چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

گروه ورزشی: ناکامی‌در المپیک پکن محلی برای مخالف‌خوانی، توجیه کردن و مقصر اعلام کردن دیگران توسط نهادهایی که در تدارک حضور در المپیک بیست و نهم مسئول بودند، شده است.

در این میان فدراسیون‌های ناکام در حالی کمیته المپیک را مقصر اصلی اعلام می‌کنند که خود بالاترین مرجع رشته ورزشی و مسئول برنامه‌ریزی و تدارک حضور ورزشکاران در المپیک هستند. از سوی دیگر ابهاماتی در مورد نقش و عمل کمیته المپیک برای آماده سازی تیم‌ها وجود دارد که سکوت مطلق مسئولان این کمیته فضا را برای ارزیابی مهیا نکرده است.

در این میان برخی فدراسیون‌ها همانند دوومیدانی با ارائه گزارشی دلایل ناکامی ‌احسان حدادی یکی از امیدهای اصلی مدال‌آوری کاروان ایران در پکن را بیان کرده است.

مصطفی کریمی ‌که پیش از المپیک اعلام کرده بود، حدادی مدال طلا را کسب می‌کند در این گزارش می‌گوید: «در جمع ورزشکاران اعزامی، احسان حدادی با توجه به روند روبه رشدی که تا قبل از آسیب‌دیدگی طی کرد امیدواری زیادی را برای کسب موفقیت به وجود آورد که این امیدواری کاملا منطقی و براساس ارزیابی‌های اصولی و متکی به اسناد و مدارک مربوط به عملکرد پرتاب‌کنندگان دیسک برجسته جهان بود.»

وی ادامه می‌دهد: «متاسفانه روند تمرینات و برنامه‌های پیش‌بینی شده که توسط مربی باتجربه و کاردان او تنظیم شده بود ابتدا با لغو اردوی آمادگی ایتالیا (به دلیل عدم صدور روادید برای مربی)‌ و سپس با آسیب‌دیدن او از ناحیه عضلات صدری سینه برهم خورد. هرچند تلاش‌های همه‌جانبه فدراسیون پزشکی در نهایت منجر به بهبودی نسبی او قبل از اعزام شد.

در هر صورت احسان حدادی با شرایطی متفاوت با آنچه که می‌توانست درصورت پیگیری روال عادی تمریناتش داشته باشد وارد مسابقات شد که به دلیل ترس از آسیب‌دیدگی و عدم تمرکز در مسابقه انتخابی نتوانست همه قابلیت‌های خود را به کار گیرد.»

کریمی ‌با این حال در گزارش خود اعلام کرده است: «اکنون با توجه به مراتب فوق در صورتی که کاستی‌هایی از ناحیه اینجانب تشخیص داده شود با شجاعت و جسارت اعلام می‌دارم با رضایت کامل استعفای خود را تقدیم می‌نمایم.»وی در عین حال از رئیس کمیته‌ملی المپیک درخواست کرده ضمن کارشناسی حضور ورزشکاران در المپیک و ارزیابی عملکرد فدراسیون دوومیدانی طی 2 سال گذشته وی را در اخذ تصمیمی مطلوب برای ورزش دوومیدانی کشورمان یاری کند.

مهر علیزاده: فدراسیون‌ها با سازمان اختلاف داشتند

در کنار اظهار‌نظرهای متفاوت، رئیس سابق  سازمان تربیت‌بدنی، عدم برنامه‌ریزی صحیح و ناهماهنگی میان مدیران و المپین‌ها را عوامل اصلی ناکامی ایران در المپیک پکن دانست.
محسن مهرعلیزاده که در دوران ریاست‌اش در المپیک آتن یکی از بهترین نتایج تاریخ المپیک ایران رقم خورد  با بیان این که به ‌رغم صرف 03 تا 04 میلیارد تومان برای آماده‌سازی و اعزام کاروان المپیک، متأسفانه نتایج ضعیفی کسب کردیم، اظهار داشت: «در المپیک آتن 4 میلیارد تومان و در سیدنی یک و نیم میلیارد تومان برای المپین‌ها هزینه شد و نتایج بهتری به دست آمد.»

رئیس سابق  سازمان تربیت‌بدنی با بیان اینکه پیش از اعزام، فدراسیون‌ها و سازمان تربیت بدنی اختلاف نظر داشتند، متذکر شد: «با وجود این که مدیریت فدراسیون‌ها در پروسه انتخابات توسط سازمان تربیت‌بدنی گزینش شدند، ولی اختلاف‌نظر و ناهماهنگی میان فدراسیون و سازمان، فدراسیون و کادر فنی، کادرفنی و ورزشکار به چشم می‌خورد. نحوه برخورد مسئولان، هم روحیه‌ساز است و هم نابودکننده انگیزه. در حالی که کسی روحیه نداشت، مدیریت دم از روحیه، توان، پول و نیروی انسانی می‌زد که اگر واقعاً این مسائل بود، چرا نتایج این چنین شد؟»

مهرعلیزاده که معتقد است نرفتن رضازاده به المپیک، هیچ تاثیری در روحیه کاروان اعزامی به المپیک نداشت، تصریح کرد: «با فرض رفتن، رضازاده طلا می‌گرفت، ولی کاروان ما از همان ابتدا شروع بدی داشت. سوریان شانس کسب طلا بود که مدال نگرفت و حدادی نیز نتوانست رکورد 96  متر را بزند.»

رئیس سابق سازمان تربیت‌بدنی در پایان با اشاره به اینکه امیدوارم به مسائل، کاملا رسیدگی شود به نحوی که کسب یک مدال طلا در واپسین دقایق المپیک، موجب پنهان شدن ضعف‌ها نشود، تصریح کرد: «باید جایگاه بی‌طرفی مثل مجلس شورای اسلامی از افراد کارشناس واقعی در ابعاد مدیریتی و فنی برای رسیدگی به وضعیت موجود بهره گیرد و براساس نتیجه‌گیری این افراد در زمینه تغییرات اقدام شود و ورزش به عنوان یک ابزار سیاسی در نظر گرفته نشود. بدون هیچ‌گونه حب و بغضی به مسئله مدیریت کلان ورزش بپردازیم تا ورزش به عنوان عامل نشاط جامعه، از وضعیت کنونی رهایی یابد.»

نقش سازمان در المپیک

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تربیت‌بدنی با اشاره به نقش سازمان ورزش در المپیک می گوید: «سازمان در این دوره از بازی‌های المپیک، بیش از همیشه از کمیته‌‌ملی المپیک و فدراسیون‌های ورزشی حمایت کرده است. در سال 68 مبلغی بالغ بر 04 میلیارد تومان به فدراسیون‌ها پرداخت شد. در سال 78 نیز کلیه فدراسیون‌ها مخصوصاً فدراسیون‌هایی که نماینده المپیکی داشتند از حمایت و کمک 021 میلیارد ریالی سازمان بهره‌مند شدند.»

ارشدی ادامه داد: «با تلاش و پیگیری سازمان، اعتبارات کمیته‌ ملی‌المپیک در سال 68مبلغ 071  میلیارد ریال و در سال 78 رقمی برابر 002  میلیارد ریال بوده است. این ارقام بیانگر حمایت کامل سازمان از کمیته‌ملی المپیک و فدراسیون‌های ورزشی است. این مسئله که سازمان و کمیته و یا فدراسیون‌ها با هم مشکل دارند را صراحتا رد می‌کنم. فدراسیون به عنوان بالاترین مرجع هر رشته ورزشی ممکن است در انتخاب مربی و مدیر‌فنی تیم‌های ملی مشکل داشته باشد، ولی این مسئله به سازمان مربوط نمی‌شود. کمیته‌ملی المپیک وظیفه پاسخگویی به اذهان عمومی را برعهده دارد.»

کد خبر 61731

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز