شهرداری قلب پایتخت همچون سال گذشته، برنامه‌های فرهنگی مختلفی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ماه محرم اجرا کرده و برای ماه صفر هم برنامه‌های فرهنگی ‌ـ مذهبی مختلفی را در دست اجرا دارد.

تجسم عاشورا

همشهری آنلاین _ معصومه حق‌جو: یکی از برنامه‌هایی که معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه با همکاری‌سراهای محله‌های فاطمی و امیرآباد برگزار کرد، نمایشگاهی با عنوان نقاشی عاشورایی ویژه کودکان و نوجوانان بود که فراخوان آن اواسط محرم منتشر شد. همذات‌پنداری کودکان و نوجوانان با شخصیت‌های عاشورا برای به تصویر کشیدن این واقعه بزرگ و همراهی و حضور آنها در این رویداد مسلماً در شناختشان از امام حسین(ع) و اهل‌بیت علیهم‌السلام نقش پررنگی دارد. در این نمایشگاه، علاوه بر نقاشی، غرفه‌های آموزشی و هنری هم برپا شد و با استقبال کودکان و خانواده‌ها همراه بود. با «مرتضی خوریانی» شهردار ناحیه۴، «مرجان تمیمی» مدیر اجتماعی و فرهنگی شهرداری ناحیه و نفر اول و دوم این مسابقه درباره چند و چون این رویداد صحبت کردیم. مراسم اختتامیه این نمایشگاه، چند روز قبل با حضور شهردار قلب پایتخت، شهردار ناحیه۴ و جمعی از مدیران منطقه برگزار شد و نفرات اول تا ششم جوایزی دریافت کردند.  

تجسم عاشورا از نگاه کودکان و نوجوانان
مرتضی خوریانی/ شهردار ناحیه ۴ منطقه ۶

نمایشگاه نقاشی عاشورایی با هدف جلب مشارکت شهروندان برگزار شد. «مرتضی خوریانی»، شهردار ناحیه ۴ منطقه ۶، توضیح می‌دهد: «یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه ارتقای فرهنگ عاشورایی بین کودکان و نوجوانان بود و خوشبختانه شاهد استقبال خوبی از جانب آنها بودیم.» به گفته شهردار ناحیه ۴، بعد از فراخوانی که اواسط محرم اعلام شد، ۳۵ کودک و نوجوان علاقه‌مند به هنر نقاشی، آثار خود را درباره واقعه عاشورا به‌سراهای محله‌های منطقه ارسال کردند: «از ۳۵ شرکت‌کننده در نمایشگاه، ٦ هنرمند کودک و نوجوان از سوی داوران برگزیده شدند و از شهردار منطقه، «تورج فرهادی»، جایزه گرفتند. یکی از شرکت‌کنندگان هم از سوی مردم انتخاب شد.» خوریانی می‌گوید: «به‌جز ۶ برگزیده‌ای که از شهردار منطقه ۶ جوایزی دریافت کردند، شهرداری ناحیه ۴ هم به رسم یادبود، هدیه‌ای به بقیه شرکت‌کنندگان تقدیم کرد تا خاطره خوبی از شرکت در این رویداد داشته باشند.»

تجسم عاشورا از نگاه کودکان و نوجوانان

شهردار ناحیه ۴ می‌گوید این نمایشگاه، به‌جز نقاشی، بخش دیگری هم داشت: «برپایی غرفه‌های آموزشی و هنری برای شرکت‌کنندگان بخش دیگر این نمایشگاه بود. در این غرفه‌ها کار با سفال، آموزش نقاشی با آبرنگ، قصه‌گویی برای کودکان با موضوع عاشورا و... به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شد.» خوریانی معتقد است برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند در معرفی و ترویج فرهنگ عاشورایی بین کودکان و نوجوانان نقش زیادی داشته باشد: «نمایشگاهی مانند نقاشی عاشورایی که مزین به آثار کودکان و نوجوانان قلب پایتخت بود، نقش بسیاری در شناخت بیشتر آنها از فرهنگ عاشورا داشت. از آنجا که این نمایشگاه با استقبال شهروندان منطقه روبه‌رو شد، ‌درصددیم برنامه‌ها و کارهای مشابه را در آینده ادامه بدهیم.»

تجسم عاشورا از نگاه کودکان و نوجوانان
مرجان تمیمی/ مدیر اجتماعی و فرهنگی ناحیه 4
  • عاشورا به فرهنگ ملی تبدیل شده

«مرجان تمیمی»، مدیر اجتماعی و فرهنگی ناحیه ۴، هم واقعه‌ کربلا را یکی از مهم‌ترین نمادهای فرهنگ شیعه می‌داند که همواره در همه اعصار مورد توجه بوده است: «این حماسه در طول قرن‌ها دست‌مایه‌ای برای خلق آثار هنری و ادبی بوده و آثار به وجود آمده با این مضمون به گونه‌ای وارد زندگی مردم کشورمان شده است که به بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ این سرزمین تبدیل شده‌اند.»
او می‌گوید: «گسترش این مناسب‌های خاص نگاه به اخلاق حسینی در فرهنگ عاشورایی را پررنگ و توجه به این فرهنگ بستر مساعدی برای تقویت جایگاه و شناخت امام حسین(ع) و صفات بارز آن امام بزرگوار در کودکان و نوجوانان ایجاد می‌کند.»
مدیر اجتماعی و فرهنگی ناحیه ۴ معتقد است برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نقش بسزایی در ارتقای فرهنگ عاشورایی بین کودکان و نوجوانان دارد و آنها را با حوادث عاشورا بیشتر آشنا می‌کند: «کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در نمایشگاه توانستند با کشیدن صحنه‌هایی از واقعه کربلا تاریخ و حماسه عاشورا را مطابق آنچه از والدین و معلمان خود شنیده‌اند، به خوبی تصویر کنند.»
مدیر اجتماعی و فرهنگی ناحیه ۴ امیدوار است مسابقه داستان کوتاه‌نویسی و عکاسی و نقاشی هم در ماه صفر اجرایی شود. او معتقد است برگزاری این‌گونه فعالیت‌ها، علاوه بر نهادینه کردن ارزش‌های دینی و انسانی، در جریان رشد فکری و فرهنگی کودکان و نوجوانان تأثیرگذار است.

تجسم عاشورا از نگاه کودکان و نوجوانان
فاطمه کمالی پناه/  نوجوان هنرمند
  • مظلومیت امام حسین(ع) را به تصویر کشیدم

از بین کودکان و نوجوانانی که در این مسابقه شرکت کردند، سراغ «فاطمه کمالی پناه» رفتیم که نفر اول این مسابقه شده است. او متولد سال ۱۳۸۴ است و در سال تحصیلی جدید قرار است در پایه دهم ادامه تحصیل بدهد. فاطمه می‌گوید: «عموی من مدیر دبیرستان مطهری هستند و از طریق ایشان از فراخوانی که برای شرکت در مسابقه نقاشی عاشورایی منتشر شده بود، مطلع شدم.» این نوجوان هنرمند از ۷سالگی در کلاس‌های آموزش نقاشی شرکت کرده و در مسابقه‌های مختلف حضور داشته است: «زمانی که در پایه هشتم و نهم تحصیل می‌کردم، در مسابقات فرهنگی و هنری شرکت کردم و به مرحله کشوری راه یافتم. بابت شرکت در این مسابقات و کسب رتبه، لوح تقدیر و جوایزی هم دریافت کردم.» او درباره چگونگی به تصویر کشیدن عاشورا در این مسابقه می‌گوید: «در نقاشی‌ام مظلومیت امام حسین(ع) و تنهایی او را روی اسب وفادارش با تکنیک پاستل به تصویر کشیدم و با لطف خدا توانستم نفر اول این مسابقه باشم.»

تجسم عاشورا از نگاه کودکان و نوجوانان
محمدحسین نیک‌پور/  نوجوان هنرمند
  • با نقاشی، حسم به کربلا و واقعه عاشورا را نشان دادم

«محمدحسین نیک‌پور» نوجوان هنرمند دیگری است که در این مسابقه، نفر دوم شده است. ۱۳ سال دارد و به گفته خودش، خاله‌اش او را از برگزاری مسابقه مطلع کرده است: «وقتی از فراخوان باخبر شدیم، به همراه برادرم در این مسابقه شرکت کردیم و نقاشی‌هایمان را به سرای محله فرستادیم و من نفر دوم این مسابقه شدم.»
محمدحسین هم مانند فاطمه در کلاس‌های نقاشی شرکت می‌کرده و حدود ۳ سال است که نقاشی می‌کشد. او قبلاً در مسابقه‌های دیگری شرکت نداشته و نخستین رقابت هنری‌اش را با حضور در مسابقه نقاشی عاشورایی تجربه کرده است: «این نخستین بار بود که در یک مسابقه نقاشی شرکت می‌کردم و به لطف خدا توانستم مقام دوم را کسب کنم.»
 این نوجوان هنرمند درباره نقاشی‌اش توضیح می‌دهد: «نقاشی من که با مدادرنگی کشیده شده، یک نمای نسبتاً کامل از میدان نبرد و مکان‌هایی را که اتفاقات مهم کربلا افتاده بود، نشان می‌داد. سعی کردم این مکان‌ها را در نقاشی‌ام به تصویر بکشم و حسی را که نسبت به کربلا و واقعه عاشورا دارم، در همین یک برگ کاغذ نشان بدهم. برای این نقاشی از تکنیک پیچیده و خاصی هم استفاده نکردم.»

کد خبر 627394

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha