پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۱
۰ نفر

علی کهن‌نسب: به روزهای پایانی هر سال که نزدیک می‌شویم، سایت‌ها و روزنامه‌های ورزشی به بررسی عملکرد ورزشی هر کشور در سالی که گذشت، می‌پردازند

در قاره آسیا و به ویژه در ایران نیز مطبوعات سعی می‌کنند با بیان اتفاقات و رویدادهای مهم سال بر جذابیت روزهای پایانی سال اضافه کنند.

سال تلخ فوتبال ایران

فوتبال ایران نوروز 1388 را با شکست آغاز کرد. تیم ملی فوتبال ایران در نخستین روزهای فروردین در ورزشگاه آزادی میزبان تیم ملی فوتبال عربستان بود و با قبول شکست در برابر این تیم در عمل شانس حضور در بزرگ‌ترین رویداد ورزش سال 1389 را در افریقای جنوبی از دست داد . با تساوی ایران با کره جنوبی در سئول، سند حذف ایران از رقابت‌های جام جهانی امضا شد. نمایندگان ایران نیز در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا نتوانستند راه به جایی ببرند و از دور رقابت‌ها کنار رفتند و ناکامی فوتبال ایران در سال 88 تکمیل شد.

آزمون آسیایی نوجوانان ایرانی

کاروان ورزش نوجوانان ایران که با 54 ورزشکار در هفت رشته ورزشی در نخستین دوره المپیک نوجوانان آسیا شرکت کرده بود با کسب 6 مدال در رده یازدهم قرار گرفت. ورزشکاران ایران در هفت رشته ورزشی شنا، شیرجه، دوومیدانی، بسکتبال، فوتبال، تیراندازی و پینگ‌پنگ به رقابت با ورزشکاران سایر کشورها پرداختند.

کاروان ورزشی ایران یک مدال طلا، 3 نقره و 2 برنز از این رقابت‌ها کسب کرد. نازنین احمدی در مسابقات پرتاب وزنه تنها طلای ایران را کسب کرد.

رقابت های المپیک آسیایی نوجوانان - سنگاپور

رقابت‌های آسیایی داخل سالن

رقابت‌های آسیایی داخل سالن آسیا به میزبانی کشور ویتنام برگزار شد. در این دوره، کاروان ورزشی ایران با کسب 45 مدال شامل 17 طلا، 15 نقره و 13 برنز پس از ویتنام (94 مدال)،  چین (92 مدال)، تایلند (70 مدال) و قزاقستان (58 مدال) در مکان پنجم جدول رده‌بندی کلی قرار گرفت.

پرواز بی‌بازگشت

ورزش نوجوانان در سال 1388 واقعه تلخی را تجربه کرد. اعضای تیم ملی جودوی نوجوانان ایران در مسیر سفر به ارمنستان در سانحه سقوط هواپیما در شهر قزوین جان خود را از دست دادند. این تیم که قرار بود در پیکارهای جهانی مجارستان حاضر شود برای کسب آمادگی بیشتر تصمیم داشت در ایروان اردوی مشترک برگزار کند.

درخشش روی تور

تیم ملی والیبال ایران با درخشش در مسابقات والیبال انتخابی جهان جواز حضور در رقابت‌های جهانی 2010 ایتالیا را کسب کرد.

والیبال ایران که چند سالی است روند رو به رشدی را طی می کند در سومین مرحله مسابقات انتخابی جهان جواز حضور در رقابت‌های جهانی را کسب کرد.

همچنین حضور در رقابت‌های جام کنفدراسیون‌ها اتفاق دیگری بود که بار دیگر والیبال ایران را در سطح جهانی مطرح کرد.

آسمان‌خراش‌های ایرانی در جهان

حضور در جام‌جهانی 2010 برای نخستین بار افتخار دیگری است که پس از مسابقات المپیک 2008 پکن، در تابستان گذشته نصیب بسکتبال نوپای ایران شد. رقابت با قدرت‌های برتر بسکتبال دنیا آزمون دیگری است که بسکتبالیست‌های ایران باید خود را برای آن در شهریور سال 89 آماده کنند.تیم ملی بسکتبال ایران در رقابت‌های جهانی با تیم ملی امریکا، اسلووانی، کرواسی و تونس هم‌گروه شده است.

تیم ملی بسکتبال ایران، قهرمان آسیا

طلوع کشتی ایران

تیم ملی کشتی فرنگی ایران توانست با کسب عنوان قهرمانی در رقابت‌های جام‌جهانی، برای نخستین بار جام قهرمانی را به ایران بیاورد.

تیم ملی کشتی آزاد نیز پس از مغلوب شدن در برابر روسیه به مقام نایب‌قهرمانی جام‌جهانی دست یافت این دو نتیجه برای کشتی ایران که مدتی است دچار افول شده اتفاق خوبی است و می‌تواند تولد دوباره‌ای برای ورزش اول ایرانی‌ها باشد.

سال 89، سال ورزش

بی‌شک باید سال 89 را سال ورزش نامید، سالی که در آن رویدادهای مهمی پیش ‌روی ورزش جهان است.  تیم‌های ورزشی ایران نیز در برخی از این رویدادها حضور خواهند یافت که از آن جمله می‌توان به بازی‌های آسیایی گوانگجوی چین، مسابقات المپیک نوجوانان در سنگاپور، مسابقات بسکتبال قهرمانی جهان در ترکیه و مسابقات قهرمانی وزنه‌برداری، والیبال و جودو در کشورهای ترکیه، ایتالیا و ژاپن اشاره کرد.

بزرگ‌ترین رویداد ورزشی سال

برگزاری رویدادی مثل جام‌جهانی فوتبال کافی است تا تمام رویدادهای ورزشی در سال 89 تحت تأثیر قرار گیرد. 32 تیم برتر از قاره‌های مختلف جهان از 21 خرداد تا 20 تیرماه در افریقای جنوبی برگزارکننده بزرگ‌ترین رویداد ورزشی سال هستند.هرچند تیم ملی فوتبال ایران از حضور در این رقابت‌ها باز ماند، جذابیت رویارویی تیم‌های بزرگ در این رقابت‌ها کافی است تا میلیون‌ها ایرانی در انتظار این رقابت‌ها باشند.

3600 ورزشکار در اولین دوره المپیک نوجوانان

اولین دوره المپیک نوجوانان از 23 مرداد تا 4 شهریور به میزبانی سنگاپور برگزار می‌شود که در آن ورزشکاران نوجوان در رده سنی 14 تا 18 سال با یکدیگر به رقابت‌ خواهند پرداخت. این مسابقات با حضور 3600 ورزشکار از 205 کشور در 26 رشته ورزشی برگزار می‌شود که شامل رشته‌های ورزش‌های آبی، تیروکمان، فوتبال، تنیس روی میز، بدمینتون،‌ بسکتبال، بوکس، دوچرخه‌سواری،‌ کانوکایاک، کشتی، وزنه‌برداری و... خواهد بود . تیم‌های مختلف ورزشی ایران در قسمت پسران و دختران در این رقابت‌ها حضور می‌یابند.

ایرانی‌ها در گوانگجو

شانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی با شرکت 45 کشور در 42 رشته ورزشی از 21 آبان تا 16 آذرماه در شهر گوانگجوی چین برگزار خواهد شد. در این دوره ورزشکاران 45 کشور آسیایی در 42 رشته با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. کاروان ورزشی ایران نیز در این رقابت‌ها حضور خواهد یافت.

مسئولان ورزش معتقدند کاروان ورزش ایران می‌تواند در بین پنج کشور برتر قاره قرار گیرد.
به هر روی این بازی‌ها و سایر رویدادهای مهمی که به آن اشاره رفت و همچنین ادامه رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا و جام باشگاه‌های آسیا در سال 89 می‌تواند سال شلوغی را برای ورزش ایران رقم بزند. امیدواریم در پایان سال 89 از کامیابی‌های ورزش ایران به ویژه ورزش نوجوانان بیشتر بنویسیم.

کد خبر 103658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز