سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیماری زوال عقل به سرعت در جهان در حال رشد است،‌از این رو یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه کمبریج اپلیکیشنی آزمایشی طراحی کرده‌‌اند که بازی با آن به مرور علایم زوال عقل نظیر افت حافظه را کاهش می‌دهد.

براساس گزارش رويترز، دانشمندان مغز و اعصاب بریتانیا اپلیکیشنی طراحی کرده‌اند که گفته می‌شود به بیماران در مراحل ابتدایی زوال عقل (Dementia) کمک می‌کند تا حافظه خود را تقویت کنند. این اپلیکیشن که گیم-شو (Game Show) نام دارد، همچنین اختلال‌های شناختی این بیماران را در مراحل اولیه این بیماری کنترل می‌کند.

محققان دانشگاه کمبریج که این اپلیکیشن را نظیر مسابقات تلویزیونی حافظه‌سنجی طراحی کرده‌اند، و تاثیر آن را بر شناخت و انگیزه بیماران سنجیده‌اند، می‌گویند حافظه اپیزودیک يا رویدادی بیمارانی که برای یک ماه با این اپلیکیشن بازی کرده‌اند 40 درصد افزايش  داشته است.

جرج ساولیچ که هدايت تیم تحقیق در دانشگاه کمبریج را برعهده دارد امیدوار است بتوان از یافته‌های این تحقیق در تحقیقات آتی مرتبط با سلامت سالمندی و بیماری آلزایمر خفیف نيز استفاده كرد.

زوال عقل یکی از بیماری‌های فراگیر در جهان است. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید 47.5  میلیون نفر در سراسر جهان در سال 2015 از این بیماری رنج می‌برده‌اند و این رقم در پی رشد امید به زندگی و افزایش سن جوامع به سرعت در حال افزایش است. هم‌اکنون تنها در بریتانیا 850 هزار نفر از این بیماری رنج می‌برند که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال 2025 به بالای یک میلیون نفر برسد.

بیماری زوال عقل در حال حاضر درمان‌پذیر نیست و تنها چند دارو وجود دارند که برای تسکین علایم بیماری توصیه می‌شوند. از علایم این بیماری می‌توان به ضعف تدریجی حافظه، قدرت تفکر و تشخیص موقعیت جغرافیایی و در نهایت از دست دادن توانایی انجام امور روزانه اشاره کرد.

به گفته محققان بازی‌های مرتبط با تربیت مغز به طور کلی می‌توانند سودمند باشد در صورتی که مبتنی بر تحقیقات صحیح تولید شده باشد. بازی جديد این امکان را دارد که با توجه به وضعیت هر شخص تغییر يافته و جذاب‌تر شود. نتایج آزمايش‌هاي اوليه نشان می‌دهد هم‌زمان با بالا رفتن بازدهی حافظه، بیماران قابلیت ضبط اطلاعات بصری پیچیده‌تری را نيز به دست مي‌آورند.

با این‌همه دیگر محققان معتقدند که نتایج این تحقیق اگرچه اميدواركننده‌ است اما نظر دادن درباره موفقیت این اپلیکیشن تنها زمانی ممکن است که در گروه‌های بزرگ‌تر آزمایش شود. این اپلیکیشن در حال حاضر تنها روی 42 بیمار بالای 45 سال که اختلال شناختی خفیف دارند آزمایش شده است. گفته می‌شود آزمایش‌های وسیع‌تر این اپلیکیشن برای محاسبه میزان طول مدت بهبود ایجاد شده در بیمار در راه است.

کد خبر 375096

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha