«محمدرضا اصلانی»، مربی کیک‌بوکسینگ و دفاع شخصی ساکن محله مشیریه است و در حال حاضر بیش از 200 شاگرد دارد که به آنها آموزش می دهد

کینگ‌بوکسینگ

 همشهری آنلاین_ سارا جعفرزاده: «محمدرضا اصلانی»، مربی کیک‌بوکسینگ و دفاع شخصی ساکن محله مشیریه است. بیش از ۱۲ گواهینامه بین‌المللی و ۲۰ لوح سپاس و عنوان‌های متعدد قهرمانی در کارنامه ورزشی خود دارد و حالا با وجود سن کم ۵ سال است که مربی سبک کیک‌بوکسینگ IMAO و دفاع شخصی است. در حال حاضر حدود ۲۰۰ شاگرد دارد که بیشتر آنها ساکن محله مشیریه هستند و زیر نظر او تعلیم هنرهای رزمی می‌بینند. برای آشنایی بیشتر با او راهی بزرگراه بعثت شدیم تا از نزدیک با فعالیت‌های ورزشی او آشنا شویم.  

از سال ۱۳۸۱ در رشته ژیمناستیک فعالیت ورزشی خود را آغاز و بعد از ۳ سال در مسابقات استانی ژیمناستیک مقام اول را کسب کرد. همچنین از سال ۱۳۸۳ کیک‌بوکسینگ را به‌عنوان دومین رشته ورزشی انتخاب کرد. او در این‌باره می‌گوید: «یکی از دلایلی که به کیک‌بوکسینگ علاقه‌مند شدم، تشویق‌های برادرم برای انتخاب این رشته بود. با توجه به اینکه علاقه اصلی من به رشته ژیمناستیک بود و در محله مشیریه تنها یک باشگاه ژیمناستیک وجود داشت که بعد از مدت‌ها جمع شد و یک باشگاه رزمی در محله بازگشایی شد، با حمایت‌های پدر و مادر و برادرم به‌صورت رسمی و جدی کیک‌بوکسینگ را به‌عنوان ورزش حرفه‌ای شروع کردم اما تمرین من تا جایی پیش رفت که حال و هوای مربیگری در سرم افتاد و دیگر نتوانستم صرفاً به‌عنوان یک ورزشکار فعالیت کنم بلکه می‌خواستم به مربیگری برسم. »

  • زیرزمین مسجد محل تمرینمان بود

با توجه به اینکه در محله مشیریه امکانات برای ورزش‌های تخصصی وجود نداشت اصلانی خودش استارت مربیگری را با تمرین همراه ۵ شاگرد در زیر زمین مسجد حضرت ولی‌عصر(عج) زده و در واقع او به خاطر علاقه‌ای که به این رشته ورزشی داشته از محرومیت‌های محله فرصتی را برای علاقه‌مندان به این رشته در محله ایجاد کرد. می‌گوید: «با حمایت‌های فرمانده پایگاه بسیج مسجد، زیرزمین مسجد حضرت ولی‌عصر(عج) در اختیار من قرار گرفت. من تمرین را با ۵ شاگرد که از اهالی مشیریه بودند آغاز کردم و وقتی نمازگزاران و بسیجیان فعالیت‌های ورزشی را ما را دیدند، برخی از آنها کم‌کم جذب رشته کیک‌بوکسینگ شدند. رفته‌رفته با همین شاگردانم به مسابقات زیادی رفتیم و قهرمانی‌هایی کسب کردیم. حالا دیگر شاگردانم به محله مشیریه محدود نمی‌شوند بلکه از نقاط مختلفی به منطقه ۱۵ می‌آیند تا در باشگاه توانگر هنرهای رزمی را فرا بگیرند. »

  • انگیزه‌ام تدریس فنون رزمی جدید بود

آشنایی اصلانی با دکتر «مهدی ذوالقدر» رئیس سبک imao در سال ۱۳۹۳ زندگی ورزشی او را تغییر داد. او با اشاره به راهنمایی و تشویق‌های این استاد ادامه می‌دهد: «مشوق اصلی و راهنمای من تا به امروز استاد ذوالقدر بوده و آشنایی با این استاد باعث تحولی در زندگی ورزشی من شد. در همان سال ۹۳ باشگاه توانگر را از صفر تا صد راه‌اندازی کردم و شروع کار من با یک کلاس بود که با مرور زمان تعداد کلاس‌ها به ۴ سئانس در هفته رسید. در حال حاضر باشگاه توانگر ۴ شعبه در تهران دارد. یک شعبه در مجموعه ورزشی شهدای مشیریه، شعبه ۲ که به‌زودی قرار است در محله رضویه راه‌اندازی شود. شعبه ۳ در پیروزی و شعبه ۴ در محله باغ آذری فعال است. » اصلانی انگیزه‌اش از مربیگری را این‌گونه عنوان می‌کند: «با توجه به اینکه خودم فنون رزمی را آموخته بودم به دنبال باشگاه‌های متعدد برای فراگرفتن آموزش‌های بیشتر بودم که متوجه شدم بسیاری از مربیان فنون قدیمی را آموزش می‌دهند به همین دلیل خواستم با راه‌اندازی باشگاه و مربیگری علم خودم را با فنون رزمی روز هماهنگ کنم. »

  • درخشش استعدادها در عرصه‌های ورزشی

به‌رغم کمبود امکانات ورزشی در محله مشیریه مانند مجموعه‌های ورزشی تخصصی، استعدادهای ورزشی بسیاری در این محله وجود دارد. در حال حاضر اصلانی حدود ۲۰۰ شاگرد تحت تعلیم دارد. او یکی از دلایل استقبال نوجوانان محله مشیریه برای حضور در کلاس‌هایش را، اختلاف سنی کم خود و شاگردانش می‌داند و می‌افزاید: «با توجه به اینکه به‌عنوان یک مربی سن کمی دارم توانسته‌ام به خوبی با شاگردانم ارتباط بگیرم و پا به پای آنها تمرین کنم. سعی کرده‌ام راه روشنی از آینده را برای آنها ترسیم کنم و فکر و هدف آنها را به محدودیت‌ها سوق ندهم. » او با اشاره به استعدادهای ورزشی محله می‌گوید: «استعدادهای زیادی در این محله وجود دارند که باید شناسایی شوند و از آنها بخواهیم خودی نشان بدهند تا بلکه به مراتب بالاتر برسند. از میان شاگردانم هستند کسانی که در عرصه‌های جهانی خوش درخشیده‌اند از جمله شاگردانم در باشگاه توانگر به‌عنوان نماینده تیم ایران در استایل دفاع شخصی ۴ نفره در سال ۲۰۱۸ در مسابقات قهرمانی و ورزش‌های رزمی جهان شرکت کردند که برای نخستین بار در شهر تهران برگزار شده بود، و توانستند مقام سوم جهان را کسب کنند. »

  • امکانات برای ورزش حرفه‌ای محدود است

«علی گایکانی» یکی از شاگردان اصلانی است که از همان روزهای ابتدایی تأسیس باشگاه توانگر در کنار این مربی رشد کرده و به مقام‌های قهرمانی رسیده است. او قهرمانی مسابقات کارگران جهان و قهرمانی در مسابقات کشوری را در کارنامه ورزشی خود دارد و درباره امکانات ورزشی محله مشیریه می‌گوید: «نمی‌توان گفت امکانات ورزشی محله مشیریه اصلاً خوب نیست. در واقع امکانات ورزشی برای ورزش حرفه‌ای و تخصصی فراهم نیست. در محله استعدادهای فراوانی داریم که در صورت وجود امکانات ورزشی به عرصه ظهور می‌رسند. حدود ۱۰ سال است که ورزش رزمی را دنبال می‌کنم اما برایم کیک‌بوکسینگ اهمیت خاصی‌دارد. »

 محمدرضا اصلانی
 ۲۵ ساله
 مربی کیک‌بوکسینگ و دفاع شخصی

 افتخارات ورزشی
 مقام اول مسابقات دفاع شخصی استان تهران
 مقام اول مسابقات کیک‌بوکسینگ استان تهران
 مقام سوم مسابقات کارگران جهان
 دریافت تندیس در جشنواره جوان برتر

  • ورزش در ایام کرونا

اصلانی برای ورزش در ایام کرونا پیشنهادهای ویژه‌ای دارد و در این‌باره توصیه می‌کند: «در حال حاضر مجموعه‌های ورزشی بعد از تعطیلی چند ماهه شروع به فعالیت کرده‌اند و علاقه‌مندان به ورزش می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مراکز ورزش کنند این درحالی است که با چند روش ساده هم می‌توان در منزل حرکات ورزشی انجام داد. به‌عنوان مثال با چند حرکت ساده ورزشی می‌توان در روز آمادگی جسمانی خود را حفظ کرد. هر روز ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در خانه ورزش کنید که می‌تواند شامل حرکات کششی، کار با وزنه و حرکات انعطافی باشد و از طرفی برای ورزش از حضور در بوستان‌ها و پارک‌ها پرهیز کنید. » او برای علاقه‌مندان به کاهش وزن هم توصیه می‌کند کیک‌بوکسینگ را به‌عنوان ورزش انتخاب کنند و در این‌باره می‌گوید: «ورزش‌های رزمی را هر کسی انتخاب نمی‌کند آن هم به دلیل تصور عمومی که این نوع ورزش‌ها را خشن معرفی می‌کند اما این‌گونه ورزش‌ها بر خلاف ظاهر خشن، بسیار کاربردی هستند و سبب تقویت عضلات می‌شوند. کیک بوکسینگ مدت زیادی نیست که رایج شده اما انتخاب این ورزش راهکار مناسبی برای کاهش وزن است. »

رشته ورزشی کیک‌بوکسینگ ترکیبی از ضربات دست و پا است. ضربات پا در این رشته متفاوت با ضربات پا در دیگر رشته‌های رزمی است و و ضربات دست هم با استفاده از ضربات دست از رشته بوکس برداشته شده و دفاع شخصی هم شامل یکسری فنون و تکنیک‌ها و سیستم‌های مختلف دفاعی است که با استفاده از آن فرد می‌تواند در مقابل حمله‌های مهاجم از خود دفاع کند.  
 

کد خبر 521850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha