ورزشکاران زیادی از محله‌های منطقه ۱۵ برخاسته‌اند و به گفته فعالان ورزشی در این بخشی از شهر، این منطقه به نوعی مهد استعدادهای ورزشی از جمله تکواندو است.

محمد مهدي عمادي

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: در سال‌های اخیر استعدادهای ورزشی بسیاری به رغم کمبود امکانات از این منطقه پا به عرصه‌های جهانی ورزش گذاشته و توانسته‌اند حرفی برای گفتن داشته باشند. یکی از این استعدادهای ورزشی نوجوان در رشته تکواندو «محمدمهدی عمادی» است که در محله افسریه سکونت دارد. این ورزشکار ۲۰ ساله با وجود سن کم‌توانسته افتخارات بسیاری را در کارنامه ورزشی خود ثبت کند. مهم‌ترین افتخار او کسب قهرمانی مسابقات تکواندو نوجوانان جهان است.

او از سنین کم به ورزش رو آورده و تکواندو را در باشگاه شهرک شهید بروجردی فراگرفته است. یکی از نکات جالب توجه در خصوص عمادی این است که او بدون کسب مدال کشوری و بر اساس توانمندی‌هایش به‌عنوان ورزشکار فیکس تیم‌ملی انتخاب شد و به مسابقات جهانی راه پیدا کرد و بعد از کسب مقام قهرمانی تکواندو نوجوانان جهان، مقام‌های کشوری ارزنده‌ای را کسب کرد.

 چگونه به ورزش علاقه‌مند شدید و فعالیت در رشته تکواندو را از چه سنی شروع کردید؟  
علاقه من به رشته تکواندو از ۶ سالگی آغاز شد. دایی من تکواندو کار و بسیار راغب بود که من هم مسیر او را ادامه بدهم. در واقع حامی و پشتیبان من در این رشته دایی‌ام بود. بعد از گرفتن کمربند مشکی شرکت در مسابقات حرفه‌ای برای من آغاز شد که در آن زمان زیر نظر استاد «عزیززاده» در قالب تیم به‌صورت حرفه‌ای تکواندو را تمرین کردم و استادم برایم خیلی زحمت کشید و باعث پیشرفت من شد.  
 ‌مهم‌ترین چالشی که در مسیر ورزش با آن مواجه بودید چه بود؟ چگونه وارد تیم‌ملی تکواندو شدید؟  
مهم‌ترین چالش من در مسیر رسیدن به تیم‌ملی، سلسله مسابقاتی بود که شرکت کردم. در مسابقات مختلف و مهم کشوری شرکت کردم و حتی دو بازی را هم ‌بردم اما در بازی سوم ‌باختم و در نهایت شانس کسب مقام را از دست ‌دادم تا اینکه به مسابقات تکواندو آزاد کشوری رسیدیم. در این مسابقه ورزشکاران کل کشور شرکت می‌کردند و نفرات منتخب وارد اردوی تیم‌ملی می‌شدند.

در این مسابقات اول و وارد مرحله دوم انتخابی شدم و در این مرحله هم با ۳ بازی توانستم به‌عنوان نفر سوم وارد اردوی تیم‌ملی شوم و از آن به بعد برای خودم هدف گذاشتم که به‌صورت مهره فیکس تیم‌ملی باشم. در همین دوره بعد از بازی‌های انتخابی نفر اول و دوم را بردم. در این برهه برای سرمربی جای ریسکی وجود نداشت که کسی مانند من را که مدال کشوری ندارد به‌عنوان ترکیب اصلی تیم‌ملی حفظ کند و برای کمتر ورزشکاری پیش می‌آید که بدون کسب مدال کشوری در ترکیب تیم‌ملی باشد و به مسابقات جهانی اعزام شود.  
 ‌موفقیت شما در مسابقات جهانی چگونه رقم خورد؟  
بعد از مسابقات ترکیه هم مسابقه‌های انتخابی بسیاری برگزار شد و من در تمام این مسابقات مقام اول را کسب کردم و ورزشکار فیکس تیم‌ملی شدم و بعد از این برای نخستین بار پا به مسابقات جهانی گذاشتم. دو روز قبل از مسابقات جهانی، مسابقه انتخابی کسب سهمیه المپیک نوجوانان بود که در این مسابقه ورزشکار مصری، حریف ایرانی خودش را که هم‌تیمی خودم بود، برد. البته من در مسابقات کسب سهمیه شرکت نکردم. در نهایت ورزشکار مصری در مسابقات جهانی در نخستین بازی به‌عنوان حریف در مقابل من قرار گرفت که با وجود استرسی که داشتم او را شکست دادم. همچنین بازی‌های بعد را هم بردم و در فینال با یک حریف آمریکایی بازی داشتم که حریف قدرتمندی بود و بردن او برایم مهم بود و از طرفی بازی در ایران به‌صورت پخش زنده بود. در نهایت این حریف را هم شکست دادم و طلای تکواندو نوجوانان جهان را کسب کردم.  
 ‌امکانات و ظرفیت‌های ورزشی منطقه ۱۵ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟  

حضور در المپیک هدف مهم من است


امکانات ورزشی منطقه ۱۵ در حدی است که نیاز ورزشکار را برطرف می‌کند اما کیفیت وسایل ورزشی برای تمرین تخصصی برای یک ورزشکار حرفه‌ای فراهم نیست. البته برخی از ورزشکاران از لحاظ مالی توانایی این را دارند که در باشگاه‌های تخصصی در مناطق دیگر تمرین کنند. من چنین امکانی را نداشتم و با همان امکانات به تمرین ادامه دادم اما باید بگویم امکانات ورزشی منطقه ۱۵ برای ورزشکارانی که تازه می‌خواهند مسیر ورزش را آغاز کنند، در حد رفع نیاز خوب است.  
 ‌برای آینده چه نوع برنامه‌های درسی و ورزشی را برای خودتان برنامه‌ریزی کرده‌اید؟  
با کسب مدال قهرمانی جهان توانستم سهمیه دانشگاه شهید بهشتی را بگیرم. البته این موضوع در ضوابط این دانشگاه تدوین شده و اگر کسی مقام قهرمانی جهان داشته باشد می‌تواند وارد این دانشگاه شود. در حال حاضر در رشته تربیت‌بدنی ادامه تحصیل می‌دهم و هر ورزشکاری بزرگ‌ترین هدفش رسیدن به المپیک است و برای من هم رسیدن به المپیک هدف مهمی است اما همان‌طور که می‌دانید آن‌طور که باید از قهرمانان حمایت نمی‌شود و من مجبور شدم شغل و تجارتی را هم برای خودم دست و پا کنم. در حال حاضر هم درس و کار و ورزش را در کنار هم دارم. البته شرایط سختی را تحمل می‌کنم اما ارزشش دارد و صد در صد در آینده نتیجه می‌دهد.  
 ‌تعامل میان شهرداری و آموزش و پرورش را در زمینه ورزش چگونه می‌بینید؟  
تعامل میان شهرداری و آموزش پرورش خوب است اما لازم است در زمینه بهبود کیفیت امکانات و برگزاری مسابقات و شناسایی استعدادها کمی بیشتر کار شود تا استعدادهای ورزشی از این طریق شناسایی شوند و رشد کنند.  
 ‌تمایل دارید برای آموزش فعالیت‌های ورزشی در منطقه‌کاری انجام دهید؟  
صددرصد دوست دارم‌کاری در زمینه ورزش برای منطقه انجام دهم. البته اگر شهرداری منطقه ۱۵ امکاناتی در اختیار من بگذارد، آماده خدمت‌رسانی به اهالی محله افسریه و منطقه ۱۵ هستم.  

  • موقعیت ورزش تکواندو در تهران و منطقه 

رشته تکواندو در شهر تهران روند خوبی را طی می‌کند. محمدمهدی عمادی، ورزشکار هم‌محله‌ای و دارنده مقام قهرمانی نوجوانان جهان در رشته تکواندو با اشاره به این موضوع اضافه می‌کند: «یک زمانی تمام ورزشکاران شهرستانی از اینکه مقابل تیم تکواندو تهران قرار بگیرند هراس داشتند اما به تازگی این ورزش از رنک یک به رنک دو و سه نزول پیدا کرده و قطعاً اختلالی در این ورزش به وجود آمده است اما به‌صورت کلی در تهران استعدادهای بسیاری وجود دارد اما برخی شرایط محیطی باعث شده که ورزشکاران در تکواندو تمام همت خود را به کار نگیرند و این باعث می‌شود نتیجه خوبی هم حاصل نشود. لازم است در این زمینه مربیان توجه بیشتری به ورزشکاران داشته باشند.»

  • موقعیت ورزش دانش‌آموزی در منطقه ۱۵

ورزش دانش‌آموزی موقعیت خوبی در محله‌های منطقه ۱۵ دارد که اگر خوب حمایت شود، نتیجه مطلوبی حاصل می‌شود. محمدمهدی عمادی، ورزشکار هم‌محله‌ای و دارنده مقام قهرمانی نوجوانان جهان در رشته تکواندو با اشاره به این موضوع اضافه می‌کند: «همچنین استعدادهای خوبی در رشته‌های رزمی و توپی در مناطق جنوب‌شرق تهران وجود دارند که بسیار خوب در مسابقات مدارس ظاهر می‌شوند اما این دانش‌آموزان به دلیل نداشتن برنامه و ایجاد تعادل میان درس و ورزش شرایط برایشان سخت است. از طرفی نبود حمایت مالی از این استعدادها محدودیت‌هایی را برای دانش‌آموزان جنوب شهر ایجاد می‌کند.  

  • اطلاعات فوری

 ‌ محمدمهدی عمادی، قهرمان مسابقات تکواندو نوجوانان جهان
 ‌ متولد ۱۳۷۹ در تهران
 ‌ ساکن محله افسریه
 ‌ مقام‌ها: قهرمان مسابقات تکواندو نوجوانان جهان، کسب مدال طلای مسابقات اوپن ترکیه، کسب مدال نقره مسابقات جام باشگاه‌های آسیا، کسب مقام برنز مسابقات بین‌المللی جام فجر و کسب مقام برنز المپیک نظامیان جهان

کد خبر 616805

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha