همشهری آنلاین: ترکمنستان خواستار دریافت 12.7 دلار به ازای صادرات هرمیلیون بی.تی.یو گاز به هند شد.

در حالی که قیمت گاز ایران که از طریق خط لوله صلح به هند ارسال خواهد شد  بسیار کمتر از این رقم خواهد بود. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری بیزینس استاندارد، این رقم تقریبا سه‌برابر قیمتی است که منابع هندی از آن به عنوان قیمت توافقی با ایران برای دریافت گاز خبر داده‌اند.

ترکمنستان اعلام کرده برای صادرات گاز از طریق خط لوله ترکمنستان ـ افغانستان ـ پاکستان ـ هند (تاپی) مبلغی بالای 112 دلار می‌خواهد که مقامات هندی این خواسته را بالا ارزیابی کرده‌اند.

مقامات ترکمن اخیرا به دهلی اعلام کرده‌اند که برای صادرات هر هزار متر مکعب گاز مبلغی بین 400 تا 450 دلار را دریافت می‌کنند که معادل 12.7 دلار به ازای هرمیلیون بی.تی.یو (واحد گرمایی انگلیس) خواهد بود. این درحالی است که پس از افزودن هزینه‌های انتقال و نرخ ترانزیت گاز به افغانستان و پاکستان، قیمت گازی که در مرز هند تحویل داده خواهد شد، چیزی نزدیک به 18 دلار درهر میلیون بی.تی.یو خواهد بود. این درحالی است که این پایگاه خبری، قیمت توافق شده برای دریافت گاز از پروژه خط لوله صلح را 5.56 دلار در هر میلیون بی.تی.یو اعلام کرده است.

مقامات آگاه خبر داده‌اند که هند پیشنهاد کرده که به ازای هر هزار متر مکعب گاز، مبلغی بین 200 تا 230 دلار به ترکمنستان بپردازد.

درهمین‌ حال، ترکمن‌ها تهدید کرده‌اند درصورت تعلل هندی‌ها، پروژه‌های دیگری ازجمله صادرات به چین، روسیه و اتحادیه اروپا را در دستور کار قرار می‌دهند.

هندی‌ها درحالی همواره از پروژه ترکمنستان به عنوان جانشینی برای پروژه خط لوله صلح صحبت می‌کردند که اکنون باتوجه به قیمت اعلام شده از سوی ترکمنستان، عملا این دو پروژه قابل مقایسه نیستند. این درحالی است که در ایران نیز برخی کارشناسان نیز نسبت به آن‌چه قیمت ارزان گاز صادراتی به هند می‌خوانند، اعتراض‌هایی را مطرح کرده‌اند.

کد خبر 62515

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز