«لیگ سالمندی حافظه» برنامه‌ای است که اداره سلامت شهرداری منطقه ۳ در مرداد و شهریور امسال تدارک دیده...

ميدان الف

همشهری آنلاین_مرضیه موسوی :  «لیگ سالمندی حافظه» برنامه‌ای است که اداره سلامت شهرداری منطقه ۳ در مرداد و شهریور امسال تدارک دیده؛ برنامه‌ای در فضای مجازی که علاوه بر پر کردن اوقات فراغت سالمندان منطقه، به افزایش سواد سلامت سالمندان کمک می‌کند و کارکردهای شناختی آنها را افزایش می‌دهد. لیگ سالمندی حافظه به‌صورت مجازی برگزار می‌شود تا در شرایط کنونی شیوع کرونا در تهران، سالمندان با خیال آسوده بتوانند در آن حضور پیدا کنند.  

لیگ سالمندی حافظه از برنامه‌های اجتماعی و سلامت‌محوری است که این روزها بین گروه‌های سالمندی و به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. «منصور دویده» مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه ۳ می‌گوید: «اداره سلامت منطقه با مشارکت اداره کل سلامت شهرداری تهران به برگزاری لیگ حافظه سالمندی پرداخته است. این برنامه سلامت‌محور، درواقع لیگ بازی‌های شناختی ویژه افراد بالای ۶۰ سال است. لیگ حافظه درقالب اپلیکیشن بازی‌های دیجیتال با نام «چلچلی» در دسترس سالمندان قرار دارد. ارتقای کارکردهای شناختی سالمندان درحوزه‌های حافظه دیداری، شنیداری، عددی، توجه، سرعت واکنش وسرعت پردازش اطلاعات ازمراحل ساده تا پیشرفته از اهداف طراحی و برگزاری این لیگ ویژه است.»
علاوه بر بازی و سرگرمی، اطلاعات و بخش‌های مختلف این اپلیکیشن آموزش‌های مختلفی هم به سالمندان ارائه می‌کند. در این آموزش‌های آنلاین بر پیشگیری از آلزایمر و راهکارهای کمک به ارتقای حافظه تأکید می‌شود.  
لیگ حافظه مجموعه‌ای از برنامه‌ها از جمله چالش‌های رقابتی و سرگرمی و آموزشی، وبینار تخصصی سلامت، خدمات مشاوره و سلامت محور، انتخابات کانون‌های سالمندی و برگزاری دوشنبه‌های سالمندی را با خود به همراه دارد.  

  • استقبال از کارگاه‌ها

این روزها که کرونا اغلب افراد را خانه‌نشین کرده، تب استفاده از اپلیکیشن‌ها و امکانات مختلف فضای مجازی هم بالاتر رفته است. با این حال گروه سنی سالمندان کمتر سهمی از آموزش آنلاین در این ایام را از آن خود کرده است. افزایش تعامل در فضای مجازی و همچنین غنی‌سازی اوقات فراغت، و همچنین بالا بردن نشاط اجتماعی از دستاوردهای برگزاری لیگ حافظه سالمندی است. مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه ۳ می‌گوید: «۵ سالمند از هر محله در رقابت‌های این لیگ حاضر شده‌اند. با برگزاری این برنامه در تلاشیم تا عملکرد شناختی سالمندان و کارکردهای آن را افزایش دهیم. سالمندان آشنایی بهتری با موضوعات سلامت‌محور گروه سنی خود خواهند داشت و با این آگاهی می‌توانند به سمت جلوگیری از بروز مشکلات و یا کمک به درمان آن پیش بروند.»
تاکنون سه کارگاه آموزشی در فضای مجازی در حاشیه این لیگ سالمندی برگزار شده است که با استقبال سالمندان روبه‌رو شد. دویده می‌گوید: «آشنایی با آلزایمر و اختلالات حافظه در دوران سالمندی، اهمیت حافظه در فعالیت‌های روزانه زندگی و خوراک روزانه حافظه‌تان را بپزید، عنوان این سه کارگاه یک ساعت و نیمه بود. پیشگیری از آلزایمر، هدفی بود که با برگزاری این کارگاه‌ها دنبال می‌شد. مدرسین حوزه علوم اعصاب و شناختی «کلینیک مغز و شناخت» مدرسان این کارگاه‌ها بودند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کارگاه که در فضای مجازی برگزار شد این بود که شرکت‌کنندگان و مدرسان امکان پرسش و پاسخ همزمان داشتند و فضای مشارکتی کارگاه‌ها به استقبال از آن کمک زیادی کرد.»

کد خبر 618799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha