گروه‌اقتصادی: مسئله واردات گاز ایران از ترکمنستان امروز نهایی‌می‌شود.

به گزارش خبرنگار‌ ما، این تحول در پی انجام مذاکرات کارشناسی گسترده در طول یکسال اخیر در آستانه زمستان امسال با سفر وزیر‌نفت کشورمان به ترکمنستان رخ‌می‌دهد.

زمستان سال قبل ترکمنستان صادرات گاز به کشورمان را به‌دلیل درخواست برای اصلاح قیمت قطع کرد و مشکل تامین گاز در کشور را به اوج رساند.

پس از این رویداد و براساس درخواست کشور همسایه، مذاکرات طولانی میان کارشناسان 2 کشور انجام شد و با بررسی قیمت‌های منطقه‌ای، نحوه قیمت‌گذاری گاز صادراتی ترکمنستان به ایران به روش قابل‌قبولی که مورد تایید 2 ‌کشور است، رسید.

با توجه به این گام مهم، قرار است که امروز بعد‌از ظهر‌ قرارداد نهایی میان 2 کشور امضا شود.

بر این اساس، غلامحسین نوذری که علاوه بر این در مراسم هجدهمین سالگرد استقلال ترکمنستان نیز شرکت می‌کند مسئله واردات گاز از این کشور به ایران را نیز حل‌وفصل خواهد کرد.

در این سفر سیدرضا کسایی‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی  گاز ایران، وزیر نفت را همراهی می‌کند. ایران در حال حاضر روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان وارد می‌کند که حدود 5‌درصد گاز مورد نیاز داخلی را تامین می‌کند.

براساس توافق‌های انجام‌شده قرار است با تولید بیشتر از مخازن گازی ترکمنستان، صادرات گاز به کشورمان افزایش یابد.

برای توسعه منابع گاز ترکمنستان قرار است جمهوری اسلامی ایران نیز مشارکت کند.

با توجه به رشد بی‌رویه مصرف گاز در کشور، تامین گاز در کشور همه ساله با مشکل مواجه است و تامین گاز خانگی در زمستان با قطع گاز صنایع و نیروگاه‌ها ممکن می‌شود.

حل مشکل تامین گاز در کشور  نیاز به مدیریت مصرف در کشور دارد.

کد خبر 66721

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز