با قرار گرفتن در ماه‌های محرم و صفر، کوچه‌ها و خیابان‌های مناطق شرق تهران هم مانند سایر بخش‌های شهر، به‌ویژه مکان‌های مذهبی و اماکن متبرکه همچون آستان امامزاده چهل تن در محله دولاب و همچنین مساجد و هیئت‌های محلی لبریز از شور و نوای حسینی شده ...

علی‌الله سلیمی

با قرار گرفتن در ماه‌های محرم و صفر، کوچه‌ها و خیابان‌های مناطق شرق تهران هم مانند سایر بخش‌های شهر، به‌ویژه مکان‌های مذهبی و اماکن متبرکه همچون آستان امامزاده چهل تن در محله دولاب و همچنین مساجد و هیئت‌های محلی لبریز از شور و نوای حسینی شده و از هر گوشه نوای جانسوز یاحسین(ع) به گوش می‌رسد.

البته امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تدابیر ویژه‌ای از سوی مسئولان هیئت‌های مذهبی و مکان‌های مقدس برای برگزاری برنامه‌های ویژه ماه محرم اندیشیده شده است؛ از برپایی هیئت‌های مذهبی در فضاهای باز و بوستان‌های مناطق شهری گرفته تا حذف برخی ایستگاه‌ها و برنامه‌های پذیرایی گروهی. با این حال، هیئت‌های محلی که از نخستین روزهای این ماه خیمه‌های عزاداری را در فضاهای باز و بوستان‌های محلی برپا کرده‌اند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان در حال و هوای محرم قرار دارند و خود را برای برنامه‌های ویژه ماه صفر آماده می‌کنند. درباره این ایام که متعلق به‌سالار شهیدان اباعبدالله الحسن(ع) است، در آثار و منابع مختلف بسیار گفته‌اند.

می‌گویند علت نامگذاری نخستین ماه از ماه‌های قمری به محرم، ‌به این دلیل است که در زمان جاهلیت، جنگ در این ماه را حرام می‌دانستند. روز اول محرم اول سال قمری است و ماه محرم در مکتب تشیع یادآور نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) و حماسه‌ جاودان کربلاست و یادآور دلاور مردی‌های یاران با وفای اباعبدالله‌الحسین(ع)، فداکاری‌های حضرت زینب کبری(س)، حضرت سجاد(ع) و همه‌ اسرای کاروان. یادآور خطبه‌ها و شعارهای آگاهی‌بخش سید وسالار شهیدان، نطق آتشین حضرت زینب(س) و خطابه‌ غرّای زین‌العابدین(ع) است. و یادآور استقامت حبیب بن مظاهر و شهادت عون و جعفر است. این ماه، ماه پیروزی خون بر شمشیر و حق بر باطل است. در فرهنگ شیعه، نام محرم با عاشورا، کربلا و امام حسین(ع) آمیخته شده است، ‌گویی محرم جز با نام حضرت حسین(ع) و کربلا معنا ندارد.

اکنون وظیفه پیروان امام حسین(ع) و شیعیان آن حضرت، عمل به سیره و رفتار آن بزرگوار است. چراغ فروزانی که حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) روشن کرد، روشنایی‌بخش راه پیروان اوست. امسال هم مانند سال‌های گذشته و البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دوستداران و شیفتگان آن حضرت با عزاداری و سوگواری در شهادت آن حضرت و یاران باوفایش، این مشعل هدایت را برای همیشه تاریخ روشن نگه می‌دارند. با توجه به اینکه جوان‌ها در ایام ماه‌های محرم و صفر شور و شوق بیشتری برای حضور در مراکز دینی از خود نشان می‌دهند، این ایام بهترین فرصت برای اطلاع‌رسانی در حوزه مسائل مذهبی و آموزه‌های دینی است که نباید از آن غافل ماند.  
 

کد خبر 622021

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha