دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

محمدجواد پاینده: ناصر جوهر که پیش از بازی یکشنبه شب می‌گفت پاسخ دایی را در زمین مسابقه خواهد داد پاسخی برای ستاره نیمکت تیم‌ملی ایران نداشت.

این بار هم علی دایی بود که در تقابل با تیم‌ملی عربستان نقش ستاره را بازی کرد. او مثل سال‌های نه چندان دور فرصتی برای گشودن دروازه سبزهای سعودی پیدا نکرد اما به عنوان سرمربی تیم‌ملی ایران  در نیمه مربیان با 3 تعویض موفق روند بازی را به سود تیمش دگرگون ساخت و به یک امتیاز ارزشمند دست یافت.

علی دایی در بدو ورود به عربستان و در پاسخ به خبرنگاران پیرامون نتیجه بازی تاکید داشت که هرگز با شکست ریاض را ترک نمی‌کند و تنها برای کسب 3 امتیاز وارد خاک عربستان شده است. ناصر جوهر هم پس از این مصاحبه تاکید کرد که پاسخ دایی را در زمین مسابقه خواهد داد اما مربی کهنه کار سعودی پاسخی برای گفته‌های دایی پیدا نکرد.

حساس‌ترین بازی روز اول رقابت‌ها با تساوی به پایان رسید اما این نتیجه در ریاض و در مقابل هفتاد هزار تماشاگر عربستانی که پر شورتر از همیشه به نظر می‌رسیدند برای ایران تفاوت چندانی با پیروزی نداشت.

طرفداران تیم‌ملی عربستان برای نخستین‌بار در این مسابقه بیش از 20 نارنجک دست‌ساز به داخل زمین پرتاب کردند و در طول بازی با ایجاد بیشترین صدای ممکن و حتی با استفاده از بلندگوهای دستی سعی داشتند بازیکنان ایران را از نظر روحی تحت تاثیر قرار دهند. روزنامه الوطن عربستان در این خصوص نوشت: «ایرانی‌ها همه ما را ناکام گذاشتند. حتی هفتاد هزار تماشاگری که به ورزشگاه رفته بودند با ناراحتی استادیوم را ترک کردند. حمایت آنها هم هیچ سودی نداشت و در پایان بازی سکوت بر ورزشگاه حاکم شد.»

گل نجات‌بخش نکونام

نکونام که اولین بازی مهم ملی خود را در مقدماتی جام جهانی 2002 مقابل عربستان انجام داده بود این‌بار به عنوان کاپیتان گل نجات‌بخش  تیم ملی را به ثمر رساند. از آن روز که او به عنوان یک بازیکن جوان جانشین کاویانپور شد تا امروز نزدیک به 7 سال می‌گذرد. از عربستان تا عربستان 

غیبت ناصر جوهر در کنفرانس مطبوعاتی

سرمربی جوان تیم‌ملی ایران در حالی وارد سالن کنفرانس مطبوعاتی پس از مسابقه شد که ناصر جوهر، همتای عربستانی او به دلیل فشار عصبی حاضر به گفت‌و‌گو با خبرنگاران نشد. دستیار برزیلی ناصر جوهر مقابل نمایندگان رسانه‌های خبری قرار گرفت و ابتدا
به دلیل غیبت سرمربی تیم عذرخواهی کرد.

پرانا تاکید کرد که عربستان شایسته پیروزی در این مسابقه بوده اما اشتباهات داور 3 امتیاز را از این تیم گرفت. وی گفت: «نتیجه برای ما راضی‌کننده نیست اما فکر می‌کنیم ایران با اشتباه داور از شکست گریخت. ما در نیمه دوم به خوبی ابتدای بازی نبودیم، البته فرصت‌های  زیادی را از دست دادیم و نتوانستیم در پایان مسابقه برتری خودمان را حفظ کنیم.»

علی دایی اما عربستان را قدرت همیشگی فوتبال آسیا دانست و گفت:‌ «کسب تساوی در خانه این رقیب قدرتمند خوب است. البته من فکر می‌کنم اگر کمی با‌هوش بودیم می‌توانستیم از فرصت‌ها استفاده کنیم و حتی بازی را به نفع خودمان تمام کنیم. عربستان در اواخر بازی به مساوی هم راضی بود..»

خبرنگاران عربستانی در خصوص مصاحبه‌های اخیر دایی سئوال کردند و اینکه سرمربی تیم‌ملی ایران، عربستان را تحقیر کرده اما دایی گفت: «از نظر من تیم‌ملی عربستان در همه تورنمنت‌ها یکی از قدرت‌های بزرگ فوتبال آسیا است و  امروز هم بازی خوبی انجام داد.»

متسو، ‌اولین قربانی

پیش از دیدار ایران و عربستان که حساس‌ترین مسابقه دور نخست رقابت‌ها در آسیا به شمار می‌رفت، 3 بازی حساس آغاز شد. تیم‌ملی فوتبال قطر در دوحه بهترین نتیجه روز نخست این رقابت‌ها را به دست آورد و با نتیجه 3 بر صفر ازبکستان را در هم کوبید.

قطری‌ها با این پیروزی خانگی در صدر جدول رقابت‌های گروه نخست قرار گرفتند در حالی که ژاپن دیگر بازی روز اول مسابقات را به سود خودش تمام کرد. ژاپن در منامه موفق شد با نتیجه 3 بر 2  تیم ملی بحرین را مغلوب کند و با تفاضل گل کمتر نسبت به قطر در جای دوم گروه قرار بگیرد. استرالیا دیگر تیم حاضر در این گروه است که در دور اول رقابت‌ها استراحت داشت.دیگر بازی گروه دوم مسابقات  در ابوظبی برگزار شد. شاگردان برونو متسو امیدوار بودند آسان‌ترین بازی مرحله را در خانه و مقابل کره‌شمالی با پیروزی به پایان برسانند اما در عین ناباوری امارات مقابل کره تن به شکست 2 بر یک داد. فوتبال دوستان اماراتی در پایان بازی به عملکرد متسو اعتراض داشتند.

این اعتراض حتی خارج از ورزشگاه هم به وضوح دیده می‌شد. کارشناسان  تلویزیونی و همینطور روزنامه‌نگاران اماراتی هم برونو متسو را عامل اصلی این شکست دانستند. فشار موجود بر فدراسیون فوتبال امارات احتمالا با توجه به این شکست به زودی موجب برکناری این مربی فرانسوی خواهد شد.  به نظر می‌رسد برونو متسو نخستین قربانی مرحله مقدماتی رقابت‌های جام‌جهانی در آسیا خواهد بود. متسو البته در بازی روز چهارشنبه با عربستان آخرین شانس خودش را آزمایش خواهد کرد.

آغاز دور دوم

رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2010 در آسیا روز چهارشنبه با برگزاری چهار مسابقه دیگر ادامه پیدا می‌کند در حالی که تیم‌های ملی فوتبال ایران و ژاپن به عنوان تیم‌های دوم گروه‌ها  استراحت می‌کنند. در گروه اول مسابقات، بحرین و قطر در دوحه به مصاف هم می‌روند. قطری‌ها با پیروزی و حتی کسب تساوی در این مسابقه صدرنشین گروه نخست رقابت‌ها خواهند بود. استرالیا دیگر تیم حاضر  در گروه نخست این رقابت‌ها اولین بازی‌اش در این مرحله را مقابل ازبکستان برگزار می‌کند. این بازی حساس در تاشکند انجام خواهد شد.

در گروه دوم مسابقات عربستان پس از دیدار با ایران به مصاف امارات می‌رود. سبزپوشان روز گذشته وارد ابوظبی شدند و امروز نخستین تمرین پیش از دیدار با امارات را برگزار خواهند کرد. کره‌جنوبی و کره‌شمالی دیگر بازی دور دوم مسابقات را در این گروه برگزار خواهند کرد. این دیدار که به میزبانی کره‌شمالی انجام خواهد شد در شانگهای چین برگزار می‌شود.

کد خبر 62764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز