مرکز ویژه‌ای در منطقه ۲۱ و محله «وردآورد» وجود دارد که بیش از ۶ دهه از قدمت آن می‌گذرد.

خانه امید

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل‌پور:   مجموعه‌ای که در سال‌های دور به همت خیّرهای ساکن این محدوده تأسیس شده است تا از افراد و کودکان دارای معلولیت غرب تهران نگهداری کند. مرکز «تأمین و توسعه خدمات بهزیستی وردآورد» که اغلب با عنوان «بهزیستی وردآورد» یا مرکز «نگهداری از کودکان معلول» شناخته می‌شود مجموعه‌ای است که هزاران مددجو از افراد دارای معلولیت غرب تهران را تحت پوشش دارد و به آنها خدمات می‌دهد. در ادامه بیشتر با این مرکز و فعالیت‌های آن آشنا می‌شویم.

مرکز تأمین و توسعه خدمات بهزیستی وردآورد باسابقه و قدمتی حدود ۵۸ سال، در حال خدمت‌رسانی به جامعه هدف یا همان افراد دارای معلولیت است. این مرکز از ۴ بخش کلی تشکیل شده که شامل معاونت‌های مشارکت‌های مردمی، اجتماعی، پیشگیری و توانبخشی می‌شود.
«محمد الیاسی»، سرپرست مرکز تأمین و توسعه خدمات بهزیستی وردآورد، درباره وظایف، مأموریت‌ها و عملکرد هرکدام از این بخش‌ها به همشهری محله می‌گوید: «در معاونت پیشگیری، غربالگری ژنتیک، شنوایی و بینایی سنجی، مشاوره، مراکز سوء‌مصرف مواد، راهنمایی، مشاوره و آموزش برای پیشگیری از طلاق انجام می‌شود.

به شکل دقیق‌تر در این بخش با ارائه مشاوره، راهنمایی و آموزش‌هایی در زمینه کنترل خشم، استرس و اضطراب، ایجاد سازگاری و مهارت‌های زندگی تلاش می‌شود تا از طلاق، آسیب‌ها و مشکلات پس از آن جلوگیری و پیشگیری شود. در معاونت اجتماعی موضوع فرزند خواندگی مطرح است که بر اساس آن، زوج‌هایی که به هر دلیل توان و شرایط بارداری و صاحب فرزند شدن را ندارند، درخواست خود را برای سرپرستی فرزند ارائه می‌کنند و پس از طی شدن مراحل اداری و قضایی، بچه‌ای تحویل آنها می‌شود. در بخش مشارکت‌های مردمی، خیّرها و ارتباط با مردم و دریافت کمک‌های مردمی را داریم. در نهایت به معاونت توانبخشی می‌رسیم که شامل ارائه خدمات و نگهداری از معلولان می‌شود. از معلولان بینایی و شنوایی تا جسمی و حرکتی که طیف گروه سنی کودکان تا بزرگسالان را در بر می‌گیرد، بالغ بر ۴ هزار و ۱۰۰ کودک، تحت پوشش این مرکز هستند. از این تعداد، گروهی در مراکز شبانه‌روزی، عده‌ای در مراکز روزانه و تعدادی نیز در خانه خودشان نگهداری می‌شوند. هم‌چنین قرار است به زودی بخش «کمیسیون پزشکی» که میزان و شدت معلولیت فرد را مشخص می‌کند، در این مرکز راه‌اندازی شود تا همه کارها و خدمات مورد نیاز، یک جا در دسترس اهالی غرب تهران و مناطق ۵، ۲۱ و ۲۲ قرار بگیرد و دیگر نیاز نباشد که به مناطق دیگری مراجعه کنند.»

خانه امید ۴ هزار کودک کم‌توان

  • از پرداخت مستمری تا ارائه خدمات دندانپزشکی

 الیاسی درباره خدماتی که به معلولان ارائه می‌شود هم این‌گونه توضیح می‌دهد: «بخشی از مددجویان تحت پوشش ما، مستمری بگیر هستند. هم‌چنین ابزار و وسایل توانبخشی مانند انواع ویلچر، واکر و عصا، سمعک و هرآنچه که مورد نیاز یک فرد معلول است، به‌صورت رایگان از سوی سازمان «بهزیستی» در اختیار مددجویان قرار می‌گیرد. مددجویانی که در خانه هستند، به‌صورت هفتگی یا ماهانه مراجعه می‌کنند یا از سوی مرکز با آنها تماس گرفته می‌شود. درخواست‌ها و نیازهای ثبت شده آنها در کارگروه ویژه‌ای بررسی می‌شود تا در اختیار این عزیزان قرار بگیرد. برای مثال، کسانی که عصا، ویلچر و سمعک‌شان خراب و مستهلک شده و نیاز به وسایل جدید دارند، آنها را تعمیر یا تعویض می‌کنیم. هم‌چنین به مددجویان ارزاق خشک مانند حبوبات، برنج، چای، گوشت و روغن ارائه می‌دهیم. همان‌گونه که اشاره شد، مجموعه ما افرادی را که در محدوده مناطق ۵ و ۲۱ قرار دارند، پوشش می‌دهد و پرونده ساکنان این بخش برای ارائه خدمات و صدور گواهی به این مرکز مربوط می‌شود. در کنار اینها، مرکز دندانپزشکی ویژه معلولان به نام «تاف» داریم که در آن همه مددجویان بهزیستی در استان تهران می‌توانند از خدمات این مرکز دندانپزشکی بهره‌مند شوند. کارهای دندانپزشکی معلولان از آنجا که نیاز به بیهوشی دارد، دارای هزینه‌های بسیاری است. در تاف این کار با یارانه دولتی انجام می‌شود و تنها بخشی از این هزینه را مددجو پرداخت می‌کند.»

خانه امید ۴ هزار کودک کم‌توان

  • نگهداری از کودکان معلول در خانه

همان‌گونه که اشاره شد، تعداد زیادی از کودکان دارای معلولیت که تحت پوشش این مرکز هستند، در خانه و از سوی والدینشان نگهداری می‌شوند. سرپرست مرکز تأمین و توسعه خدمات بهزیستی وردآورد در این‌باره می‌گوید: «تعدادی از کودکان به انتخاب خود در خانه نگهداری می‌شوند. برای تعدادی از پدر و مادرها نیز امکان و شرایط نگهداری از فرزندانشان در خانه وجود ندارد که این بچه‌ها در مراکز روزانه یا شبانه‌روزی مرکز حضور دارند. همه این بچه‌ها به‌عنوان «ارباب رجوع» از خدمات، کمک‌ها و حمایت‌های مرکز برخوردار هستند. به مددجویان یا سرپرست آنها علاوه بر اینها خدمات دیگری مانند مسکن و اشتغال نیز ارائه می‌شود. یعنی اگر مشکل تهیه خانه داشته باشند یا منبع درآمدی برای آنها فراهم نباشد، تلاش می‌کنیم تا این موارد را برطرف کنیم و این عزیزان در تأمین نیازهای اولیه مانند خوراک، پوشاک و مسکن کمبودی احساس نکنند. در زمینه کارهای درمانی به‌ویژه در زمان «کرونا» هم از مددجویان حمایت می‌کنیم.»

  • کمک و مشارکت صنایع در حد صفر!

هزینه‌ها و امکانات مرکز بهزیستی غرب تهران از سوی سازمان و هم‌چنین خیرها و کمک‌های مردمی تأمین می‌شود. با وجود اینکه صنایع و کارخانه‌های بزرگی در غرب تهران و به‌ویژه منطقه ۲۱ وجود دارد، همکاری و مشارکت آنها در حل شدن مشکلات و برطرف شدن نیازهای معلولان این مرکز چیزی نزدیک به صفر است. الیاسی امیدوار است که در ادامه بتوانند مشارکت و همکاری صنایع را برای کمک به معلولان جلب کنند: «متأسفانه میزان کمک و همکاری صنایع با این مرکز بسیار اندک و ناچیز است. این در شرایطی است که کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگی مانند «ایران‌خودرو»، «سایپا»، شرکت‌های داروسازی و لوازم خانگی در این اطراف وجود دارد. امیدواریم در ادامه با رایزنی و جلساتی که با این کارخانه‌ها و صنایع برگزار می‌کنیم، بتوانیم مشارکت و همکاری بیشتر آنها را برای ارائه خدمات به مددجویان غرب تهران، جلب کنیم.»

خانه امید ۴ هزار کودک کم‌توان

  • چگونه به مرکز نگهداری معلولان وردآورد کمک کنیم؟

اگر شهروندان قصد دارند به بهزیستی وردآورد کمک کنند، این کمک‌ها در هر شکل و قالبی غیر از غذای حاضر و آماده، قابل ارائه است. از لباس، نوشت‌افزار و اسباب‌بازی گرفته تا حبوبات و مواد غذایی خشک و هم‌چنین پول نقد که البته باید به حساب سازمان بهزیستی واریز شود، می‌توانند کمک کنند. اگر در طول سال به‌ویژه ایام «محرم» قربانی نذر کرده‌اید، می‌توانید آن را به مرکز نگهداری از افراد و کودکان معلول غرب تهران اهدا کنید. برای ارتباط با این مرکز می‌توانید مستقیم به نشانی بزرگراه شهید لشکری، خیابان داروپخش، روبه‌روی شــــرکت داروپخش، مرکز تأمین و توسعه خدمات بهزیستی وردآورد مراجعه کنید یا با شماره ۴۴۹۸۶۶۰۹ بخش مشارکت‌های مردمی، تماس بگیرید.

کد خبر 621893

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha