یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: "ما با شماییم، اوستیایی‌های جنوبی"! این جمله‌ای است که بر روی پلاکاردهای بزرگ در خیابان‌های مسکو به چشم می‌خورد.

هفته‌نامه «نویه سوریشر سایتونگ آم زونتاگ» از مسکو گزارش داد، لشکرکشی کوتاه مدت و موفق به گرجستان برای روسیه خوب بوده است. سه چهارم اتباع این کشور حامی تصمیم کرملین در حمله نظامی به همسایه‌شان گرجستان هستند. آن طور که یافته‌های آلکسی لوینسون (Alexei Lewinson)، جامعه‌شناس از موسسه نظرسنجی لوادا (Lewada) نشان می‌دهد، اکثریت مردم روسیه حاضرند مواجهه با غرب را هم به جان بخرند.

همبستگی با جمهوری جدایی‌طلب اوستیای جنوبی در داخل مرزهای روسیه شدید است. لویسنون اعتقاد دارد: «اوستیای جنوبی و گرجستان با هم جنگ نکردند. مصاحبه‌شوندگان ما فقط از آمریکا و ژئوپلتیک حرف می‌زنند.» وی گفت، آمریکا برای عقل جمعی روسیه ارزشی غیرقابل چشم‌پوشی دارد. بدون آمریکا و «مفهوم دیگری»، روسیه در وضعی نیست که بتواند خود را بازیابد. روابط روسیه با ایالات متحده ربطی به آمریکای واقعی ندارد، بلکه فقط انعکاسی از روابط روس‌ها با خودشان است. به گفته این جامعه‌شناس، این مقیاسی برای توجه به خود است.

پس از جنگ برق‌آسای گرجستان هیچ کس نیست که تصور کند روسیه می‌تواند بر آمریکا پیروز شود. پرسش‌شوندگان از به کارگیری واژه «پیروزی» اجتناب می‌کردند، اما تاکید داشتند که ارتش شکست نخورده است.

روان جمعی روس‌ها از این امر هم خرسند است که می‌تواند آمریکا را نادیده بگیرد. لوینسون معتقد است: «بلوک‌زدایی آغاز شده و موجب روشن شدن اوضاع می‌شود.» تا زمان فروپاشی شوروی سابق رقابت در همه عرصه‌های زندگی حاکم بود و آمریکا خصم تلقی می‌شد. در دهه 90 که درهای کشور باز شد، ناگهان مشخص شد که هیچ خصمی وجود ندارد و این امر شهروندان را آزار می‌داد. به گفته لوینسون، «اکنون بر خلاف آن زمان دوباره همه چیز سر جایش قرار گرفته است. بسیاری به وقوع جنگ سوم جهانی معتقدند.»

این جامعه شناس تصریح کرد این درگیری هسته‌ای نیست، بلکه نبردهای جهانی است که روسیه را در سراسر جهان با آمریکا درگیر می‌کند. این یادآور شادی از خسارت‌هایی است که جنگ ویتنام بر آمریکا تحمیل می‌کرد. شوروی سابق در آن جنگ مشارکت مستقیم نداشت، برای همین متحمل خسارت نشد، اما آمریکا با شکست سنگینی مواجه شد.

لوینسون گفت، روند هویت‌سازی که از 20 سال پیش با مساله تلقی روس‌ها از کشورشان و جایگاه آن در جهان شکل گرفت، تغییری نکرده است. به گفته لوینسون، جنگ گرجستان مفهوم مهمی برای جامعه روسیه دارد با این معنا که میراث فروپاشی تحت رهبری میخاییل گورباچف و بوریس یلتسین برای همیشه تمام شده است.

کد خبر 62721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز