سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

رئیس سازمان سیای آمریکا با عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان، در کابل گفتگوی سرّی انجام داد.

سازمان سیا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما ، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به قلم جان هادسون نوشت: ویلیام برنز، رئیس سیا، روز دوشنبه در کابل با عبدالغنی برادر دیدار مخفیانه‌ای انجام داد.

از زمان تصرف پایتخت افغانستان، این دیدار بالاترین سطح تماس بین طالبان و دولت بایدن، محسوب می‌شود. مقامات آمریکایی که در جریان این دیدار حساس دیپلماتیک قرار داشتند به شرط فاش نشدن هویتشان این خبر را اعلام کردند. تصمیم رئیس جمهور بایدن برای اعزام جاسوس ارشد، کارکشته و پرافتخار آمریکا به افغانستان، در حالی صورت می‌گیرد که تلاش‌های آشفته‌ای برای تخلیه مردم از فرودگاه بین المللی کابل در جریان است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا عملیات تخلیه هوایی مردم از کابل را یکی از دشوارترین عملیات‌ها در تاریخ توصیف کرد. بایدن تحت فشار قرار دارد تا ماموریت تخلیه مردم از افغانستان را تمدید کند در حالی که طالبان نسبت به تمدید این ماموریت هشدار داده است. سیا از اظهار نظر در مورد دیدار (ویلیام برنز) با طالبان خودداری کرد، اما به احتمال زیاد موضوع گفتگوهای این دیدار شامل ضرب الاجل قریب الوقوع ۳۱ اوت (۹ اردیبهشت) برای ارتش آمریکا بود که باید تا این تاریخ عملیات انتقال هوایی اتباع آمریکایی و متحدان افغان خود را تکمیل کند. از سوی دیگر دولت بایدن تحت فشار برخی متحدان آمریکا قرار دارد تا نیروهای آمریکایی را فراتر از پایان ماه اوت در افغانستان نگه دارد تا این نیروها به تخلیه ده‌ها هزار شهروند آمریکایی، کشورهای غربی و همچنین متحدان افغان کمک کنند که ناامیدانه به دنبال فرار از حکومت هستند.
انگلیس، فرانسه و سایر متحدان آمریکا گفته اند که زمان بیشتری برای تخلیه پرسنل خود نیاز دارند، اما سخنگوی طالبان هشدار داد که اگر آمریکا نیروهای خود را تا بعد از ۳۱ اوت در افغانستان نگه دارد، از "خط قرمز" عبور خواهد کرد و با "پیامدهایی" مواجه خواهد شد.
اینکه عبدالغنی برادر ۱۱ سال پس از دستگیری در عملیات مشترک سیا و پاکستان- و پس از سپری کردن ۸ سال حبس در زندان- نقش همتای رئیس سازمان سیا (در جریان یک دیدار) را ایفا کند مضحک است. رهبر طالبان برای غربی‌ها فردی بیگانه نیست. وی پس از آزادی از زندان در سال ۲۰۱۸، به عنوان مذاکره کننده اصلی طالبان در مذاکرات صلح با آمریکا در قطر شرکت کرد که منجر به توافق با دولت ترامپ در مورد خروج نیروهای آمریکایی شده بود. در نوامبر ۲۰۲۰، او در کنار مایک پمپئو، وزیر امور خارجه دولت ترامپ، جلوی صندلی‌هایی با روکش طلا عکس یادگاری گرفت.
این باور وجود دارد که عبدالغنی برادر، از دوستان نزدیک محمد بن عمر، رهبر عالی و بنیانگذار طالبان، بر صفوف طالبان تأثیر قابل توجهی دارد. وی در زمان اشغال افغانستان با نیروهای شوروی جنگید و در دهه ۱۹۹۰ که آخرین بار طالبان بر این کشور حکومت می‌کرد، والی چندین استان بود. از زمانی که افغانستان بدست طالبان افتاد، او لحن آشتی جویانه‌ای نشان داد و گفت این گروه به دنبال "نظامی اسلامی است که در آن همه مردم کشور بتوانند بدون تبعیض مشارکت داشته باشند و با یکدیگر در فضای برادری زندگی کنند. "، اما این اظهارات در حالی منتشر شد که گزارش‌هایی مبنی بر تعطیلی برخی از مدارس دخترانه، تصرف املاک و حمله طالبان به غیرنظامیان در برخی مناطق کشور منتشر شد. عبدالغنی برادر در دیدار روز دوشنبه، با ویلیام برنز- یکی از با سابقه‌ترین دیپلمات‌های آمریکا، معاون سابق وزیر امور خارجه و سفیر سابق آمریکا در روسیه- رو در رو شد.
در ماه آوریل، ویلیام برنز سفری غیرمنتظره به افغانستان داشت، زیرا نگرانی‌ها در مورد توانایی دولت افغانستان در دفع طالبان پس از خروج آمریکا، افزایش یافته بود. ویلیام برنز مدیر یک آژانس جاسوسی آمریکایی شناخته می‌شود که کارش آموزش دادن یگان‌هایی از نیروهای ویژه افغانستان بود. نیروهای ویژه افغانستان نیرویی قدرتمند در کشور شناخته می‌شدند، اما درکشتارهای فراقانونی و نقض‌های حقوق بشری نیز دست داشتند.
ویلیام برنز در اوایل سال جاری در برابر کنگره شهادت داد که نه دولت اسلامی (داعش) و نه القاعده در افغانستان توانایی انجام حملات در داخل آمریکا را ندارند، اما گفت: "هنگامی که زمان خروج ارتش آمریکا فرا برسد، توانایی دولت آمریکا برای جمع آوری اطلاعات درباره تهدیدات و اقدام علیه آن‌ها کاهش می‌یابد. "
روز دوشنبه، پیش از افشای جزئیات این جلسه محرمانه، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه در مورد این که چرا مقامات ارشد آمریکایی با عبدالغنی برادر دیدار کردند، با سئوال خبرنگاران مواجه شد. پرایس گفت: "مذاکرات ما با طالبان عملیاتی، تاکتیکی بود. این گفتگوها عمدتاً بر عملیات و اهداف کوتاه مدت ما- شامل تحولات در محوطه فرودگاه و مسائل جاری- متمرکز بوده است. "

کد خبر 622478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha