جمعه ۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت آمریکا به شدت به اظهارات نخست‌وزیر روسیه واکنش نشان داد و این اتهام را رد کرد که ارتباطی میان بحران گرجستان و انتخابات آمریکا وجود دارد.

روزنامه سوئیسی «نویه سوریشر سایتونگ» گزارش داد، دانا پرینو، سخنگوی دولت آمریکا با صدور بیانیه‌ای اظهارات ولادیمیر پوتین را «اشتباهی آشکار» و «غیرمنطقی» خواند.

وی در همین حال هشدار داد روسیه باید پس از اقدام نظامی در گرجستان منتظر پیامدهای شهرتی منفی در عرصه بین‌المللی باشد.

پوتین در مصاحبه با  سی.ان.ان گفته بود «این گمان که کسی در ایالات متحده این درگیری را عامدانه و با این هدف راه انداخته باشد که اوضاع وخیم‌تر شده و یکی از نامزدها در نبرد برای تصدی ریاست جمهوری آمریکا منتفع شود، وجود دارد.»

پوتین با این حال نام شخص یا حزبی را نبرد. با این وجود تعدادی از سیاستمداران روس اعلام کردند که جمهوری‌خواهان در آمریکا امیدوارند بحران گرجستان تاثیر مثبتی بر جان مک‌کین، نامزد آنها بگذارد.

پوتین همچنین گفت نشانه‌هایی دال بر توقف اتباع آمریکا در منطقه نبرد در گرجستان وجود دارد. «اگر این تایید شود، خیلی بد خواهد بود. این بسیار خطرناک است.»

آمریکا روابط نزدیکی با دولت گرجستان دارد و واحد‌هایی را برای آموزش نیروهای مسلح گرجی به این کشور اعزام کرده است. بنا به اعلام دولت آمریکا از آغاز نبردها در اوایل ماه اوت، 130 مربی آمریکایی از گرجستان خارج شدند.

تشدید جبهه‌ها در شورای امنیت
در شورای امنیت سازمان ملل هم تنش میان جبهه‌های میان روسیه و غرب رو به وخامت گذاشته است.

آمریکا، انگلیس و گرجستان در نیویورک، روسیه را متهم می‌کنند که با به رسمیت شناختن آبخازیا و اوستیای جنوبی به عنوان کشورهای مستقل ، مرزهای به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی در قفقاز را تغییر داده است.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل این اتهام را رد و غرب را متهم کرد که به معیارهای دوگانه متوسل شده است.[درگیری لفظی روسیه و کشورهای غربی در شورای امنیت]

وی در این خصوص از به رسمیت شناخته شدن استقلال کوزوو در برابر صربستان و جنگ آمریکا در عراق نام برد.

چورکین از آلخاندرو ولف، معاون سفیر آمریکا هم پرسید: «سلاح‌های کشتار جمعی، آیا شما اکنون در عراق آنها را یافته‌اید یا هنوز هم دنبال‌شان هستید؟»

کد خبر 61869

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز