می‌گویند ورزش در خانواده‌شان، موروثی است. آنقدر که تقریباً بزرگ تا کوچکشان، به‌صورت حرفه‌ای و مداوم سرگرم رشته‌های گوناگون ورزشی هستند

ورزش و مهربانی

همشهری آنلاین _ سحر جعفریان:   . هر یک، روز را با حرکات نرمشی آغاز و پس از فراغت از کسب و کار، با رفتن به باشگاه‌های ورزشی به پایان می‌رسانند. حضور در عرصه‌های متنوع ورزشی از رقابت‌های منطقه‌ای گرفته تا مسابقات بین‌المللی هم که دیگر به رسم خانوادگی‌شان تبدیل شده است. این وصف مختصری از خانواده بزرگ «نسترن سلطانی»، ۳۴ ساله، ساکن محله «مهرآبادجنوبی» و نخبه ورزشی است که از سال‌های پیش، ورزش را با انجام امور خیر و خداپسندانه، گره زده است. در گزارش این هفته با این بانوی هم‌محله‌ای به‌عنوان مسئول خیریه خانوادگی سلطانی‌ها و «شهرام سلطانی» و «محمد افشاری»، ۲ عضو دیگر از خانواده نیکوکار و ورزشکار به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

  •  بانوی رزمی کار

در یکی از باشگاه‌های ورزشی محله مهرآبادجنوبی با نسترن سلطانی، دانشجوی رشته «تربیت‌بدنی»، نخبه ورزشی و بانوی نیکوکار، قرار گذاشته‌ام. آفتاب گرم ظهرگاهی همه جا گسترده است و «کرونا» در پیک پنجم خود حسابی جولان می‌دهد. سلطانی که همه شاگردانش، او را با نام «استاد» صدا می‌زنند، با لباس ورزشی «کیک بوکس» وارد سالن می‌شود. پس از احترام ورزشی و احوالپرسی مختصر، گفت‌وگو را این‌گونه آغاز می‌کنیم. او می‌گوید: «ورزش‌های باستانی و رزمی، چندین نسل در خانواده ما ریشه دارد. پدربزرگم «کشتی‌گیر» حرفه‌ای بود. پدرم از کودکی به کشتی و «کاراته» پرداخته است. برادرهایم نیز سراغ کشتی رفته‌اند. نوبت به من که رسید، نخست کاراته را انتخاب کردم. ۱۱ سالم بود که پدرم مرا در باشگاه بزرگی ثبت‌نام کرد. آن زمان، دخترها به ورزش‌های رزمی علاقه نشان نمی‌دادند یا اگرعلاقه‌ای هم بروز می‌دادند، اغلب با مخالفت خانواده‌شان روبه‌رو می‌شدند. اما علاقه من به ورزش‌های رزمی با اقبال خانوادگی مواجه شد. کمربند قهوه‌ای و مشکی کاراته را که به دست آوردم، «کونگ فو» را آغاز کردم. دفاع شخصی، کیک بوکس، بوکس، تیر و کمان و تپانچه را هم به‌ترتیب پس از کونگ فو دنبال کردم.»

ورزش و مهربانی ارثیه خانوادگی ماست

  •  اولویت‌های زندگی خانوادگی

 این نخبه ورزشی هم‌محله‌ای که نخستین مدال طلای خود را در ۱۳ سالگی کسب کرده است، می‌افزاید: «محیط خانواده می‌تواند آینده فرزندان را طراحی کند. محیطی علمی، هنری، ادبی و ورزشی هرکدام تأثیر بسزایی در آینده افراد دارد. تأثیری که به‌صورت غیرمستقیم، آینده جامعه از محله تا شهر و کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همین محیط خانواده، ما را به سمت ورزش سوق داد و فرزندان من را نیز در پناه آثار مثبت خود از گزند انواع آسیب‌های اجتماعی مصون نگه داشت. مدال طلای مسابقات بین‌المللی «وزنه‌برداری اوکراین»، ۴ مدال طلای مسابقات کیک بوکس استانی، مدرک مربیگری رشته‌های رزمی و داوری فدراسیونی کیک بوکس را در کارنامه خود ثبت کرده‌ام. البته در کنار ورزش و همه افتخارآفرینی‌ها، رفتار قهرمانی و پهلوانی نیز اهمیت دارد.

به همین سبب با مشارکت اعضای نزدیک خانواده خود، از سال ۱۳۹۳، خیریه خانوادگی و محلی با نام «فاطمه زهرا(س)» را راه‌اندازی کرده‌ایم تا ضمن دعوت هم‌محله‌ای‌های خود به ورزش، حمایت‌های مادی و معنوی در حد بضاعتمان را به آنهایی که نیازمند هستند، ارائه دهیم. تاکنون تعداد قابل توجهی از کودکان‌کار (دختران خردسال) و نوجوانان درگیر اعتیاد را رایگان با هدایت به سوی ورزش از ورطه نابودی بیرون کشیده‌ایم. گاهی حتی با مخالفت‌های خانواده بعضی از آن کودکان‌کار یا افراد معتاد که از سر ناآگاهی بوده است، مواجه شدم اما با توکل بر خدا و به مرور زمان، وسیله‌ای برای نجات آنها شده‌ام. توزیع سبد ارزاق، تأمین هزینه‌های درمانی و تدارک جهیزیه از دیگر اقدامات خیریه ما است.»

  •  ورزشکار و نویسنده ۴۵ کتاب

یکی از اعضای ثابت این خیریه خانوادگی، «شهرام سلطانی»، ۴۷ ساله، برادر بزرگ‌تر نسترن سلطانی است که در کنار وکالت، به ورزش کاراته و کیک بوکسینگ نیز می‌پردازد. او در این‌باره می‌گوید: «برای یک ورزشکار در کنار تبحر و تسلطش بر رشته ورزشی، «اخلاق» نیز اهمیت دارد. این اخلاق در تواضع و مهرورزی به نیازمندان خلاصه می‌شود که ما نیز از پدران خود آموخته‌ایم. در واقع می‌توان گفت که ورزش در خانواده ما موروثی است و به دنبال این ارثیه، سبک زندگی‌مان نیز بر مدار سلامتی و خیرخواهی قرار گرفته است.» سلطانی، نویسنده ۴۵ کتاب حقوقی است و در حیطه کسب و کارش نیز از فعالیت‌های خیرخواهانه دریغ نمی‌کند. از آموزش‌های تخصصی حقوقی و جرم‌شناسی گرفته تا همراهی خیریه خانوادگی‌شان که سال‌هاست گره‌گشای مشکلات اهالی محل شده است. سلطانی می‌افزاید: «خیریه خانوادگی ما با مسجد «حضرت زینب» (س) واقع در محله «مهرآباد»، برای شناسایی و امدادرسانی بهتر به خانواده‌های نیازمند و ایتام در ارتباط هستیم. معرفی و پرورش استعدادهای ورزشی نیز از دیگر اقدامات مهم این خیریه است که در هر دوره آموزشی به شکل جدی دنبال می‌شود. این مهربانی‌های محلی، فضای شهر را دلپذیرتر و همسایه‌ها را نسبت به هم امیدوارتر می‌کند که آثار آن را می‌توان در کوتاه‌مدت و بلندمدت شاهد بود.»

ورزش و مهربانی ارثیه خانوادگی ماست

  •  ورزشکار خیّری که نخبه علمی است

از یکی از کوچک‌ترین اعضای ورزشکار این خانواده و خیریه نیز نمی‌توان غافل ماند. به‌ویژه که به‌عنوان نخبه علمی و مخترع در حوزه سازه‌های مکانیکی نیز فعالیت‌های مؤثری داشته است. «محمد افشاری»، ۲۵ ساله، کارشناس ارشد رشته «مدیریت کسب و کار»، مربی کیک بوکس و البته خواهرزاده خانم سلطانی که او نیز از ۱۱ سالگی ورزش را با همراهی پدر، پدربزرگ و خاله‌اش آغاز کرده است. مدال‌های طلا، برنز استانی و کشوری خود را در رشته‌های دفاع شخصی و کیک بوکس، زمانی دارای ارزش می‌داند که زکات موفقیت‌های علمی و ورزشی‌اش را بپردازد. او می‌گوید: «هنگامی که توفیق خانواده خوب، جایگاه‌های علمی و ورزشی عالی نصیبم شد، تصمیم گرفتم من نیز مانند سایر اعضای خانواده و اقوام به‌ ترویج مهربانی و همگانی‌سازی ورزش بپردازم. برای همین علاوه بر مشارکت در خانواده، با دوستان دانشگاهی خود، از حدود سال ۱۳۹۵ خیریه‌ای با هدف اشتغالزایی و کارآفرینی (متناسب با رشته تحصیلی خود) ویژه بانوان سرپرست خانواده و نیازمند راه‌اندازی کردیم. هدفمان این است که با ارائه مشاوره‌های تخصصی کارآفرینی هم به درآمدزایی اقشار ضعیف کمک کنیم و هم زیرساخت‌های تولید محلی و خانگی را بهبود بخشیم.

آن هم در شرایط دشوار پاندمی کرونا که کسب و کارها را از رونق انداخته است. البته به این موارد باید آموزش‌های رایگان ورزشی و کارگاه‌های روان‌شناسی (با همراهی مادرم که روان‌شناس است) را نیز باید اضافه کنم. بسیاری از جوان‌های در معرض آسیب‌های اجتماعی را شناسایی کرده‌ایم تا پس از گذران دوره‌های روان‌شناسی و مشاوره‌های فردی و اختصاصی، علاقه‌مندی‌ها و استعدادهایشان را به درستی مشخص کنیم و در نهایت با کمک‌های مادی و معنوی در مسیر صحیح قرارشان دهیم. شاید بگویید با این همه مشغله مگر می‌توان روزی ۳ ساعت ورزش کرد و یا روزی ۵ ساعت تحصیل و مطالعه داشت و یا حتی با محدودیت‌های مالی به امور خیر پرداخت، بله می‌شود. اگر هم هدف داشته باشید و هم در ارثیه خانوادگی‌تان مهربانی وجود داشته باشد، این اتفاق رخ می‌دهد.»

کد خبر 619549

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha