وارد خیابان شهید رجایی می‌شویم. در ابتدای کوچه شهید کریمی بنرها و پلاکاردهای تبریک توجه ما را جلب می‌کند.

قهرمانان كوچك

همشهری آنلاین_مریم قاسمی‌: این‌طور که از نوشته‌ها بر می‌آید چند نوجوان هم‌محله‌ای که در مسابقات ژیمناستیک وآکروباتیک بین قاره‌ای شرکت کرده‌اند با کسب عناوین مختلف و نشان‌های رنگی باعث خوشحالی اهل محل شده‌اند و تقدیر از آنها شده است. بنرها در ساختمانی چند طبقه نصب شده که زیرزمین آن سالن آموزش ژیمناستیک است. وارد باشگاه ورزشی می‌شویم تا از این مجموعه گزارشی تهیه کنیم. فضای سالن کوچک است و تنها چند نوجوان کم‌سن و سال در حال انجام تمرینات ژیمناستیک و آکروباتیک هستند. استاد «ناصر طاهری‌فر» مربی باسابقه این رشته ورزشی است که از کسب مدال‌ در مسابقات بین قاره‌ای رشته ژیمناستیک و آکروبات برای ما صحبت می‌کند.

طاهری‌فر می‌گوید: «مهم‌ترین عامل برای کسب موفقیت‌های ورزشی تمرین است. بچه‌های شهرک ولی‌عصر(عج) بر همین اساس توانستند در مسابقات جهانی ژیمناستیک و آکروباتیک، بین ۳۰۰ ورزشکار از ۲۲ کشور و ۴ قاره، با دریافت یک مدال طلا، ۲ نقره و یک برنز خوش بدرخشند.»
این‌طور که مربی کهنه‌کار رشته ژیمناستیک تعریف می‌کند این دوره از رقابت‌ها، به دلیل بحران کرونا و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی آبان ماه به‌صورت مجازی و آنلاین برگزار شده و داوران پس از بررسی مهارت، آمادگی و سرعت هریک از شرکت‌کنندگان به آنها امتیاز داده‌اند.  
ناصر طاهری‌فردر این زمان از شاگردانش می‌خواهد که پس از انجام تمرینات کششی در جایگاه خودشان قرار گیرند و تعدادی از حرکات نمایشی و آکروباتیک ژیمناستیک را نشان‌مان دهند. او در این فاصله درباره چگونگی شرکت شاگردانش در مسابقات جهانی بین قاره‌ایمی گوید: «شاگردانم برای شرکت در این دوره از رقابت‌ها ماه‌ها و ساعت‌ها تمرین کرده بودند. آنها طبق ساعت زمانی منطقه‌ای به وقت کشور استرالیادر برنامه آنلاین حاضر شدند و با اقتدار هنر و مهارت خود را نشان دادند.»
شاگردان استاد طاهری‌فر در این باشگاه کوچک از ۳ تا ۱۲ سال هستند. او به همراه همسرش که مربی ژیمناستیک بانوان است این مجموعه را اداره می‌کند. طاهری‌فرد در ادامه از ۲ نوجوان قهرمان شهرک ولی‌عصر(عج) یاد می‌کند و می‌گوید: «الیاس قنبری و پانیذ نقوی در مسابقات جهانی بین قاره‌ای به‌ترتیب موفق به کسب یک مدال طلا، ۲ مدال نقره و یک مدال برنز شدند.»او می‌افزاید که نقوی در رشته‌های استقامت، تکنیک و سرعت توانست به‌ترتیب ۲ مدال نقره و یک مدال برنز به دست آورد.  

  • قهرمانی مهم است، مرام قهرمانی مهم‌تر

طاهری‌فر از آن دسته مربیان ورزشی است که عقیده دارد مسئولان با حمایت و پشتیبانی می‌توانند ورزشکاران را به ادامه راه و تلاش بیشتر تشویق کنند. خودش از ۶ سالگی زیر نظر استاد «باقر سیار امینی» تمرین کرده و کارنامه درخشانی از دوران نوجوانی و جوانی‌اش دارد. طاهری‌فر از مربی‌اش یاد گرفته که اخلاق مهم‌تر از قهرمانی است، به همین دلیل اکنون که خودش در جایگاه مربی ایستاده همان روش را پیش گرفته و قبل از هر چیز از شاگردانش می‌خواهد که اول اخلاق و رفتار، دوم نظم و انضباط، سوم درس و مدرسه و آخر به ورزش اهمیت دهند، چراکه به عقیده او ورزشکار بی‌اخلاق و بی‌انضباط و بی‌سواد موفق نخواهد بود، حتی اگر مدال‌های قهرمانی رنگینی به گردنش بیاویزند.  
مربی ژیمناستیک و آکروبات شهرک ولی‌عصر(عج) در کارش جدی و سختگیر، اما به همان اندازه مهربان و دلسوز است. گاهی وقت‌ها با کودکان و نوجوانان بااستعدادی مواجه می‌شود که توان مالی و اقتصادی خوبی ندارند و از آنها حمایت می‌کند و نمی‌گذارد که به دلیل مسائل مادی و ناتوانی در پرداخت شهریه از آموزش حرفه‌ای محروم بمانند.  
می گوید: «من از نخستین استادم «باقر سیار امینی» یاد گرفتم که از کودکان و نوجوانان محروم غافل نباشم. زمانی هم که باشگاه می‌رفتم در کلاس ما بودند بچه‌هایی که حتی توان خرید لباس ورزشی نداشتند و آن وقت این مربی به‌طور رایگان به این بچه‌ها آموزش می‌داد و حتی برای آنها لباس و کفش ورزشی می‌خرید. رفتار و اعمال مربی‌ام الگوی رفتاری من شده و اکنون او نیز در ثواب کارهای خیر شاگردانش شریک است.»

  • خیّران محله‌ها پای کار بیایند

طاهری‌فر، که ۲۰ سال از عمرش را در عرصه مربیگری گذرانده، به مسئولان حوزه ورزش پیشنهاد می‌دهد که با توجه به بحران کرونا و ضوابط و مقررات موجود مسابقات ورزشی از جمله ژیمناستیک را به‌صورت مجازی و آنلاین بین باشگاه‌های ورزشی محله‌ها برگزار کنند.  
او عقیده دارد که قهرمانان این رشته ورزشی درعرصه‌های ملی و جهانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و برگزاری منظم مسابقات ورزشی و تقدیر از قهرمانان این رشته باعث می‌شود که آنها اعتماد به نفس بالایی پیدا کنند و قدم‌های بعدی را محکم‌تر بردارند.

مربی باسابقه رشته ژیمناستیک منطقه ۱۸ در ادامه از فعالیت‌های خیرخواهانه با هدف رونق ورزش در محله‌ها صحبت می‌کند و می‌گوید: «خوشبختانه شهروندان در امور خیر همیشه درصف نخست ایستاده‌اند، اما این بار می‌خواستم از نیکوکاران تقاضا کنم که در شهرک ولی‌عصر(عج) برای ساکنان باشگاه و مجموعه ورزشی بسازند. اگر محدوده محله‌های ولی‌عصر(عج) شمالی و بهداشت را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که حتی یک باشگاه و ورزشگاه مناسب وچند منظوره ندارد.»

  • «الیاس قنبری» /قهرمان طلایی مسابقات جهانی/کاش پرچم کشورم را در جهان به اهتزاز درآورم 



«الیاس قنبری» از شاگردان قدیمی استاد «ناصر طاهری‌فر» است که اکنون ۱۲ سال دارد و به تازگی در مسابقات جهانی بین قاره‌ای توانسته مدال خوش رنگ طلا را از آن خود کند. او این مقام را در رشته استقامت به دست آورده و آن را مرهون زحمات استاد دلسوز و تشویق خانواده می‌داند. قنبری می‌گوید: «کاش روزی بتوانم پرچم کشورم را در نقاط مختلف جهان به اهتزاز درآورم و باعث خوشحالی اهالی محل شوم.»

  • «پانیذ نقوی» /کودک ورزشکار با ۳ مدال جهانی/مدیون زحمات مربی دلسوزم هستم

«پانیذ نقوی» کودک ۹ ساله‌ای که از ۴ سالگی زیر نظر استاد طاهری‌فر تمرین می‌کند از اینکه توانسته در رقابت‌های جهانی آنلاین ۳ مدال؛ ۲ نقره و یک برنز به دست آورد ابراز خوشحالی می‌کند و می‌گوید: «هر وقت که مسابقه و رقابتی در پیش باشد، مادرم نخستین کسی است که برای پیروزی‌ام دعا می‌کند و بعد از او مربی دلسوزم، که مدیون زحماتش هستم. من آرزو دارم که بزرگ شوم و بتوانم ذره‌ای‌از زحمت‌های این عزیزان را جبران کنم.»

کد خبر 578978

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha