چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

گروه ورزشی: فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در موضوع ناکامی کاروان ورزشی ایران در المپیک بیست و نهم مجلس همچنان فعال است.

آنجایی که پس از جلسه با رئیس سازمان ورزش، کمیته المپیک و دیگر مسئولان ورزش برای نتیجه‌گیری نهایی و نشست پایانی هفته آینده که منجر به قرائت گزارش کمیسیون فرهنگی در صحن علنی مجلس خواهد شد، با برخی روسای فدراسیون‌های ورزشی که در پکن حضور داشتند و عمدتاً هم ناکام بودند جلسه‌ای برگزار می‌کند.

در اولین جلسه کمیته تربیت‌بدنی مجلس دو رئیس فدراسیون تکواندو و وزنه‌برداری در دیدار با نمایندگان به سئوالات آنها پاسخ گفتند. قرار است در جلسه روز چهارشنبه این هفته محمدرضا یزدانی‌خرم که بیشترین انتقادات از عملکرد کشتی در المپیک متوجه اوست نیز در مجلس در مورد مسائل کشتی گفت‌وگو کند.

در جلسه 2 روز پیش مجلس با روسای فدراسیون‌ها، حسین رضازاده که به تازگی سرمربی تیم‌ملی وزنه‌برداری شده نیز حضور داشت. یکی از انتقادهایی که به افشارزاده شد، مربوط به دیر اعلام‌شدن عدم حضور رضازاده در المپیک بود که چرا زودتر جایگزین او را آماده نکرده بودند.

وی در پاسخ به این پرسش عنوان کرد که رشید شریفی از ابتدای اردو در تمرین حضور داشته است. افشارزاده آمار کلی از عملکرد خود را در اختیار رئیس فراکسیون قرار داد. رضازاده نیز توضیح داد به دلیل بیماری و مشکلات از حضور در المپیک انصراف داده است. در این میان برخی از نمایندگان مجلس از زمان اعلام انصراف رضازاده در حالی که کمتر از 20 روز به المپیک مانده بود انتقاد و گلایه کردند.

سیدجلال یحیی‌زاده نماینده مجلس و عضو فراکسیون ورزش در گفت‌وگو با همشهری در باره نشست نمایندگان مجلس با روسای فدراسیون‌های المپیکی می‌گوید: «ضرورت برگزاری این نشست‌ها به روسای فدراسیون‌هایی که  تیم‌هایشان در المپیک حضور داشت، بررسی همه‌جانبه ابعاد حضور کاروان ورزشی ایران در المپیک بود.»

وی افزود: «در جلسه‌ای که پس از بازگشت رئیس سازمان ورزش از پارالمپیک پکن در مجلس برگزار می‌شود، گزارش کمیسیون در برگیرنده تمام ابعاد حضور ایران در المپیک است که در صحن علنی قرائت می‌شود.»

این نماینده مجلس با اشاره به مباحث مطرح شده در مورد عدم حضور رضازاده در المپیک گفت: «در جلسه عده‌ای از نمایندگان مجلس نسبت به مدیریت و اعلام کناره‌گیری رضازاده گلایه‌هایی را مطرح کردند که آقای رضازاده و آقای افشارزاده نیز توضیحاتی دادند که قابل بررسی است.»

یحیی‌زاده در مورد توضیحات رئیس فدراسیون وزنه‌برداری تصریح کرد: «دوستان می‌گفتند چرا از مدت‌ها قبل که بیماری رضازاده معلوم بود شما اقدام به جایگزینی فرد دیگری نکردید و اینکه چرا این خبر در فاصله کمی به المپیک اعلام شد که از نظر روانی جامعه ورزش را تحت‌الشعاع قرار دهد. رئیس فدراسیون استدالاتی داشت و گفت ما باید زمان را مدیریت می‌کردیم. برای اعلام انصراف رضازاده ملاحظاتی بود و واقعاً از عواقب آن می‌ترسیدیم.»

در این نشست  افشارزاده گزارش کاملی از روند آغاز و پیگیری برنامه‌های آماده‌سازی تیم‌های ملی کشورمان در طول این 23 ماه ارائه داد و اعلام کرد که رضازاده نیز در طول این مدت حضور شبانه‌روزی در اردوها داشته و سخت در تلاش بوده تا به آمادگی ایده‌آل و شرایط آرمانی خود دست یابد اما متاسفانه بالارفتن فشار خون و ضعف داخلی باعث شد تا پزشکان ادامه تمرینات سنگین را برای وی ممنوع اعلام کنند.»

از دیگر مباحثی که در این جلسه مطرح شد، تغییرات ساختاری تیم‌ملی وزنه‌برداری پس از حضور رضازاده به عنوان سرمربی بود.

در این میان رضازاده برای آمادگی بیشتر، در کلاس‌های بین‌المللی شرکت خواهد کرد. نخستین کلاسی که دارنده 2 مدال طلای المپیک در آن شرکت خواهد کرد، کلاس مربیگری مجارستان است. این کلاس از 25 شهریورماه در شهری نزدیک بوداپست، پایتخت مجارستان آغاز می‌شود و تا 5 مهر ادامه خواهد داشت. این کلاس درجه یک بین‌المللی زیرنظر فدراسیون جهانی وزنه‌برداری (iwf) برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر با پایان محرومیت وزنه‌برداران دوپینگی با دعوت از آنها تیم‌ملی در مسابقات جهانی و یا تورنمنت‌های بین‌المللی با ترکیب کامل‌تری حضور خواهد داشت.

تشکر از تکواندو

در جلسه با نمایندگان، رئیس فدراسیون تکواندو  نیز پس از ارائه گزارش از عملکرد تکواندوکاران به اعضای فراکسیون این نکته را متذکر شد که ورزشکاران ایرانی به هنگام مسابقه با استرس با حریفان مبارزه می‌کردند.

دبیر فدراسیون تکواندو هم در تشریح جلسه با نمایندگان مردم در مجلس می‌گوید: «فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی از عملکرد خوب تکواندو در المپیک پکن تشکر کرد.»

وی ادامه داد: «هدف از این جلسات تهیه گزارشی مبنی بر نقش مجلس در رشد ورزش است. بنابراین، راهکارهایی از سوی فدراسیون‌ها ارائه می‌شود. ما نیز گزارشی از نحوه آماده‌سازی، انتخاب ملی‌پوشان و فعالیتی که منجر به کسب این نتیجه شد، در اختیار آنها گذاشتیم.»

ابراهیمی اظهار داشت: «فدراسیون تاکید کرد که اگر به فرایند توجه شود، خیلی بهتر است تا اینکه همه توجهات معطوف نتایج باشد. در این صورت، کارها با استرس و اضطراب همراه است و موجب می‌شود به نتیجه موردنظر دست پیدا نکنیم.» وی خاطرنشان کرد: «هدف اصلی طراحی درست، برنامه‌ریزی صحیح و نظارت مستمر است که منجر به کسب نتیجه خواهد شد. با بیان این مسائل قرار است مجلس گزارشی را درباره اینکه چه نقشی می‌تواند در پیشبرد ورزش داشته باشد، تهیه کند.»

ابراهیمی درباره خبر ورود کاراته به جای تکواندو به المپیک تصریح کرد: «بحثی در این زمینه نشنیده‌ایم. تا آنجا که در المپیک‌ها دیده‌ایم، تکواندو از پرطرفدارترین رشته‌ها بوده است. در چین 4 روز تمام سالن تکواندو مملو از تماشاگر بود و فکر نمی‌کنم این رشته حذف شود.»

کد خبر 62973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز