پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ولادیمیر پوتین طی سخنانی در باشگاه بین‌المللی گفت‌و‌گوی والدای طی سخنانی در خصوص ضرورت به رسمیت شناختن استقلال آبخازی و اوستیای جنوبی گفت: گرجستان باید سیلی می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری "ریا نووستی" ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه در گفت‌و‌گو با شرکت کنندگان در باشگاه بین‌المللی گفتگوی "والدای" طی سخنانی از رویکرد کشورهای غربی نسبت به برسمیت شناختن استقلال آبخازی و اوستیای جنوبی از سوی روسیه ابراز انزجار نمود. وی خاطر نشان کرد که نمی‌توان به ملت کوزوو حق این را داد که خود آینده خود را تعیین کنند اما در گرجستان بر تمامیت ارضی ایستادگی کرد.

نخست وزیر روسیه خاطر نشان کرد، اگر روسیه از اوستیای جنوبی دفاع نمی کرد، "ضربه دوم" را می‌خورد و قفقاز شمالی خواستار جدایی از روسیه میشد. به گفته وی، برخی سازمان‌های غیر دولتی در روسیه به آماده سازی برخی جمهوری‌های روسیه برای جدایی از ترکیب فدراسیون مشغول بودند. وی گفت: "ما دیدیم که حتی برخی سازمان‌های غیر دولتی در برخی جمهوری‌های قفقاز شمالی به بهانه عدم دفاع از اوستیای جنوبی، مسئله جدا شدن از ترکیب فدراسیون روسیه را مطرح می کردند".

پوتین اظهار داشت که اروپای غربی سیاست خارجی مستقلانه‌ای ندارد. به گفته وی، در یک چنین نظامی روابط کارآیی ندارند.

نخست وزیر روسیه تاکید کرد که روسیه درصدد سوءقصد به استقلال جمهوری های شوروی سابق نیست و جاه طلبی‌های امپراطوری نیز ندارد.

به گفته پوتین، روسیه و غرب اختلاف ایدئولوژیکی همانند زمان جنگ سرد و نیز دشمنی متقابل ندارند.

پوتین از توان و نیروی ماشین تبلیغاتی غرب پس از حمله گرجستان به اوستیای جنوبی ابراز شگفتی نمود. یکی از شرکت کنندگان در باشگاه والدای از پوتین پرسید که چرا نیروهای روسیه که وارد اوستیای جنوبی شده بودند، چنین رفتاری با گرجستان داشتند، پوتین گفت: "سوال شما برای من سبب تعجب نیست. برای من چیز دیگری شگفت انگیز است. اینکه تا چه حد ماشین تبلیغاتی غرب نیرومند است. این شگفت انگیز و متحیر کننده است".

پوتین تاکید کرد که پاسخ روسیه به تهاجم گرجستان علیه اوستیای جنوبی متعادل بود، چرا که علیه مردم غیر نظامی از تسلیحات سنگین و توپخانه‌ای استفاده کردند. نخست وزیر روسیه پرسید: "استفاده متعادل از نیرو چیست، زمانی که علیه ما از تانک و توپخانه استفاده می کنند؟ ما می‌بایست از تیرکمان بچه تیراندازی می‌کردیم؟ آنچه که باید انتظار آن می‌رفت، این بود که آنها (گرجی ها) بطور بایسته سیلی می‌خورند".

پوتین اعلام داشت که آمریکا گرجستان را به تجاوز علیه اوستیای جنوبی سوق داد. وی گفت: "شرکای آمریکایی ما بطور دائم به آماده سازی نیروهای مسلح گرجستان مشغول بودند، پول کمی هزینه نکردند، مربیان بسیار زیادی بدانجا اعزام کردند که ارتش را بسیج کردند، بجای اینکه به جستجوی راه حل برای اختلافات بین قومی بپردازند. بنظر من، آنها تنها یکی از طرفین مناقشه-طرف گرجی- را به اقدامات متجاوزانه سوق دادند. و دیدیم که چه چیزی رخ داد".

پوتین اعلام کرد که خواستار تنظیم قوانین مشترک حفظ ثبات در جهان، هم در روسیه و هم در غرب است. به گفته وی، هم اکنون چنین قوانینی وجود ندارند. وی خاطر نشان نمود که "غرب" و ناتو، در زمان جنگ سرد ایجاد شده بودند و زمان جنگ سرد اکنون پشت سر گذاشته شده است.

کد خبر 63102

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز