همشهری آنلاین: دبیر کمیته ملی المپیک سرمایه گذاری بر روی یک رشته خاص را یکی از علل ناکامی ورزش کشور در المپیک عنوان کرد.

به گزاشر ایسنا علی کفاشیان گفت: تا زمانی که فقط روی یک رشته برنامه‌ریزی کنیم، این بلا سرمان خواهد آمد. باید هفت، هشت رشته را برای مدال به المپیک بفرستیم.

دبیر کمیته‌ ملی المپیک در ارزیابی از عملکرد کاروان ایران در المپیک پکن گفت: گزارش مفصلی از عملکرد کاروان اعزامی به پکن تهیه کرده‌ایم که به زودی آن را به مسوولان امر ارایه خواهیم داد. در ضمن در مراسمی که برای تجلیل از مدال آوران پکن تدارک دیده‌ایم، به بیان جزییات خواهیم پرداخت.

وی در ادامه تاکید کرد: پیشنهاد تشکیل کمیته‌ ارزیابی متشکل از نمایندگان سازمان، کمیته‌ ملی المپیک، فدراسیون‌ها، کارشناسان و صاحب نظران را به سازمان ارایه داده و امیدواریم که این کمیته بتواند نقاط قوت و ضعف کاروان ایران در بازی‌های المپیک را شناسایی کند.

کفاشیان همچنین اظهار کرد: نباید نتایج ضعیف کشتی همه‌ کاروان ایران را تحت تاثیر قرار دهد. ایران همیشه در سه رشته وزنه‌برداری، کشتی و تکواندو امید به کسب مدال داشته است. تیم وزنه‌برداری بعد از مسایلی که در خصوص مثبت بودن تست دوپینگ ورزشکاران به وجود آمد، نتوانست نتایج امیدوار کننده‌ای بدست آورد و علی‌رغم اینکه ورزشکاران این رشته در پکن تلاش کردند به مدال دست نیافتند. در رشته‌ی تکواندو هم که طبق انتظار به مدال رسیدیم. اما، در رشته‌ی کشتی متاسفانه نتوانستیم به نتایج قابل قبولی برسیم که علت این امر باید توسط کارشناسان مربوطه تحلیل شود.

وی کاروان ایران را کاروان موفقی ارزیابی کرد و گفت: در این دوره برای نخستین بار توانستیم در بسیاری از رشته‌ها سهمیه بگیریم و ورزشکاران ما خودشان را باور کردند. در دو ومیدانی ورزشکار ما برای نخستین بار به نیمه نهایی رسید که این یک موفقیت بزرگ است.

وی ادامه داد: من خودم دوومیدانی را به خوبی می‌شناسم و به مدال‌آوری حدادی اعتقاد کامل داشتم. در این رشته با یک بدشانسی مواجه شدیم. اگر حدادی آسیب نمی‌دید به راحتی به مدال می‌رسید. همه ما شاهد بودیم که او در مسابقات جهانی به چه رکوردی دست یافت.

دبیر کمیته ملی المپیک با مثبت ارزیابی کردن حضور خانم‌ها در المپیک گفت: عملکرد آنها امیدوارکننده بود و به این نتیجه رسیدیم که اگر درست برنامه‌ریزی کنیم بانوان یکی از امیدهای مدال در المپیک بعدی خواهند بود.

وی همچنین عملکرد نادریان ملی‌پوش وزن اول تکواندو را ستود و گفت: او ورزشکار جوانی است و تمام تلاش خود را به کار برد. در مسابقه گاهی ثانیه‌ها نتیجه را تعیین می‌کنند و می‌توان با استفاده از تجربه به مدال رسید. در بدمینتون هم مهرابی خوب کار کرد و خود شاهد بودیم چگونه در میدان مسابقه ظاهر شد. حضور مهرابی نخستین حضور بدمینتون ایران در المپیک بود و انتظار بیشتر از این نداشتیم.

کفاشیان ابراز تاسف کرد و گفت: وقتی روی دو رشته برنامه‌ریزی کرده و همه‌ امید خود را به این دو رشته بسپاریم همین بلا سرمان می‌آید و این خطر مدام ورزش ما را تهدید می‌کند. در این صورت اگر یک رشته خوب کار نکند همه‌ ورزش ما به هم می‌ریزد. نباید خودمان را گول بزنیم. تا زمانی که محور برنامه‌ریزی‌ها فقط روی دو، سه رشته باشد اوضاع همین است. ما باید بنیه‌ی خود را در پنج، شش رشته بالا ببریم.

وی ادامه داد: سیاست کمیته‌ی ملی المپیک سیاست خوبی است چرا که به دنبال قوی کردن رشته‌های مختلف هستیم.

کفاشیان در خصوص شرایط روحی نامناسب کاروان ایران خاطرنشان کرد: در کسب نکردن مدال نخستین کسی که ضربه می‌بیند خود ورزشکار است، اوست که نتیجه چهار سال تلاش خود را ندیده است و بعد از ورزشکار مسوولان و سایر افرادی که برای ورزشکار زحمت کشیده‌اند متضرر می‌شوند. همه‌ بچه‌های ایران از نخستین روز مسابقه مصمم به دریافت مدال بودند و با روحیه‌ی بالا انتظار کسب مدال داشتند و شرایط روانی کاروان مطلوب بود.

دبیر کمیته‌ی ملی المپیک در پاسخ به این سوال که مسئولیت سازماندهی تماشاگران ایرانی چه کسی بود گفت: مدارک موجود است. کمیته‌ی بین‌المللی المپیک 8، 9 ماه پیش از ما خواست که یک تور را برای ساماندهی تماشاچیان خود معرفی کنیم. چرا که خود کمیته‌ ملی المپیک نمی‌توانست این کار را انجام دهد.

به این ترتیب ما این کار را به مناقصه گذاشتیم و تور را معرفی کردیم. ما هم می‌دانستیم که باید برای مسابقاتی که ورزشکاران ما در آن حضور داشته‌اند، بلیت تهیه کنیم اما، چین به ما یک پکیج داد که شامل بلیت همه‌ رشته‌ها بود و ما مجبور شدیم کل پکیج را از آن بخریم. حالا در دفترم یک کیف پر از بلیت‌های به درد نخور است. ما همه‌ بلیت‌های مرتبط را تحویل دادیم اما، وقتی بلیت بعضی از رشته‌ها مثل تکواندو در پکیج موجود نبود، چه کار کنیم. ما حتی برای رفع این مشکل هرچه توانستیم درخود پکن بلیت تهیه کردیم.

وی در پایان تاکید کرد: مشکل بلیت فقط مختص تماشاچیان ایران نبود و بسیاری از کشورهای دیگر هم این مشکل را داشتند.

کد خبر 61975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز