جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

صادرات گاز ترکمنستان به کشورمان از صبح جمعه ۶ اردیبهشت از سرگرفته‌ شد.

مدیرعامل شرکت ‌ملی‌گاز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با تایید این خبر گفت: توافق شد تا ضمن افزایش نسبی قیمت، میزان گاز تحویلی به ایران نیز افزایش پیدا کند.

سیدرضا کسایی‌ِزاده تاکید کرد: پیش از این روزانه حدود ۲۴ میلیون مترمکعب گاز به ایران تحویل می‌شد که از این پس افزایش خواهد یافت.

توافق ایران و ترکمنستان در پی مذاکرات سید رضا‌کسایی‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی گاز کشورمان با رئیس جمهوری ترکمنستان عملی شد.

کسایی‌زاده افزود: در این مذاکرات رئیس جمهوری ترکمنستان اعلام کرد این کشور از سال ۲۰۰۹ قیمت گاز خود را شناور خواهد کرد و براساس فرمول قیمتی مشخصی مبتنی بر قیمت نفت به کشورهای متقاضی عرضه می شود.

این سیاست رویکردی است که از سوی کشورهای صادر‌‌‌کننده گاز جهان در مجمع جهانی صادر‌کنندگان گاز پیگیری می‌شود.

محمدرضا فرقانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد نیز گفت: قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان در این دیدار از گسترش همکاری‌های بین ۲ کشور استقبال و بر گسترش همکاری‌های کارشناسان و متخصصان گازی ایران و ترکمنستان تاکید کرد.

ترکمنستان صادرات گاز خود را به ایران از ۲۹دسامبر( ۸دی ۱۳۸۶) با اعلام وجود مشکلات فنی قطع کرده بود. صادرات گاز ترکمنستان به ایران از طریق خط لوله ۲۰۰ کیلومتری موسوم به کربچه - کردکوی که در سال ۱۳۷۶به بهره‌برداری رسید، انجام می‌شود.

خط لوله گاز کربچه - کردکوی با هزینه ۱۹۵میلیون دلار توسط شرکت طراحی و ساختمان نفت ایران ساخته شده است. هم اکنون در میدان گازی کربچه بیش از یک‌صد حلقه چاه گاز و نفت در حال بهره برداری است.

کد خبر 49866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز