همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران شرایط کنونی قرارداد صادرات گاز ایران به امارات را معلق توصیف کرد و افزود: شرکت کرسنت به برخی تعهدهای خود در این قرارداد عمل نکرده است.

به گزارش شانا، سیف الله جشن ساز گفت: قرارداد کرسنت از سال 2001 میلادی مورد بحث شرکت ملی نفت ایران و شرکت کرسنت بوده و در این قرار چند موضوع دیگر از جمله «قیمت قرارداد و تعهدهای شرکت کرسنت پیش از اجرایی شدن قرارداد» از مواردی است که باید دو طرف در باره آنها به توافق برسند.

جشن ساز شرایط کنونی قرارداد صادرات گاز ایران به امارات را معلق توصیف کردو افزود: شرکت کرسنت به برخی تعهدهای خوددر قرارداد عمل نکرده است.‍‍[کرسنت دراغما]

وی قیمت کنونی قرارداد کرسنت را مورد تایید شرکت ملی نفت ایران ندانست و در همین حال گفت: بحث کنونی ما، قیمت این قرارداد نیست، بلکه پیش از رسیدن به حل موضوع قیمت قرارداد کرسنت، مسایل دیگری مطرح است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در توضیح گفت: پیش از نهایی شدن قیمت قرارداد، دو طرف باید در باره «ارائه ضمانت نامه معتبر و تغییر نقطه تحویل گاز» به توافق برسند.

جشن ساز در باره انتشار برخی اخبار مبنی بر قیمت بالای قرارداد کرسنت نسبت به قراردادهای منطقه در خلیج فارس اظهار داشت: چنین چیزی صحت ندارد.

وی در باره تعیین Dead line (ضرب الاجل) برای نهایی کردن قرارداد صادرات گاز میدان سلمان به امارات تصریح کرد: در حال حاضر هیچ ضرب الاجلی برای نهایی کردن این قرارداد در نظر نگرفته ایم و منتظر روشن شدن وضعیت قرارداد هستیم.

معاون وزیر نفت اظهار داشت: در قرارداد فروش گاز ایران به امارات تمهیداتی اندیشیده شده است که هر زمان امارات به میزان کمتری از این گاز نیاز داشته باشد، گاز میدان سلمان با استفاده از شبکه داخلی (خط لوله سیری - عسلویه) به داخل کشور منتقل شود.

جشن ساز در باره پیشرفت خط لوله انتقال گاز سیری - عسلویه گفت: خط لوله انتقال گاز سیری - عسلویه یکی از پروژه های بسیار خوب شرکت ملی نفت ایران محسوب می شود و با آماده شدن این خط لوله، گاز میدان سلمان به منظور ارسال به خط لوله سراسری به عسلویه منتقل می شود.

جشن ساز از پیشرفت مطلوب اجرای خط لوله سیری - عسلویه خبر داد و افزود: اجرای این خط لوله هم اکنون حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش شانا، معلق بودن قرارداد صادرات گاز ایران به امارات در حالی مطرح می شود که روز گذشته برخی منابع خبری خارجی به نقل از مدیرعامل شرکت کرسنت اعلام کردند که قرارداد واردات گاز از ایران به زودی اجرایی می شود.

قرارداد فروش گاز ایران به امارات با شرکت نفت الهلال موسوم به «کرسنت پترولیوم» در سال 1381 امضا و به موجب آن مقرر شد از سال 2005 میلادی به مدت 25 سال و به میزان روزانه 600 میلیون فوت مکعب گاز میدان سلمان از طریق خط لوله به این کشور صادر شود.[جزئیات پرونده کرسنت، از آغاز تا پایان]

موضوع بازنگری در قیمت (Price Revision) و رسیدن به فرمولی عادلانه در قیمت گاز صادراتی به امارات، از دلایل نهایی نشدن این قرارداد تا کنون به شمار می آید و تا رفع موانع قراردادی، امکان اجرایی شدن این قرارداد وجود ندارد.

کد خبر 67577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز