سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: علیرضا جمشدی در نشست خبری سه شنبه (15 مرداد) با خبرنگاران درخصوص برنامه سوم توصعه قضایی، پرونده زهرا بنی یعقوب، دانشجویان زندانی و لایحه حمایت از خانواده توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایرنا، سخنگوی قوه قضاییه با بیان این که برنامه سوم توسعه قضایی در معاونت حقوقی این قوه در دست تدوین است، گفت: مقدمه ویرایش نخست این برنامه در همایش روسای دادگستری‌های سراسر کشور در 7 شهریور ماه ارایه می‌شود. 

علیرضا جمشیدی درادامه نشست خبری خود با خبرنگاران افزود: این برنامه بسیار جامع خواهد بود و براساس دستور مقام معظم رهبری بر مبنای ارزیابی برنامه دوم توسعه قضایی است.

وی با بیان این که در تدوین این برنامه نظرات دادگستری‌های سراسر کشور لحاظ شده است، اظهار داشت: در کارگاه هفتم شهریور برنامه سوم توسعه قضایی را در معرض نقد حقوقدانان کشور قرار می‌دهیم و پس از تصویب در قوه قضاییه در صورت لزوم به سایر مراجع هم ارسال می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این که شنیده شده، مجازات سنگسار و قطع دست در لایحه مجازات اسلامی دیده شده است، این شنیده ها را به شدت تکذیب کرد و گفت: به نسخه اصیل لایحه مراجعه کنید.

وی در عین حال افزود: در مورد حکم سنگسار شماری از افراد، دو مورد مشمول عفو رهبری شدند و دو مورد هم مجازات آنان به شلاق تبدیل شده است. جمشیدی گفت: علت این امر این است که مرجع تجدیدنظر حکم را مغایر تشخیص دادند.

وی افزود: موارد دیگری هم تقاضای عفو کرده‌اند که در کمیسیون عفو در دست رسیدگی است اما در هر صورت حکم موقوف الاجراست.

خبرنگاری درباره گروگان گیری گروه جندالله از سخنگوی قوه قضاییه سئوال کرد که وی گفت: این که تاکنون چندین گروگان توسط این گروه کشته شده باشند هنوز هیچ مرجع رسمی آن را تایید نکرده است. وی افزود: وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی مامور رسیدگی به این موضوع هستند و اقداماتی هم در دست انجام دارند که امیدواریم هر چه زودتر به آزادی این عزیران بیانجامد. جمشیدی از رایزنی دستگاه های مسئول با کشورهای همسایه در این خصوص هم خبر داد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره بازداشت فعالان دانشجویی گفت: تشویش اذهان عمومی، توهین، افترا، ضرب و جرح عنوان‌های اتهامی است که از سوی دادسرا گفته شده است.

سخنگوی دستگاه قضایی با تاکید بر این که پس از صادر شدن قرار، اتهام این افراد به آنان تفهیم می‌شود، اظهار داشت: اگر نظر بر مجرمیت باشد موضوع در دادگاه مطرح می‌شود.

وی در همین زمینه افزود: اخیرا بحثی با وزیر علوم و بهداشت داشته‌ایم مبنی بر این که براساس قانون جدید دیوان عدالت اداری و در صورت تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی از این پس دستگاه قضایی به مسایل انضباطی و انتظامی دانشگاه‌ها رسیدگی نکند.

جمشیدی با این حال تاکید کرد که دستگاه قضایی به موارد جرایم در محیط‌های دانشگاهی همچنان رسیدگی خواهد کرد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده زهرا بنی یعقوب هم گفت: این پرونده براساس رای دیوان عالی کشور به دادگستری تهران اهاله شده است. وی افزود: درخواست اولیای دم واصل شده است و این پرونده مجددا رسیدگی می‌شود.

جمشیدی همچنین حادثه زنجان را که در آن دو کودک مورد آزار و اذیت قرار گرفتند، دلخراش و تاسف بار خواند و از سازمان بهزیستی خواست تا نظارت را جدی تر اعمال کند. وی گفت: فردی که مرتکب این عمل شنیع شده است در بازداشت به سر می‌برد.

‌سخنگوی قوه قضاییه در ادامه این نشست خبری گفت: ‌لایحه حمایت از خانواده چکیده 10 قانون متفاوت در دهه‌های گذشته است که به صورت دقیق و کارشناسی تنظیم شده است. جمشیدی هدف از این لایحه را حمایت از کیان خانواده، حمایت از زنان و حمایت از کودکان عنوان کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود اختلاف درباره این لایحه توضیح داد: لایحه به طور کلی مورد وفاق حقوقدانان است اما در مورد دو ماده 23 و 25 آن اختلاف نظر‌هایی وجود دارد.
جمشیدی اظهار داشت: به نظر ما اصل لایحه، قوی، جامع و مناسب است.

کد خبر 59896

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز