همشهری آنلاین: رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه امروز اصل تحول و نوگرایی در دستگاه قضایی مشهود است، گفت:

 این مهم در سایه تلاش و پشتکار مدیران و کارشناسان دستگاه قضا به دست آمد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی در دیدار با روسای دادگستری‌های کل کشور تصریح کرد: فضای رقابت سالم در طراحی‌های بهتر برای رسیدن به راهکارهای کارآمدتر و خدمات قضایی افزون تر و بهینه تر در جای جای دستگاه قضایی مشهود است و این مطلبی است که امروز می‌توانیم آن را با افتخار اعلام کنیم.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: به رغم همه تلاش‌ها، هنوز در بخش‌های قضایی به اهداف بلند، کامل و تمام عیار نرسیدیم.

هاشمی شاهرودی یادآور شد: اما سمت و سوی حرکت دستگاه قضایی به همان سمت است و این همان علامت صحت، سلامت و درستی راه است.

به گفته وی، برای رسیدن به روزآمدی و کارآمدی باید از حالت شعاری خارج شده و به دنبال مدل های اجرایی و عملیاتی باشیم، در انشا نویسی خوب هستیم اما در اجرا ضعیف به همین دلیل باید به دنبال راهکاری عینی و مشخص باشیم.

رئیس قوه قضاییه اضافه کرد: برای هر محوری باید برنامه مدون و مشخص داشته باشیم و از حالت کلی و توصیفی خارج شویم.

وی با اشاره مشکلات موجود بر سر راه دستگاه قضایی گفت: یکی از مشکلات مهم دستگاه قضا، مشکلات نظام حقوقی و اداری دیگر دستگاههای اجرایی کشور است که باعث کثرت پرونده‌ها شده است.

هاشمی شاهرودی خاطر نشان کرد: داشتن این همه پرونده در محاکم قضایی ناشی از عدم سلامت و خلل در وضع سلامت حقوقی جامعه است به نحوی که در برخی موارد، هر نوع رابطه و معامله‌ای باعث تشکیل یک پرونده قضایی می‌شود که در این صورت امکان اعمال نفوذ، کلاهبرداری، جعل، سندسازی زیاد می شود.

رئیس دستگاه قضا اظهار داشت: دستگاههای دیگر که مبدا تشکیل حقوق مردم و تنظیم روابط حقوقی آنها در مسایل مختلف هستند، باید به لحاظ ساختار حقوقی اصلاح شوند تا این موارد اصلاح نشود، فشارها بر روی دوش دستگاه قضایی خواهد بود و در برخی موارد شاهد تزلزل حقوق مردم خواهیم بود.

وی با بیان اینکه چون دستگاه قضایی بازخور این موارد را می بیند و لمس می کند، گفت: باید متدکر شویم و راهکارهایی را برای اصلاح این موارد پیش بینی کنیم.

هاشمی شاهرودی با اشاره به برخی اخبار در خصوص پرونده های مفاسد اجتماعی گفت: من در جریان ریز بسیاری از پرونده های تشکیل شده در بحث مفاسد اقتصادی هستم اگر برخی از ساختار اعطای تسهیلات توسط بانک ها اصلاح شود،‌ بسیاری از این مشکلات به وجود نمی آید.

به گفته وی، سیستم بانکی برخی از کشورها شفاف است و ما هم باید سیستم بانکی را اصلاح کنیم تا شاهد تشکیل چنین پرونده هایی در محاکم قضای نباشیم .
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که کارهای بسیار عظیمی در دستگاه قضایی انجام شده است، گفت : اما اطلاع رسانی خوبی صورت نگرفته به نحوی که مردم وحتی برخی از قضات در جریان اقدام و کارهای صورت گرفته توسط دستگاه قضایی نیستند.

وی با بیان اینکه دستگاه قضا در بخش اطلاع رسانی مشکل دارد، گفت: ما یا اطلاع رسانی نکردیم و یا اگر اطلاع رسانی هم صورت گرفته بیشتر مربوط به انتشار خبرهای تشنج آفرین بوده است که گاها باعث برخی فشارهای بین المللی مانند نهاد حقوق بشر شده است .
وی با بیان این که باید در این خصوص چاره اندیشی شود گفت: شورای اطلاع رسانی در قوه قضاییه به همین خاطر به وجود آمد تا اطلاع رسانی دقیق، شفاف و روشن انجام دهد.

رییس دستگاه قضا با بیان این که لازم است که مردم در جریان برخی از اقدامات قوه قضاییه قرار بگیرند، گفت :‌به عنوان مثال دستگاه قضایی با کمک مجلس و نیروی انتظامی قانون بیمه ها را اصلاح کرد اما اطلاع رسانی خوبی در این زمینه صورت نگرفت.

هاشمی شاهرودی یادآور شد که ما قانون بیمه را با الگوبرداری از قانون های مترقی دنیا و الگوی اسلامی اصلاح کردیم ، مردم و حتی بسیاری از قضات دادگستری در جریان این مسئله قرار ندارند.
وی با بیان اینکه دستگاه قضا در امر اطلاع رسانی درحد ضعیفی عمل می‌کند، گفت: مطلع کردن مردم از این نوع اقدام نوعی قدردانی و احساس رضایتمندی مردم را به دنبال دارد.

کد خبر 61848

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز