چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: فرماندهی نیروی راهبردی موشکی روسیه تهدید کرد، مسکو می‌تواند موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای خود را به سمت پایگاه‌های دفاع موشکی آمریکا در اروپای مرکزی نشانه‌گیری کند

به گزارش خبرگزاری  نووستی روسیه، سرلشکر نیکلای سالاوتسوف، فرمانده نیروهای راهبردی موشکی روسیه به خبرنگاران گفت که نیروهای تحت امرش می‌توانند بخشی از موشک‌های قاره پیمای بالستیک  را به سمت تاسیسات جدید سپر ضدموشکی در لهستان و چک نشانه روند.

به گفته وی، مسئله استقرار 10موشک رهگیر در لهستان و رادار در چک موجب نگرانی در میان مقامات سیاسی نظامی روسیه نشده بلکه عدم‌صراحت و شفافیت در رابطه با سیستم جهانی سپر ضدموشکی آمریکا باعث نگرانی است.

سرلشکر سالاوتسوف گفت: به همین خاطر ما مجبور هستیم که تدابیر لازم را اتخاذ کنیم که در هیچ شرایطی اجازه ندهد توان بازدارنده هسته‌ای روسیه سست شود.

وی افزود: این احتمال را می‌دهم که درصورت اتخاذ تصمیمات ذی‌ربط توسط مقامات عالی سیاسی-نظامی کشور ممکن است در آینده، تاسیسات سپر ضدموشکی مذکور در لهستان و چک  هدف بخشی از موشکی‌های قاره پیمای بالستیک  ما شوند.

وی تاکید کرد که در شرایط کنونی لزومی به اتخاذ تصمیمات خارج از برنامه نیست اما در نظر نگرفتن ریسک‌های آینده نیز قابل بخشش نخواهد بود.

به همین خاطر به گفته ژنرال روس درصورت لزوم، تعیین و تصحیح برنامه‌های توسعه نیروهای راهبردی موشکی روسیه بنا به تصمیمات مقامات سیاسی-نظامی کشور امکان پذیر است.

پیش از این، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه گفته بود   کشورش مجبور است که به استقرار موشک‌های کشورهای عضو ناتو در نزدیکی مرزهای خود با تدابیر نظامی پاسخ دهد.

وی تاکید کرده بود که استقرار موشک‌ها و رادار در خاک لهستان و چک گامی دیگر در راستای تنش زایی محسوب می‌شود و ما نمی‌توانیم آن را گامی علیه روسیه در نظر نگیریم.

ما باید طبیعتا با توسل به تدابیر نظامی به آن واکنش نشان دهیم.

آمریکا با کشورهای لهستان و چک قرارداد استقرار تجهیزات سپر ضدموشکی خود در این کشورها را امضا کرده است. واشنگتن دلیل خود را از این اقدام امکان تهدیدات موشکی  اعلام کرده است.

روسیه از ابتدا ضمن مخالفت با این برنامه اعلام کرده که سپر ضد‌موشکی آمریکا عملا علیه روسیه است و امنیت راهبردی روسیه را به مخاطره می‌اندازد.

اظهارات این ژنرال بلندپایه روسی درست یک روز قبل از سفر وزیر امور خارجه روسیه به لهستان بیان شد. لاوروف دیروز به ورشو رفت تا با رهبران لهستان به بررسی طرح استقرار سیستم دفاع ضد‌موشکی آمریکا در خاک این کشور و نیز روند اوضاع در قفقاز بپردازد.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، زمان این سفر از 2ماه قبل برنامه‌ریزی شده بود، بعد از بروز بحران قفقاز، زمزمه‌هایی درخصوص لغو این سفر شنیده می‌شد.

 آندری نستری ینکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره اهداف سفر لاوروف به ورشو گفت: در ورشو طرف روسی بار دیگر بر مواضع غیرقابل بازگشت و همچنان منفی خود درخصوص استقرار مجموعه‌های سیستم دفاع ضد‌موشکی آمریکا در خاک لهستان تاکید خواهد داشت.

وی همچنین یادآور شد که به عقیده مقامات مسکو، این اقدام تاثیر منفی بر امنیت اروپا و جهان خواهد داشت. به گفته وی، مسکو چاره دیگری جز این ندارد که در هر صورت اقدامات مناسبی را در پاسخگویی به تاسیسات نظامی آمریکا در نزدیکی مرزهای روسیه اتخاذ کند.

همچنین لاوروف عصر چهارشنبه پس از دیدار با سونگ مین سون همتای کره جنوبی خود در جمع خبرنگاران در مسکو با انتقاد شدید از عملکرد ناتو در قبال بحران قفقاز گفت: تصمیم ناتو برای کمک به بازسازی ارتش گرجستان نشان می‌دهد که ناتو و غرب از رویدادهای اخیر قفقاز درس نگرفته است.

ورود ناو سرفرماندهی روسیه به بندر اوکراین

ناو سر فرماندهی مسکووا متعلق به ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه که در درگیری اخیر با گرجستان مشارکت داشت دیروز دوباره به این بندر بازگشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ‌از اوکراین، ناو سرفرماندهی مسکووا   25 آگوست بندر سباستوپول را ترک کرده بود اما دیروز با استقبال حدود 50نفر از هواداران روسیه وارد این بندر شد.

خبرگزاری اینترفاکس هم به نقل از منابع خبری نیروی دریایی اوکراین اعلام کرد همه تشریفات قانونی ورود این ناو به این بندر با هماهنگی مقامات اوکراینی انجام شده است.

کد خبر 63050

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز