تا پایان مهلت تعیین شده برای خروج کامل آمریکا و نزدیکانش از افغانستان تنها ده روز باقی مانده است و آشفتگی این خروج که با تردید کنگره همراه شده دو نماینده آمریکایی را به سفری مخفیانه به این کشور بحران‌زده واداشت.

فرودگاه کابل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌پی‌آر، ۲ نماینده کنگره در بحبوحه هرج و مرج خروج آمریکا سفری مخفیانه به افغانستان داشتند. 

ست مولتون و پیتر میجر روز گذشته به صورت مخفیانه به کابل سفر کردند و خشم مقامات دولت بایدن را برانگیختند.

کنگره در حال حاضر در مورد مهلت خروج دولت بایدن از افغانستان، ۹ شهریور، تردید دارد.

مولتون و میجر در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «ما به عنوان اعضای کنگره وظیفه نظارت بر قوه مجریه را برعهده داریم؛ در حال حاضر جایی در جهان وجود ندارد که بیش از این شایسته نظارت باشد.»

این سفر توسط یک مقام وزارت خارجه آمریکا مورد انتقاد قرار گرفت و در مورد نمایندگان کنگره گفت: «آنها نیروها و دیپلمات‌های ما را در معرض خطر بیشتری قرار داده و با اشغال صندلی [های پرواز] امنیت این افراد را به مخاطره انداخته‌اند.»

آسوشیتدپرس که اولین آژانس گزارش کننده این سفر است از خشم دیگر مقامات دولت بایدن خبر داد اما مولتون و میجر از سفر خود به افغانستان دفاع کردند.

این دو نماینده دلیل مخفیانه بودن سفر خود را جلوگیری از خطرات احتمالی و اختلال برای مردم حاضر در فرودگاه دانستند و هدف خود را جمع‌آوری اطلاعات و نه تماشا عنوان کردند.

آنها افزودند: «ما با هواپیمایی با صندلی‌های خالی و در جایگاه خدمه سفر کردیم تا اطمینان حاصل کنیم که هیچ کس بی صندلی نمی‌ماند.»

نمایندگان کنگره آمریکا با یادآوری آغاز دیرهنگام عملیات تخلیه و خروج از افغانستان تاکید کردند که خروج به موقع و در مهلت مقرر انجام نخواهد شد: «متأسفانه و ناامیدانه، حتی تا ۱۱سپتامبر

رئیس جمهور بایدن اما روز گذشته گفت که ایالات متحده در حال خروج است و تا مهلت مقرر ۹ شهریور عملیات تخلیه را پایان می‌دهد.

طالبان تاکید کرده که مهلت خروج ایالات متحده را تمدید نخواند کرد و اگر نیروهای آمریکا بعد از آن تاریخ همچنان در این کشور باشند، عواقب نامشخصی به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 622558
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha