شرکت دارویسازی مرک و شرکت همکارش «ریجبک بیوتراپیوتیکز» می‌گویند جذب داوطلب برای مرحله نهایی کارآزمایی بالینی داروی تجربی‌ ضد ویروسی‌شان به نام «مولناپیراویر» را برای پیشگیری از عفونت کرونا شروع کرده‌اند.

Molnupiravir

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این داروی ضد ویروسی خوراکی بر روی ۱۳۰۰ داوطلب آزمایش خواهد شد تا معلوم شود آیا می‌تواند از انتشار کروناویروس جلوگیری کند یا نه.

شرکت مرک می‌گوید دولت آمریکا در ماه ژوئن (خرداد) با پرداخت حدود ۱.۲ میلیارد دلار برای ۱.۷ میلیون دوره درمان این داروی تجربی موافقت کرده است، به شرطی که اثربخشی آن در یک کارآزمایی بالینی جداگانه در جریان برای درمان کرونا ثابت شود و سازمان غذا و داروی آمریکا به آن مجوز دهد.

این آزمایش بالینی مرحله نهایی جدید برای مولناپیراویر شامل افراد دست کم ۱۸ ساله می‌شود که در همان خانواری زندگی می‌کنند که فرد دچار عفونت علامت‌دار کووید-۱۹ در آن به سر می‌برد.

داروی مولناپیراویر (Molnupiravir) از رده داروهای ضد ویروسی به نام «آنالوگ‌های ریبووکلئوزید» است که در ابتدا برای درمان آنفلوانزا ساخته شد، اما اکنون شرکت مرک برای درمان، پیشگیری از سرایت و  درمان پیشگیرانه (پروفیلاکسی) کووید-۱۹ آن را در دست آزمایش دارد.

به گفته شرکت مرک، این دارو اثربخشی مشابهی در سایر کروناویروس‌های عامل نشانگان شدید حاد تنفسی (سارس) و نشانگان تنفسی خاورمیانه (مرس) هم دارد.

این دارو ابتدا بوسیله شرکت ابداعات دارویی دانشگاه اموری در آمریکا ساخته شد و بعد شرکت ریجبک تراپیوتیکز امتیاز آن را به دست آورد و اکنون این شرکت در همکاری با شرکت مرک در حال آزمایش آن است.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 624202

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha