مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
۰ نفر

رییس اداره بهزیستی اردکان از اشتغال و مسکن به عنوان بخشی از مشکلات معلولان این شهرستان یاد کرد و گفت: آنها با وجود داشتن تحصیلات دانشگاهی همچنان بیکار هستند.

معلول

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،حمیدرضا پایدارفر به مناسبت ۱۲ آذر روز جهانی معلولان افزود: پیگیری جدی اجرای قانون سه درصد استخدام ویژه معلولان و الزام رعایت مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی از جمله مواردی است که بهزیستی در این مورد در دستور کار دارد.

این مسوول راهکار اشتغال معلولان  را اجرای قانون سه درصد استخدام معلولان عنوان کرد و افزود : براساس این قانون دستگاه‌های عمومی و دولتی موظف هستند سالیانه سه درصد از سهمیه اشتغال خود را به آنها  اختصاص دهند.

وی ادامه داد: همچنین دولت پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایانی که معلولان را به کار گیرند عهده دار شده و نیز پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی، خدماتی، عمرانی و صنفی وکارگاه های تولیدی حمایتی که معلولان را به کار بگیرند در دستور کار دولت است.

پایدارفر یادآور شد: همچنین اختصاص حداقل ۶۰ درصد از پست های سازمانی تلفنچی دستگاه ها و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا، کم بینا و معلولان جسمی و حرکتی و  اختصاص حداقل ۶۰ درصد پست های سازمانی متصدی دفتری و ماشین نویسی دستگاه ها، شرکت ها و نهادهای عمومی به معلولان جسمی و حرکتی از جمله این قوانین است که حتی به دستگاه های دولتی اجازه داده شد که تا سقف مجوزهای استخدامی سالانه خود، افراد نابینا، ناشنوا و معلولان ضایعه نخایی واجد شرایط را راسأ به صورت موردی و بدون برگزاری آزمون استخدامی به کار گیرند.

وی در ادامه هدف از نامگذاری و اختصاص نمادین یک روز به این افراد را معطوف داشتن اذهان عمومی و آگاه سازی آحاد جامعه نسبت به مسائل مرتبط با معلولان و احیا حقوق آنها ذکر کرد و گفت: این تصمیم در واقع تلنگری بر وجدان‌های بیدار است.

پایدارفر اضافه کرد: معلولیت از ما دور نیست و هر لحظه به علتی ممکن است هر یک از شهروندان دچار یکی از انواع معلولیت شوند.

رییس بهزیستی اردکان با بیان اینکه معلولان بزرگترین اقلیت جمعیتی جهان محسوب می‌شوند، تصریح کرد : در حال حاضر هزار و ۸۰۰ معلول و ۳۵۶ خانوار نیازمند زیرپوشش هستند و ۴۸۶ نفر از ۱۱ مرکز روزانه و شبانه روزی خدمات پزشکی، پرستاری، و خدمات توانبخشی فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی و ... خدمات مشاوره و روانشناسی و مددکاری دریافت می کنند.

وی تصریح کرد : در اردکان یک مرکز شبانه روزی سالمندان و یک مرکز شبانه روزی معلولان ذهنی، چهار مرکز روزانه معلولان ذهنی، جسمی، کودکان ناشنوا و کم شنوا، ۲ کارگاه تولیدی حمایتی معلولان، یک مرکز ویزیت در منزل افراد جسمی حرکتی و یک مرکز مراقبان  تحت نظارت به آنها  خدمت رسانی می کنند.

پایدارفر گفت : امسال هفته افراد دارای معلولیت از ۹ آذر ماه با شعار ارتقا مشارکت افراد دارای معلولیت برای، دستیابی به توسعه فراگیر، عادلانه و پایدار، آغاز شد و تا ۱۵ آذرماه ادامه دارد.

رییس بهزیستی اردکان  در ادامه با بیان این‌ که  طبق آمار بهداشت جهانی  حدود ۱۰ درصد از جمعیت جهان به یکی از انواع  معلولیت دچار هستند، افزود: به عبارت دیگر می‌توان گفت معلولان بزرگترین اقلیت جهان هستند که نیاز به حمایت‌های توانبخشی دارند.

این مسوول تأکید کرد : معلولان شهروندان جامعه هستند و باید به اندازه و به نسبت برابر با دیگر شهروندان از امکانات جامعه استفاده کنند و این مهم جز با دسترس پذیری و مناسب سازی محیط ممکن نیست.

وی اظهارکرد : بهزیستی به عنوان متولی ساماندهی امور معلولان حداکثر توان خود را در تغییر رویکرد و نگرش به آنها انجام داده است این تلاش ها شامل وضع قوانین و مقررات در سطح کلان و جزء برای سهولت حضور آنها  در جامعه و اشتغال، ایجاد مراکز درمانی و فیزیوتراپی و طرح های پیشگیری از معلولیت، ایجاد مراکز نگهداری و بازتوانی معلولان، تامین فرصت های اشتغال و خودکفایی آنان و موارد دیگر است.  

پایدارفر تصریح کرد:  خدمات بهزیستی را شامل پرداخت هزینه های درمانی، خرید و در اختیار نهادن وسایل کمک توانبخشی، پرداخت مستمری ماهیانه، ارائه خدمات درمانی و توانبخشی، مساعدت در زمینه تامین مسکن، پیگیری امور اشتغال، ایجاد فرصت های شغلی در بخش خصوصی و خود اشتغالی، برگزاری اردوهای تفریحی ورزشی و فرهنگی و ... می‌شود.

وی تاکید کرد :  بهزیستی همچنین خدمات پیشگیری متعددی از قبیل خدمات مشاوره پیش از ازدواج، انجام مشاوره ژنتیک، طرح سنجش تنبلی چشم، غربالگری شنوایی نوزادان را به عموم جامعه ارائه می  کند.

هم اکنون در سامانه ارمغان آمار معلولان استان یزد ۳۰ هزار و ۳۸۲ نفر ثبت شده است،  ارمغان، سامانه‌ای است که برای این قشر راه اندازی شده است، اداره های بهزیستی موظف به ثبت آمار این افراد و خدمات ارائه شده به آنها در این سامانه هستند.

به گزارش دیروز(یکشنبه) سایت سازمان بهزیستی کشور، به گفته مدیرکل بهزیستی استان یزد، ۷۳ مرکز روزانه توانبخشی در استان به افراد دارای معلولیت خدمات توانبخشی، آموزشی، پزشکی، اجتماعی و حرفه ای ارائه می کنند.

علی محمد عطابخش افزود:  از این تعداد ۱۸ مرکز حرفه آموزی  بالای ۱۵ سال دختر و پسر، ۱۲ کارگاه تولیدی، هشت مرکز آموزشی توانبخشی معلولین جسمی حرکتی، ۱۷ مرکز روزانه آموزشی توانبخشی سالمندان، چهار  مرکز آموزشی توانبخشی بیماران روانی مزمن به صورت روزانه خدمات ارائه می کنند.

وی افزود: سه مرکز خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا، یک مرکز خانواده و کودک نابینا و کم بینا، ۶ مرکز آموزشی توانبخشی ذهنی زیر ۱۵ سال،  سه مرکز آموزشی و توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم و یک مرکز روزانه آموزشی توانبخشی چند معلولیتی نیز در استان به افراد دارای معلولیت خدمات می دهند.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

کد خبر 467293

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha