مرضیه موسوی-خبرنگار: مچاله شده در آغوش مادر، تند تند نفس می‌کشد. تن نحیفش مثل بچه‌ای خردسال می‌ماند.

دندانپزشكي

مادرش می‌گوید: «الهام ۲۱ ساله است. از بدو تولد، معلولیت ذهنی و جسمی با او همراه است. دندان‌هایش از مدت‌ها پیش دچار پوسیدگی شده و نیاز به رسیدگی دارد. دندان‌های افرادی که معلولیت شدید جسمی و ذهنی دارند به دلایل مختلف مثل مصرف دارو، ناتوانی در مسواک زدن و مشکل در رفتن به دندانپزشکی و نیاز به بیهوشی برای دندانپزشکی و... در مقایسه با افراد سالم بیشتر دچار پوسیدگی می‌شود. از طرفی هزینه دندانپزشکی و بی‌هوشی معمولاً بالاست» فقط اینها نیست؛

هزینه توانبخشی و کاردرمانی و داروهای همیشگی هم است. مادر الهام می‌گوید: «مرکز دندانپزشکی معلولان تاف را مددکاران بهزیستی به من معرفی کردند. پزشکان این مرکز با مشکلات کودکان معلول آشنایی کامل دارند و از همه مهم تر اینکه برای بیماران نیازمند خدمات رایگان ارائه می شود.» مراجعان این مرکز از گوشه و کنار تهران خود را به ستارخان می‌رسانند تا علاوه بر رفع مشکلات دهان و دندان فرزندانشان از آموزش‌های این مرکز هم استفاده کنند.

«مرکز دندانپزشکی تاف» و خیریه وابسته به آن «نیلوفر باغ آبی» ۴یونیت دندانپزشکی دارد و مجهز به بخش بی‌هوشی است. «مریم اسعدی» مسئول توانبخشی این مرکز می‌گوید: «۷ سال از تأسیس این مرکز درمانی با هدف ارائه خدمات دندانپزشکی به گروه‌های مختلف معلولان می‌گذرد. بعضی معلولان به دلایل مختلف جسمی، ذهنی، روانی و اوتیسم با دندانپزشک همکاری ندارند و باید خدمات دندانپزشکی را تحت بی‌هوشی دریافت کنند. مشکلات دهان و دندان در این افراد نسبت به افراد عادی جامعه معمولاً بیشتر است.

از طرفی معضلی که با آن روبه‌رو هستیم هزینه‌های بالای دندانپزشکی است. خانواده‌ها بسیاری مواقع از عهده هزینه‌های رسیدگی به دندان‌های پوسیده فرزندان معلول خود برنمی‌آیند. به همین دلیل ما برای درمان کامل این افراد و رفع مشکل دهان و دندانشان نیاز به حمایت‌های خیّران داریم.» بخشی از این هزینه‌ها را خانواده‌ها و بخش دیگر را سازمان بهزیستی متقبل می‌شود. با این حال برای تأمین تمام هزینه‌های رسیدگی به دندان‌های این بیماران به کمک خیّران نیاز است. 

  •  پیشگیری بهتر از درمان 

یک سال است مؤسسه خیریه‌ای وابسته به مرکز درمانی فعالیت خود را آغاز کرده تا بتواند باری از مشکلات خانواده‌های بیماران با یاری خیّران و مردم بردارد. فعالیت‌هایی مثل آموزش بهداشت دهان و دندان برای خانواده‌هایی که عضو معلول دارند از فعالیت‌های این روزهای این مرکز شده است. اسعدی می‌گوید: «خانواده‌هایی که یکی از اعضای آنها دچار معلولیت است نیاز به آموزش در زمینه‌های مختلف دارند تا بتوانند از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنند.

آموزش نحوه مسواک زدن و شست‌وشوی دهان فرد معلول یکی از این نمونه‌هاست. این آموزش‌ها در درازمدت به آنها کمک می‌کند که دیرتر دچار پوسیدگی دندان شوند و هزینه‌های زیادی را از دوش خانواده‌ها برمی‌دارد. ما این آموزش‌ها را با تهیه بروشور و برگزاری آموزش‌های حضوری ارائه می‌دهیم. از طرف دیگر تلاش می‌کنیم به کمک خیّران بخش‌هایی از هزینه‌های دندانپزشکی این بیماران را تأمین کنیم.» این خیریه حالا آمادگی لازم برای آموزش معلولان و خانواده‌های آنها را در مدارس استثنایی و مراکز توانبخشی دارد. مؤسسه خیریه و دندانپزشکی نیلوفر باغ آبی در ستارخان، ابتدای خیابان بهبودی، نبش کوچه بشیر جا خوش کرده است. خیّران برای کمک می‌توانند وجوه نقد را به شماره کارت ۵۰۲۲۲۹۷۰۰۰۰۳۱۳۱۵ به نام مؤسسه واریز کنند. 

کد خبر 430668

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha