سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی قوه قضائیه از صدور دستورالعمل تشکیل دادگاه‌های سیار خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری با تبریک هفته دولت و تسلیت درگذشت آیت الله مرعشی شوشتری گفت: این دادگاه‌ها به منظور خدمت رسانی بیشتر، امکان دسترسی آسان‌تر به خدمات قضایی و گسترش عدالت و احیای حقوق عامه تشکیل خواهد شد.

وی افزود: با این دستورالعمل، دادگاه‌های سیار در بخش ها و روستاهایی که به این دادگاهها نیاز دارند تشکیل می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: این دادگاه‌ها همچنین برای دعاوی تجاری به ویژه موارد مربوط به اصل 44 قانون اساسی در جاهایی که دسترسی به مراجع قضایی وجود ندارد و یا فاصله زیادی تا این مراجع وجود دارد، تشکیل می‌شود.

جمشیدی با بیان این که ظرف دو ماه شرایط تشکیل دادگاه‌های سیار باید ابلاغ شود گفت: هم اکنون این دادگاه‌ها در بخش‌هایی تشکیل شده است و از طرفی دادگاه‌های سیار با هماهنگی رئیس کل دادگستری استان برای مدت محدودی آغاز به فعالیت می‌کند.

آیین نامه جدید عفو، بخشودگی، تخفیف و تبدیل مجازات‌ها

علیرضا جمشیدی با بیان این که از این پس عفو به شکلی که در آیین نامه جدید آمده است اعطا می‌شود افزود: بر اساس آیین نامه دو کمیسیون در کشور تشکیل می‌شود. یکی از کمیسیون‌ها مرکزی است که مرکب از 5 قاضی آشنا به احکام شرعی و با پایه 10 قضایی که برای مدت پنج سال از طرف رئیس قوه قضائیه منصوب می‌شوند.

جمشیدی افزود: در مرکز هر استان نیز کمیسیون استانی مرکب از رئیس دادگستری استان، دادستان مرکز استان، قاضی ناظر زندان و مدیرکل زندان های استانی از طرف رئیس قوه قضائیه برای مدت سه سال تشکیل می‌شود.

برای محاکمه نظامی نیز هیاتی مرکب از رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح، معاون حقوقی و قضایی و همچنین معاون نظارت و بازرسی وی تشکیل می‌شود تا عفو و بخشودگی نظامیان را بررسی کند.

وی با بیان این که رییس دادگستری استانی که پرونده شخص در آن استان مطرح است، دادستان مرکز استان، قاضی ناظر زندان، رییس زندان، شخص محکوم و خانواده یا بستگان وی می‌توانند درخواست عفو را در استان‌ها به کمیسیون استان بدهند افزود: رییس کل دادگستری هر استانی مسئولیت دارد که کمیسیون عفو را تشکیل و عفو افراد را بررسی کند.

جمشیدی گفت: چنانچه این کمیسیون نظر موافق بر عفو داشته باشد باشد اسامی را برای درج در فهرست عفو به دفتر رییس قوه قضائیه ارسال کند و نیاز به ارسال به دفتر عفو کشوری نیست.

وی درباره سیاست‌های کلان بر اعمال عفو نیز گفت: کمیسیون مرکزی و کمیسیون‌های استان‌ها باید تدابیر و منویات مقام معظم رهبری را در مقام اعطای عفو مورد توجه قرار دهند.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: عفو باید به گونه‌ای اعمال شود که تأثیر مجازات و اصلاح بزهکار محرز شود.

وی لحاظ مصالح و ضرورت‌های اجتماعی، منطقه ای، سیاسی برای اعطای عفو، توجه به شخصیت مجرم و سوابق کیفری وی را از سیاست‌های کلان بر اعمال عفو خواند و افزود: باید به گونه‌ای اعمال عفو شود که احکام قضایی نیز اثرش را از دست ندهد.

وی گفت: اگر کسی شرایط آیین نامه را نداشته باشد، اختیاری برای رییس قوه قضائیه خارج از این تشریفات دیده شده است که شخصا می‌تواند مواردی از عفو را را رهبری درخواست کند.

جمشیدی مناسبت‌های عفو را 14 مناسبت اعلام کرد و افزود: ولادت پیامبر(ص)، مبعث ، ولادت امیرالمومنین(ع)،‌ولادت امام حسین(ع)، ولادت حضرت مهدی(ع)، عید فطر، عید قربان، عید غدیر، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، سالروز جمهوری اسلامی ایران، عید نوروز، حماسه فتح خرمشهر ویژه نیروهای مسلح، ولادت حضرت زهرا(س) ویژه محکومان زن از مناسبت‌های عفو است.

وی درباره شرایط عفو گفت: محکومان به اعدام که مجازاتشان از عفو به حبس ابد تبدیل شده است و ده سال از حبس را تحمل کرده باشند می‌توانند درخواست عفو کنند.

جمشیدی افزود: محکومان به حبس ابد در صورتی که حبس آنها یک بار عفو خورده و به 15 سال تبدیل شده باشد و حداقل 5 سالی حبس را تحمل کرده باشند نیز می‌توانند درخواست عفو کنند.

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: محکومان غیر حبس ابد، در صورتی می توانند درخواست عفو کنند که حبس اولیه آنان عفو خورده باشد و از حبس باقی مانده یک چهارم آن را تحمل کرده باشند.

وی قاچاقچیان حرفه‌ای مواد مخدر، مواردی که مجازاتش حق الناس باشد از جمله قصاص، سرقت مسلحانه، تجاوز و زنای به عنف، مصادیق مهم جرایمی مثل جاسوسی، محاربه، قاچاق سلاح و مهمات، اختلاس، ارتشا و آدم ربایی را از استثنائات عفو اعلام کرد.

جمشیدی گفت: محکومان به جرایم مستوجب حد شرعی در صورتی که با شهادت شهود اثبات شده باشد نیز از عفو مستثنی هستند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: این دستور العمل، به عفو انضباط بیشتری می بخشد و سرعت عمل را در این خصوص افزایش می‌دهد.

کد خبر 60984

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز