جمعه ۱۲ مهر ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه در پایان دیدار با یولیا تیموشنکو همتای اوکراینی خود که برای انعقاد چند توافق نامه به روسیه سفر کرده است اعلام کرد اوکراین با فروش سلاح به گرجستان مرتکب خیانت شده است

به گزارش واحد مرکزی خبر، به نقل از خبرگزاری فرانسه از نووو اوگاروو در روسیه؛‌ ولادیمیر پوتین که در یک کنفرانس مطبوعاتی در اقامتگاه خود نزدیک مسکو سخن می‌گفت ضمن متهم کردن اوکراین به فروش تسلیحات به گرجستان در زمان مناقشه با روسیه در اوت گذشته، تاکید کرد نمی‌توان جنایتی وخیم‌تر از وارد کردن تسلیحات به منطقه مورد مناقشه در گرجستان تصور کرد.

نخست وزیر روسیه افزود تا چند سال پیش حتی تصور اینکه روسیه و اوکراین برضد یکدیگر وارد جنگ شوند برای هیچکس ممکن نبود اما این اتفاق افتاد و اوکراین با فروش تسلیحات به گرجستان که با روسیه در حال جنگ بود مرتکب جنایت شد.

ویکتور یوشچنکو،‌ رئیس جمهور اوکراین در مناقشه‌ای که روسیه و گرجستان را بر سر منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی روبروی یکدیگر قرار داد آشکارا از تفلیس حمایت کرد.

اما بر خلاف ویکتور یوشچنکو، یولیا تیموشنکو که احتمالا در انتخابات ریاست جمهوری آینده اوکراین رقیب یوشچنکو خواهد بود، از هر گونه انتقاد آشکار از رفتار و سیاست روسیه در قبال گرجستان خودداری کرد و همین مسئله موجب شد رئیس جمهور اوکراین وی را متهم کند که با حمایت از مسکو مرتکب خیانت شده است.

یولیا تیموشنکو روز گذشته اعلام کرد شکاف میان ائتلاف طرفدار غرب در اوکراین ممکن است به تشکیل دولت جدید طرفدار مسکو در آن کشور و پایان یافتن تلاش‌های یوشچنکو برای وارد کردن اوکراین به و اتحادیه اروپا منجر شود.

روابط میان کی یف و مسکو در پی مداخله نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو،  روسیه در گرجستان بیش از پیش متشنج شد. ارتش روسیه برای مداخله نظامی برضد گرجستان چند کشتی جنگی خود مستقر در پایگاه سباستوپول را بسیج کرد.

اوکراین نیز که از طرف مسکو به فروش تسلیحات به گرجستان و مجهز کردن این کشور متهم شده است، اعلام کرده است که باید حق آنرا داشته باشد که بر تحرکات ناوگان دریایی روسیه نظارت کند اما مقامات روسیه این درخواست را به شدت رد کرده اند.

ناوگان دریایی روسیه قرار است در سال دو هزار و هفده از پایگاه پیشین شوروی موسوم به "سباستوپول" که از اوکراین اجاره کرده است، خارج شود.

ارتش گرجستان اوایل ماه اوت تهاجم نظامی گسترده‌ای را به جمهوری جدایی طلب اوستیای جنوبی که از حمایت مسکو برخوردار است آغاز کرد تا به گفته مقامات تفلیس کنترل کامل این منطقه جدایی طلب را به دست گیرد.

در واکنش به این اقدام روسیه نیز نیروهای نظامی خود را به این منطقه اعزام کرد و بخشهایی از گرجستان را هدف قرار داد.

جمهوری جدایی طلب اوستیای جنوبی از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال هزار و نهصد و نود و یک مستقل است و از جانب کرملین حمایت می‌شود. 

کد خبر 64753

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز