌تواند تکثیر کند. در نتیجه بار ویروسی در بدن بیمار کاهش پیدا می‌کند، دوره عفونت کوتاه می‌شود و از پاسخ‌های ایمنی خطرناک که باعث بیماری وخیم و مرگ می‌شود، جلوگیری می‌شود.

در حال حاضر، تنها داروی ضد ویروسی که برای درمان کووید تایید شده است، داروی رمدسیویر است. اما این دارو به شکل داخل‌وریدی برای افراد دچار بیماری شدید کووید که بستری شده‌اند، به کار می‌رود، نه برای مصرف گسترده و زودرس در بیماران سرپایی. بر عکس این سه داروی در دست آزمیاش را می‌توان به صورت قرص خوراکی عرضه کرد.

مولناپیراویر در بررسی‌های پیش‌بالینی در موش‌ها توانسته است که از بیماری زودرس ناشی از کروناویروس جدید یا سارس-کوو-۲ که عامل کووید-۱۹ است، جلوگیری کند. فرمول این دارو در دانشگاه اموری در آمریکا کشف شد و بعد شرکت‌های ریجبک و مرک حقوق آن را کسب کردند

کارآزمایی‌های بالینی بعدی از جمله یک کارآزمایی اولیه در ۲۰۲ شرکت‌کننده در بهار گذشته نشان داد که مولناپیراویر به سرعت میزان ویروس سرایت‌دهنده در بدن را کاهش می‌دهد. شرکت مرک این ماه اعلام کرد که در انتظار داه‌های از کارآزمایی‌های بزرگتر مرحله سوم این دارو در هفته‌های آینده است و ممکن است پیش از پایان سال درخواست مجوز مصرف اضطراری این دارو را تسلیم سازمان غذا و داروی آمریکا کند.

شرکت فایزر هم یک کارآزمایی ترکیبی مرحله دوم و سوم داروی ضدویروسی‌اش را از اول سپتامبر شروع کرده است و مقامات شرکت Atea هم می‌گویند انتظار دارند نتایج کارآزمایی مرحله دوم و مرحله سوم داروی‌شان در ماه‌های بعدی سال جاری به دست آید.

اگر این نتایج مثبت باشند و هر یک از این سه دارو بتوانند مجوز مصرف اضطراری بگیرند، توزیع آنها می‌تواند به سرعت شروع شود.

این امر به معنای آن است که میلیون‌ها نفر می‌توانند به یک داروی خوراکی روزانه دسترسی داشته باشند که در شکل مطلوب به صورت یک قرص منفرد در روز برای پنج تا ۱۰ روز پس از مثبت شدن ازمایش کرونا مصرف شود و از ایجاد بیماری شدید جلوگیری کند.

داروهای ضد ویروسی خوراکی که زمانی توجه چندانی به آنها نمی‌شد، اکنون در کانون رقابت و سرمایه‌گذاری قرار گرفته‌اند. دولت بایدن در ماه ژوئن اعلام کرد که موافقت کرده است در صورتی که داروی مولناپیراویر شرکت مرک مجوز مصرف اضطراری بگیرد، ۱.۷ میلیون دوره درمانی آن را به قیمت ۱.۲ میلیارد دلار بخرد. در همین ماه دولت آمریکا اعلام کرد که ۳.۲ میلیارد دلار در «برنامه داروهای ضدویروی برای پاندمی‌ها» سرمایه‌گذاری خواهد کرد که هدفش ساختن داروهای ضدویروسی برای بحران کووید و بحران‌های مشابه آینده است.

پاندمی کرونا باثع شده است که تلاش‌های قبلی برای ساختن دارهای ضد ویروسی قوی برای خانواده کروناویروس‌ها دوباره از سر گرفته شود. گرچه ویروس سارس- کوو-۱ عامل نشانگان حاد شدید تنفسی یا سارس در سال ۲۰۰۳ و پس از آن نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس که یک کروناویرس دیگر عامل ایجاد آن بود در سال ۲۰۱۲ باعث جلب توجه دانشمندان به این حوزه شده بود، اما روند پژوهش‌ها در این مورد پس از اینکه این شیوع‌ها چندان طول نکشیدند، کند شدند.

این داروهای ضد ویروسی به درمان‌های آنتی‌بادی مونوکلونال یا پادتن‌های تک‌دودمانی خواهند پیوست که از قبل برای درمان و پیشگیری از بیماری وخیم و بستری شدن ناشی از کووید به کار رفته‌اند. این آنتی‌بادی مونوکلونال ساخته شده در آزمایشگاه را که پاسخ طبیعی بدن را به عفونت تقلید می‌کنند، راحت‌تر می‌توان ساخت، اما این داروها باید نیز تزریق داخل‌وریدی شوند.

کد خبر 628655

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha