مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

حسن بیادی* دهه نخست محرم امسال نیز در حالی به پایان رسید که تهران و جای جای ایران اسلامی همچون هر سال آغشته به شور حسینی بود و سوگواران خاندان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به شهرها و روستاهای کشور عطر حسینی بخشیدند

Bayadi

در تهران نیز که از دیرباز نمادی از عشق و ارادت به حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش در کربلا بوده است، هیئت‌های عزاداری آداب این عشق و شور را به جا آورده و در حسینیه‌ها، مساجد و تکایا مراسم سوگواری دهه نخست محرم و پس از آن را به بهترین شکل ممکن برگزار کردند.

سنت برگزاری مراسم و برنامه‌های سوگواری در ایام محرم بر این منوال بوده و هست که شهروندان خود در قالب هیئت‌های مردمی و بدون اتکا به منابع و امکانات دولتی خیمه‌های سوگواری را برپا کرده و مراسم خود را برگزار می‌کردند. این اتفاق خود نشانه‌ای از ظرفیت بالای شهروندی در حوزه مشارکت‌های مدنی و استحکام تشکل‌های غیردولتی در کشور ماست که قرن‌ها سابقه داشته و همچنان نیز دارد.

مدیریت شهری تهران نیز براساس وظیفه خود و در حد توان خویش، تا آنجا که ممکن بوده و هست تلاش کرد تا در کنار عزاداران حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) قرار گرفته و خدمت رسانی کند. پر واضح است که نه تنها مجموعه مدیریت شهری بلکه هیچ نهاد و دستگاه دیگر اجرایی نمی‌تواند و نباید مسئولیت مستقیم برگزاری مراسم‌ مردمی را به دست گیرد، چه این مراسم، ریشه‌ای عمیق در فرهنگ و آیین و اعتقاد ملت مسلمان ایران داشته است. در این بین آنچه مهم است تسهیل‌گری و مناسب‌سازی‌ محیط شهری برای برگزاری هرچه بهتر برنامه‌های عاشورایی توسط مدیریت شهری است که امسال هم به لطف خداوند با موفقیت به انجام رسید.

این خدمات امسال هم چه در قالب مناسب‌سازی‌ فضای شهری و تبلیغات محیطی و چه در بعد اجرایی و هماهنگی نمره قبولی می‌گیرد. هر چند هیچ‌کس نمی‌تواند مدعی باشد که خدمت‌رسانی به‌طور صد در صد مطلوب و مورد تایید است اما به‌نظر می‌رسد شهرداری تهران امسال توانسته با موفقیت بیشتری در ایام محرم به شهروندان خدمات ارائه کند. روان‌سازی‌ ترافیک، خدمات شهری و جمع‌آوری مطلوب پسماندهای شهری و ظروف باقیمانده از نذورات و همچنین کمک‌رسانی به هیئت‌ها در قالب ارائه اقلام فرهنگی و مذهبی از مهم‌ترین خدمات مدیریت شهری در دهه نخست محرم امسال بود؛ به‌گونه‌ای که پس‌از برگزاری مراسم و پایان یافتن تعطیلات دهه نخست محرم، نظافت شهر به‌خوبی انجام شد و چهره شهر با پیش از تعطیلات تفاوتی نکرد.

اقلام در اختیار گذاشته شده نیز از کیفیت و محتوای قابل‌قبولی برخوردار بود و شان خاندان اباعبدالله الحسین (ع) در آنها رعایت شده بود. می‌توان این توفیق را به حساب همدلی و مشارکت مدیریت شهری و مردم عزیز گذاشت؛ توفیقی که بی‌شک مرهون عنایت خاص حضرت سیدالشهدا(ع) و خاندان پاک ایشان به ملت و کشور اسلامی ایران است.

* نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران

کد خبر 153407
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز