بحران کرونا حسابی مردم را کلافه کرده است و آنها جز نگرانی از بابت انتقال این ویروس باید به فکر هزینه‌های سنگین دارو و درمان نیز باشند.

طبیب محبوب محله

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام:   در چنین ایامی به سراغ پزشکی رفتیم که در این عرصه منشأ خیر و برکات زیادی برای اهالی محله جوادیه بوده و همچنان با عشق و علاقه به مداوای بیماران می‌پردازد. فرصت را غنیمت دانستیم و به میان اهالی رفتیم تا آنها از «حمید ابریشمی» پزشک خیّر محله‌شان برای ما صحبت کنند؛ از پزشکان نیکوکاری که در محله‌های محروم از جمله جوادیه فعالیت عام‌المنفعه دارند و در محل زندگی به فکر همسایه‌ها و ساکنانند تا مرهمی باشند بر غم و دردشان.  

«داود علیپور» سرهنگ بازنشسته ارتش است و مدیریت یکی از مجتمع‌های پرجمعیت محله جوادیه را برعهده دارد. او وقتی در جریان موضوع گزارش ما قرار می‌گیرد بلافاصله چند پزشک خیر تهرانی را نام می‌برد که در محله به اهالی خدمات رایگان می‌دهند. ابریشمی، حسنی صدر، قاسمی و... از پزشکان بااخلاق و مردمی هستند که حتی در شرایط کرونایی در کنار مردم ماندند و بدون دریافت حق ویزیت شهروندان را درمان می‌کنند.

به گفته علیپور، این پزشکان نیکوکار در طول هفته اگر اوقات خالی داشته باشند، در تابلو اعلانات ساختمان‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنند تا مردم بدانند چه موقع و کجا حاضر باشند. گاهی هم شهروندانی که نیاز به ویزیت و سایر خدمات دارویی و درمانی داشته باشند دفترچه بیمه‌شان را همراه نام و شماره تماس به نگهبانی مجتمع می‌سپارند تا پزشکان نیکوکار، زمان و ساعت معاینه و ویزیت را برایشان مشخص کنند. پزشکان نیز در طول هفته با این افراد تماس می‌گیرند و به آنها وقت معاینه می‌دهند.
علیپور عقیده دارد که اگر در هر محله و مجتمع مسکونی یک پزشک خیر وجود داشته باشد، هزینه درمان خیلی از نیازمندان کاهش پیدا می‌کند. چه خوب است که در کنار پزشکانی زندگی می‌کنیم که حق همسایگی را ادا می‌کنند.

طبیب محبوب محله

  • مهربانی زمان و مکان نمی‌شناسد

«اصغر مهرپویان» یکی دیگر از شهروندان محله جوادیه است که ضمن تبریک به این اقشار زحمتکش جامعه که احسان و نیکوکاری را معنا کرده‌اند نام دکتر ابریشمی را به‌عنوان یکی از پزشکان خیر محله به زبان می‌آورد. او عنوان می‌کند که آقای ابریشمی پزشک عمومی است و در جای دیگری زندگی می‌کند، اما به مناطق جنوب شهر می‌آید و خدمات پزشکی رایگان به مردم و خانواده‌های نیازمند ارائه می‌کند. اهالی محله جوادیه او را به خوبی می‌شناسند و می‌دانند که چه ساعتی و در کجا می‌توانند آقای دکتر را پیدا کنند. برای ابریشمی فرقی نمی‌کند که چه ساعت از شبانه‌روز باشد. هر وقت که لازم بداند با وسایل و وتجهیزات پزشکی بر بالین بیماران حاضر می‌شود تا به وظیفه و تعهد خود در قبال آنها عمل کند.
«محمد مهردادیان» نیز به نقل از گفته‌های یکی از افراد قدیمی محله که رابطه نزدیکی با این پزشک دارد، می‌گوید: «از زمانی که با بحران کرونا روبه‌رو شده‌ایم خیلی از پزشکان نیکوکار از جمله آقای ابریشمی به کمک شهروندان آمده‌اند تا دین‌شان را به مردم ادا کنند. این گروه از پزشکان نیکوکار عقیده دارند که خدمت به شهروندان زمان و مکان نمی‌شناسد.»  مهردادیان از اهمیت پاسداشت مقام پزشکان نیکوکار محله صحبت می‌کند و تأکید می‌کند که مسئولان مربوطه باید ضمن شناسایی این افراد و تجلیل از آنها، این مسیر و راه باارزش را به دیگران معرفی کنند. در برخی از محله‌های منطقه ما خانواده‌ها حتی نمی‌توانند هزینه خرید دارو را بپردازند. بنابراین باید خدمت به اقشار در اولویت‌های‌مان باشد.

طبیب محبوب محله

  • کارگاه مشاوره رایگان  در دوران کرونا

«سعید کلانتر» از معتمدان فعال محلی از دکتر ابریشمی به‌عنوان طبیب خدمتگزار و مردمدار یاد می‌کند و می‌گوید: «این پزشک نیکوکار در منطقه دیگری سکونت دارد، اما بر خود واجب می‌داند که به مردم محروم جنوب شهر خدمت کند. کسی که در طول روز چند کیلومتر راه را طی می‌کند تا نیتش را عملی کند جای قدردانی دارد. همیشه مراجعه‌کننده‌های نیازمند را بدون دریافت هزینه ویزیت می‌کند و از این کار لذت می‌برد.» در نگاه این پزشک نیکوکار، سلامتی و حفظ جان بیماران بر همه چیز اولویت دارد و کسی نباید به دلیل نداشتن پول از خدمات درمانی دور بماند. به گفته شورایار باسابقه محله جوادیه آقای دکتر در زمان شیوع بحران کرونا دست به کار شد و برای ساکنان محله کارگاه مشاوره رایگان راه‌اندازی کرد. او تلاش می‌کند که اطلاعات و معلومات مردم را بالا ببرد تا از مبتلا شدن به این بیماری در امان بمانند.

ضمن اینکه گاهی اوقات با هزینه خودش مقداری دارو تهیه می‌کند تا به دست مردم نیازمند برساند.   کلانتر که از نزدیک با فعالیت‌های این پزشک آشناست عنوان می‌کند که ابریشمی سابقه ۳۵ سال خدمت در محله جوادیه را دارد و این محبوبیتی را که بین اهالی به دست آورده بی‌دلیل نیست. گاهی وقت‌ها که سالمندان و معلولان محله نیاز به ویزیت و دارو داشته باشند، دکتر ابریشمی با ما تا خانه آنها همراه می‌شود. رفتارش به قدری گرم و صمیمانه است که بیماران احساس غریبی نمی‌کنند.

طبیب محبوب محله

  • با خدا معامله کرده‌ام

اصرار بر مصاحبه با پزشک خیر هم‌محله‌ای راه به جایی نمی‌برد. دوست ندارد نامش جایی برده شود، چراکه می‌گوید با خدا معامله کرده است و به عقیده خودش کار کوچکی انجام می‌دهد. این پزشکان توقعی از کسی ندارند و بر خودشان واجب می‌دانند که بخشی از وقت و درآمد خود را صرف سلامت و درمان این خانواده‌ها کنند. دکتر ابریشمی ساعت‌هایی از روز را در سرای محله جوادیه و مرکز سلامت شماره ۳ مشغول معاینه و درمان بیماران و به‌ویژه اقشار محروم و کم‌درآمد است. دکتر ابریشمی در محله جوادیه به چهره شناخته شده‌ای تبدیل شده و آوازه اقدامات خیرخواهانه او به سایر محله‌های منطقه ۱۶ نیز رسیده و برای همین است که او برای عیادت و معاینه به سایر نقاط شهر نیز سر می‌زند. فقط به ما می‌گوید: «مردم شرایط سخت و دشواری را پشت سر می‌گذارند و در چنین اوضاعی هرکدام از ما در هر شغل و حرفه‌ای که فعالیت می‌کنیم باید به فکر مردم و در حد توان و بضاعت خود مرهمی برای درد و غم‌شان باشیم.» ابریشمی خودش را نیکوکار نمی‌داند و تأکید می‌کند: «کاری که امثال ما انجام می‌دهیم وظیفه و عمل به همان میثاق نامه‌ای است که همه پزشکان به آن قسم خورده‌اند و آن نجات جان آدم‌ها به هر طریق است.»

کد خبر 618573

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha