مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۹
۰ نفر

راضیه شعبانی-  البرز- خبرنگار: افتتاح پیست تارتان در مجموعه شریعتی استان نویدبخش اتفاقات ویژه‌ای برای البرز و ورزشکاران این استان بود، اما در این میان همچنان هستند ورزشکارانی که در دل پیست‌هایی با کمترین امکانات با بیشترین تلاش برای البرز افتخارآفرینی می‌کنند.

دوومیدانی استان روی  پیست  ناهموار

  «ملینا اسماعیلی» ورزشکار ١٤ساله‌ای که با کشف استعدادش در مدرسه این رشته را آغاز کرده است، اکنون با بیش از ١٠ مدال طلا در استان و کشور توانسته افتخارآفرینی کند. این ورزشکار که معتقد است یکی از عوامل مهم در علاقه‌مندی وی برای ادامه فعالیتش، هیات دوومیدانی استان است، انتظار دارد که با تجهیز پیست تارتان مجموعه ورزشی انقلاب کرج، امکان پیشرفت بیشتر را فراهم کنند. گفت‌وگوی این ورزشکار را با همشهری می‌خوانید.

  • چطور با رشته دوومیدانی آشنا شدید؟

از سال ۹۳ در مدرسه معلم‌های ورزش که متوجه پاهای کشیده و سرعتی من شدند، برای شرکت در مسابقات ناحیه‌ای مرا تشویق کردند و از همان سال که آغازی برای فعالیت من در این رشته بود، تاکنون هر سال نفر اول مسابقات دوومیدانی ماده سرعت در ناحیه و استان البرز می‌شوم. البته با وجود این‌که همواره در رده نونهالان رقابت می‌کنم، بارها با حضور در ماده سرعت رده سنی جوانان و بزرگسالان توانستم مقام نخست را کسب کنم.

  • تاکنون چه عناوینی کسب کرده‌اید؟

تا پیش از این‌که وارد رشته دوومیدانی شوم، کاراته‌کا بودم و در آن رشته هم مقام‌های بسیاری کسب کردم، اما در رشته دوومیدانی تاکنون بیش از ١٠ مدال طلا، ٤ مدال نقره و ٣ مدال برنز کسب کرده‌ام که آخرین مدال‌های طلا را هم در المپیاد استعدادهای برتر دوومیدانی کشور ثبت کردم.

  • چه موانعی برای پیشرفت ورزش قهرمانی وجود دارد؟

نبود امکانات برای تمرین مهم‌ترین مانع است؛ برای مثال من و سایر دوندگان در پیست دوومیدانی ورزشگاه انقلاب شهر کرج تمرین می‌کنیم که زمین پیست دوومیدانی، که از جنس تارتان است، اصلا مناسب تمرین نیست. بیشتر تارتان‌های پیست از بین رفته و یا جدا شده‌اند، به‌طوری که بارها شاهد گیر کردن کفش دوومیدانی‌کارها به قسمت‌های پاره‌شده تارتان و به‌شدت زمین خوردن آنها بوده‌ام.

  • به نظر شما برای پرورش استعدادها چه اقداماتی ضروری است؟

وقتی در استان استعدادیابی می‌شود و قرار است ورزشکاران در مسابقات استانی دیده شوند و درنهایت در مسابقات کشوری خوش بدرخشند، باید مربی‌هایی که دارای سواد و تجربه مخصوص آن رشته هستند با وسایل مورد نیاز برای تمرین برای ورزشکاران در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال مربی مخصوص دو سرعت یا مربی مربوط به دو استقامت یا انواع پرش‌ها و... باید مربی مربوط به همان رشته که سواد و تجربه همان رشته را دارد با ورزشکار کار کند، اما این در صورتی است که مربیان ورزش با کمترین امکانات با استعدادهای این رشته تمرین می‌کنند.

  • چه مشکلاتی در این رشته وجود دارد؟

مهم‌ترین مشکل این رشته نبود زمین مناسب کافی دوومیدانی برای تمرین است. اکنون پیست دوومیدانی تارتان تنها پیست استان در ورزشگاه شریعتی است که برای شهری با جمعیت کرج و با تعداد زیاد ورزشکار واقعا کم بوده و قابل دسترس برای همه نیست. اگر به تارتان زمین ورزشگاه انقلاب هم رسیدگی کنند و آن را به سطح استانداردی برسانند، درواقع بخشی از کمبود امکانات جبران خواهد شد. در کنار این موضوعات، اما هزینه بالای تامین تجهیزات از جمله کفش دوومیدانی که حداقل ٢ میلیون تومان است، برای ورزشکاران سخت بوده و در مواردی هم ورزشکاران برای شرکت در مسابقات مجبور می‌شوند که از یکدیگر قرض بگیرند.

  • چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟

امیدوارم که با پشتکار و علاقه ‌بسیاری که به این رشته دارم، ابتدا به هدفم که کسب طلای سرعت آسیاست، برسم و سپس برای کسب مدال در مسابقات جهانی و المپیک خود را آماده کنم.

  • در این رشته لیگی برای بانوان وجود دارد؟

بله، اما نکته قابل توجه این است که لیگ بانوان بسیار کم است و انتظار داریم مانند رشته‌هایی همچون تکواندو که طی سال چندین لیگ در رده‌های سنی مختلف برگزار می‌کنند، در رشته دوومیدانی هم برای این موضوع برنامه‌ریزی کرده و لیگ‌های متعددی در طول سال برگزار کنند که درواقع درصورت تحقق این امر هم شاهد کشف استعدادهای ویژه‌ای خواهیم بود.

  • دوست دارید در آینده چه شغلی را انتخاب کنید؟

تاکنون به شغل خاصی فکر نکرده‌ام، زیرا با تمرین بسیار تمام تمرکزم را روی رسیدن به رکورد آسیایی و جهانی گذاشته‌ام و تنها به پیشرفت ورزشی‌ام فکر می‌کنم.

  • با توجه به این‌که اکنون محصل هستید، آیا مدرسه مانعی برای ادامه فعالیت ورزشی‌تان نیست؟

خوشبختانه مسئولان مدرسه همکاری بسیاری با من دارند و همواره در زمان کسب مقام هم حمایت ویژه‌ای از من داشته‌اند. البته درمقابل نیز من هم سعی دارم که همواره محبت آنها را با خواندن درس‌هایم جبران کنم. از تمامی مربیانی که همواره در کنارم باعث پیشرفتم شدند، تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانم روزی با کسب مقام در آسیا و جهان تمامی این زحمات را جبران کنم. همچنین از رئیس هیات دوومیدانی البرز که همواره با اقدامات و توجه خود باعث دلگرمی خانواده‌ها و ایجاد انگیزه در ورزشکاران است، تشکر می‌کنم.

  • تعامل مسئولان با ورزشکاران

ملینا اسماعیلی: خوشبختانه در رشته دو و میدانی تعامل و ارتباط مسئول هیات دوومیدانی استان با ورزشکاران خیلی خوب است تا جایی که همواره برای مسابقات هریک از ورزشکاران حضور می‌یابند و از نزدیک شاهد پیشرفت بچه‌ها هستند و همواره ورزشکاران را تشویق می‌کنند. حتی در مسابقات هر ورزشکاری که افتخارآفرینی می‌کند بلافاصله با اهدای هدیه‌ای از وی تقدیر به عمل می‌آورند که همین موضوع باعث می‌شود انگیزه بسیاری برای ادامه فعالیت ورزشکاران و کسب موفقیت بیشتر ایجاد شود.

  • تجهیز ورزشگاه انقلاب 

البرز در سال‌های گذشته با میزبانی از بیش از ٢٤٠ مسابقه ملی، آسیایی و بین‌المللی نشان داد که در برخی رشته‌ها از امکانات ویژه‌ای برخوردار است که به دنبال همین موضوع با تجهیز پیست تارتان در مجموعه ورزشی موفق به کسب میزبانی مسابقات دیگری در رشته دوومیدانی شد، اما در پیارتقای سطح کیفی امکانات نیز هیات دوومیدانی استان درنظر دارد تا پیست مخصوص رشته دوومیدانی واقع در ورزشگاه انقلاب را هم تجهیز و نوسازی کند.

به گزارش همشهری، رئیس هیات دوومیدانی البرز در پاسخ به مطالبه ورزشکاران مبنی بر تجهیز پیست دوومیدانی مجموعه ورزشی انقلاب کرج، گفت: به دنبال تجهیز این پیست نیز هستیم. «محمدقلی مرادی» ادامه داد: با توجه به این‌که تجهیز پیست ویژه دوومیدانی که به آن پیست تارتان گفته می‌شود، نیازمند اعتبار ویژه‌ای است، بنابراین همزمان با تخصیص اعتبار، عملیات نوسازی این پیست نیز آغاز خواهد شد. وی افزود: خوشبختانه تاکنون با راه‌اندازی پیست تارتان در مجموعه شریعتی توانسته‌ایم به‌خوبی بخش ویژه‌ای از نیاز ورزشکاران و موانع را برطرف کنیم.

رئیس هیات دوومیدانی استان همچنین ادامه داد: از ابتدا که این پیست افتتاح شد تاکنون، توانسته‌ایم میزبانی برخی مسابقات بین‌المللی، آسیایی و ملی را برعهده گرفته و اعتماد فدراسیون را جلب کنیم. وی اضافه کرد: برگزاری مسابقات پیشکسوتان رشته دوومیدانی نیز از این قبیل میزبانی‌هاست که در ۲ روز متوالی در پنجم و ششم مهرماه در استان اجرا خواهد شد. وی گفت: در این دور از مسابقات ورزشکاران ٣٥ تا ٨٠ سال در ۲ بخش بانوان و آقایان حضور خواهند داشت و با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. مرادی در ادامه نیز گفت: خوشبختانه مدیرکل ورزش و جوانان البرز تاکنون حمایت ویژه‌ای از این ورزش داشته است که درصورت ادامه این روند، شاهد تجهیز و نوسازی پیست تارتان و دریافت میزبانی‌های سایر مسابقات خواهیم بود.

کد خبر 455208

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha