حال و هوای محرم و چگونگی عزاداری در شهر و محله در روزهایی شیوع بیماری کرونا با سال‌های قبل تفاوت ‌های بسیاری دارد.این بیماری موجب شده تا برای پیشگیری از ابتلای شهروندان به بیماری، اغلب مراسم عزاداری به‌صورت سنتی انجام نشود. چراکه حفظ جان دیگران از واجبات دینی است و نباید در این زمینه کوتاهی کرد.

مراسم

همشهری آنلاین _ثریا روزبهانی:  اکنون نزدیک به ۷ ماه است که کادر درمان برای بازگشت سلامتی دوباره شهروندان در خدمت مقدم مبارزه با ویروس کرونا تلاش می‌کنند و نباید با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در ایام عزاداری محرم، آنها را خسته و درگیرتر کرد. برخی از امامان جماعت مساجد پهنه غربی پایتخت به شهروندان نکاتی را توصیه می‌کنند تا هم عزاداری در ‌شان ائمه(ع) داشته باشیم و هم زیانی به دیگران نرسانیم.  

«محمدرضا کافی»، امام جماعت مسجد حضرت «فاطمه‌الزهرا» (س)، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره برپایی مراسم عزاداری امام حسین(ع) طبق نظرات ستاد ملی کرونا می‌گوید: «هر انسان مسلمان و شیعه‌ در ایام ماه محرم، عزادار حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و به سوگ می‌نشیند و به‌طور طبیعی در درون هر انسان مسلمانی این حالت حزن و اندوه وجود دارد. اما شیوه عزاداری خود را می‌تواند فردی یا به‌صورت جمعی بیان و اظهار کند. در ایام عزاداری به‌ویژه ایام دهه اول ماه محرم که انسان آشکارا و تظاهر نسبت به این برنامه دارد، می‌تواند در مجامع شرکت کند، اما با همه دستورالعمل‌های ستاد «کرونا» که بسیار ساده و آسان است و وقتی فعالان بهداشتی و درمانی کشور بر ضرورت رعایت این موارد تأکید و توصیه کردند، باید بی‌تردید به دستورات و پروتکل‌ها عمل کنیم. در همین راستا، در مسجد فاطمه‌الزهرا(س)، ستادی تشکیل شده تا بر انجام دقیق پروتکل‌های بهداشتی در مسجد نظارت داشته باشد علاوه براین در جلسه‌های مختلف شیوه نامه‌ها بهداشتی را به نمازگزاران آموزش دادیم تا عزاداری در ایام محرم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بین شهروندان برگزار شود.

از سوی مسجد به نمازگزاران و مراجعه‌کنندگان اعلام شده تا به‌طور حتم با ماسک، وارد این مکان عبادی و مذهبی شوند. چراکه می‌دانیم اگر خدای ناکرده کرونا را منتقل کنیم، خودمان در مقابل این اتفاق و مبتلایان مسئول هستیم. بنابراین باید به‌صورت کامل این پروتکل‌ها عمل شود. نباید از این موضوع غافل شد که هر انسان در مرحله نخست باید از جان خود و دیگران محافظت کند و این مسئله مهم، وظیفه‌ شرعی مسلمانان است. اگر احتمال بدهیم که ممکن است ما انتقال‌دهنده باشیم، بی‌شک باید از حضور در اجتماع پرهیز کنیم. چون این اقدام یک نوع معصیت و گناه و از سوی دیگر، خیانت به اجتماع و حق‌الناس عزاداران است.» به گفته صفوف نماز در مسجد، علامت‌گذاری شده و استفاده از ماسک هم اجباری است و اگر فردی ماسک نداشته باشد، حق ورود به مسجد را ندارد و نگهبان مسجد از ورود آنها جلوگیری می‌کند.»  

  • نذر ماسک

او سلامتی افراد جامعه را مهم می‌داند و از شهروندان می‌خواهد تا با تبدیل نذوراتشان به ماسک و اقلام بهداشتی و توزیع آن بین نیازمندان و افراد کم برخوردار از ابتلا شهروندان به بیماری کرونا و پیشگیری از شیوع این ویروس، جلوگیری کنند. کافی در این باره می‌گوید: «اغلب خیران نذورات خود را در قالب «نذر ماسک» ادا می‌کنند. این اقدام، هیچ اشکالی ندارد. اکنون یکی از نیازهای جامعه، ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده است و همه این موارد را جایگزین نذوراتشان کنند، چراکه اغلب شهروندان برای نذر، خطبه نخوانده و نذر شرعی نکرده‌اند، برای همین، می‌توانند هزینه‌اش را در این راه صرف کنند.»

محمدرضا کافی / امام جماعت مسجد حضرت «فاطمه‌الزهرا»(س)
  • سبد حمایتی برای نیازمندان

حجت‌الاسلام «شیخ علی واشقانی فراهانی»، امام جماعت مسجد «امام رضا» (ع)، می‌گوید: «محرم برای ایرانی‌ها بسیار مهم و ابعاد حضور مردم در عزاداری‌های محرم بسیار است. هرچندکه ممکن است برخی افراد نیز با پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا در این مراسم‌ حضور پیدا نکنند، اما برخی از شهروندان و عزاداران به سبب احساسات و تمایلات عاطفی که نسبت به محرم دارند، بی‌شک در اجتماعات حاضر می‌شوند. مردم ما دیندار هستند و ماه محرم برای آنها بسیار مهم است، اما باید دقت داشته باشیم که توجه به سلامتی انسان‌ها در دین اسلام از واجبات است. یکی از ابعاد عاشورا و محرم، موضوع مقابله با ظلم است و دقت داشته باشیدکه ایجاد شرایط شیوع بیشتر کرونا در این روزها می‌تواند ظلم به کادر درمانی خسته باشد. برای همین، باید در عزاداری‌هایمان نیز تغییراتی ایجادکنیم. برای مثال، برخی هیئت‌ها برای برپایی عزاداری‌سالار شهیدان می‌توانند از فضاهای مجازی و آنلاین استفاده کنند. همچنین، امروز کرونا بسیاری از کسب و کارها را کساد کرده است و اغلب شهروندان با مشکلات مالی فراوانی روبه‌رو هستند. از این‌رو می‌توان به‌جای پختن نذری، این مواد غذایی خشک را در قالب سبد کالا همراه با پیام‌های عاشورایی بین نیازمندان توزیع کرد. علاوه براین مردم می‌توانند با توجه به شرایط کنونی شیوع کرونا، نذورات خود را به جای توزیع غذا در محرم به خرید و توزیع مواد بهداشتی و ضد عفونی‌کننده تغییر داده و بین عزاداران حسینی توزیع کنند.»

  • کمک به سلامت خانواده‌های نیازمند 

با توجه به برخی محدودیت‌ها برای توزیع اطعام در ماه محرم سال جاری، پویش نذر ماسک به‌عنوان جایگزینی برای آیین نذر اطعام به مردم به‌ویژه خیّران اجرا می‌شود تا از طریق این پویش بتوان ماسک مورد نیاز خانواده‌های کم‌درآمد جامعه را تأمین کرد. فراهانی درباره این اقدام می‌گوید: «در شرایط کنونی، استفاده از ماسک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروتکل‌های بهداشتی از سوی سازمان «بهداشت جهانی» و وزارت «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، در سطح کشور مطرح شده و بی‌شک برخی از خانواده‌های نیازمند در تأمین آن با مشکل اقتصادی مواجهند که لازم است اقدامات نیکوکارانه در این زمینه انجام شود. کارشناسان و فعالان حوزه اجتماعی بر این باورند که افراد کم درآمد و نیازمند با وجود الزامی بودن استفاده از ماسک، به سبب شرایط سخت اقتصادی متأثر از شیوع کرونا، قادر به تأمین این پوشش نیستند. از این رو، طرح نذر ماسک در ماه محرم می‌تواند با مشارکت همگانی مردم به‌ویژه خیران مؤثر باشد و مشارکت عزداران حسینی در این نذر می‌تواند بخشی از مشکلات این قشر را برطرف کند.» 

شیخ علی واشقانی فراهانی / امام جماعت مسجد «امام رضا»(ع
  • عزاداری با رعایت پروتکل ها

 ستاد ملی کرونا، برای جلوگیری از شیوع گسترده کرونا در مراسم عزاداری ‌سالار شهیدان در ماه محرم و صفر، پروتکل‌ها و نکات بهداشتی را اعلام و عزاداران را به رعایت آنها ملزم کرده است. افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای از حضور در مراسم عزاداری خودداری کنند. همچنین، برپایی هرگونه مراسم عزاداری در ماه محرم و صفر، تنها در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله‌گذاری، از هر طرف حداقل ۲‌متر و حداکثر به مدت ۲ ساعت برگزار شود و هرگونه جابه‌جایی هیئت و دسته روی، ممنوع است.  

کد خبر 542895

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha