شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
۰ نفر

اغلب افراد معمولا قبل از پختن غذا اقدام به شستن تمام مواد غذایی می‌کنند، در حالی که شستن برخی مواد غذایی قبل از پخت اشتباه است و عوارضی به همراه دارد.

مواد غذایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نمناک، حتما می‌دانید که شستن بعضی از مواد غذایی قبل از پخته شدن ضروری است و از مسمومیت غذایی جلوگیری می‌کند اما شاید تا به حال نمی‌دانستید که بعضی از مواد غذایی هستند که قبل از پخت هرگز نباید شسته شوند، البته داخل سینک ظرفشویی. در این قسمت قصد داریم مواد غذایی را به شما معرفی کنیم که قبل از پختن نباید آنها را بشویید یا بهتر است بگوییم نباید این مواد غذایی را به نحوی بشوییم که باکتری‌های موجود سطح آنها در آشپزخانه پراکنده شوند.

قارچ

قارچ یک ماده جاذب قوی است و بعد از خیس شدن به‌راحتی خشک نمی‌شود بنابراین اگر قرار باشد که این مواد را قبل از پخته شدن بشویید، آب زیادی وارد آنها می‌شود و طعم غذا را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اگر احساس می‌کنید که قارچ‌ها کمی کثیف هستند، با یک عدد دستمال تمیز روی آن‌ها را پاک کنید و کمی تکان دهید تا گرد و غبار روی آن‌ها بیرون بریزد اما زیر آب شیر نشویید.

سالاد و سبزیجات بسته‌بندی‌شده

اگر برچسب روی بسته‌بندی کاهوها نوشته شده است که اینها قبلا شسته شده‌اند، پس بهتر است اعتماد کنید و هم زمان و هم آب بیشتری ذخیره کنید و از شستن آنها اجتناب کنید.

سبزیجاتی که از قبل شسته شده‌اند، به اندازه کافی با آب و مواد ضدعفونی‌کننده ترکیب شده‌اند. در نتیجه لازم نیست که شما دوباره آنها را بشویید اما اگر دوست ندارید که این گونه عمل کنید، بهتر است که سبزیجات غیربسته‌بندی را خریداری کنید و هر وقت خواستید آنها را بشویید.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ‌هایی که کاملاً اسکراب شده و تمیز هستند را به دقت بررسی کنید. اگر تخم‌مرغی خریده‌اید که هیچ اثری از آلودگی و لک روی پوست آن دیده نمی‌شود، مطمئن باشید آنها قبلا شسته شده‌اند در چنین حالتی لازم نیست دوباره آنها را شست‌وشو دهید؛ البته این موضوع برای همه تخم‌مرغ‌ها صدق نمی‌کند.

پاستا

بعضی از افراد عادت دارند قبل از پخت پاستا آن را زیر شیر آب می‌شویند اما شستن پاستا باعث می‌شود نشاسته آن از بین برود. این نشاسته عاملی برای خوش‌طعم شدن و افزایش خاصیت پاستا است. پس بهتر است که آن را زیر آب شست‌وشو ندهید.

بعضی انواع برنج 

متخصصان پیشنهاد می‌کنند همه انواع برنج‌ها را نشویید. البته شستن برنج قبل از پخت، بستگی به عوامل مختلفی دارد. مثلا بعضی آشپزان بر این عقیده هستند برای اینکه برنج ظاهر سفیدتری پیدا کند، باید آن را بشویید و همچنین آلودگی‌های آن را از بین ببرید اما بعضی برنج‌ها به دلیل نداشتن کیفیت لازم با شسته شدن، خاصیت اصلی‌شان از بین می‌رود، نشاسته طبیعی آنها گرفته می‌شود و برنج به یک ماده توخالی تبدیل می‌شود. پس قبل از شستن برنج به نوع آن توجه کنید.

شستن این مواد غذایی قبل از پخت اشتباه است

مرغ

شاید تا به حال اینگونه فکر نمی‌کردید؛ اما معمولاً توصیه می‌شود که گوشت پاک‌شده مرغ را در زیر آب شست‌وشو ندهید. شستن مرغ خام داخل سینک ظرفشویی باعث پراکنده شدن باکتری‌ها در کل آشپزخانه می‌شود و حتی ممکن است این باکتری‌ها روی سطوح کابینت آشپزخانه هم بنشینند. در نتیجه احتمال مسمومیت غذایی افزایش پیدا می‌کند. اگر تصمیم به شستن مرغ دارید بهتر است آن را در شرایط کنترل‌شده بشویید، به عنوان مثال می‌توانید آن را در حیاط یا فضایی به دور از آشپزخانه شست‌وشو دهید.

ماهی خام

شستن ماهی خام می‌تواند خطرهای مربوط به شستن گوشت بوقلمون یا همان مرغ را در سینک ظرفشویی داشته باشد. در نتیجه آن هم باکتری‌های مضر را انتشار می‌دهد و باعث آسیب‌دیدگی و انتشار سموم در هوا می‌شود.

گوشت قرمز

گوشت قرمز مانند گوشت مرغ، قبل از پخته شدن نباید زیر آب قرار بگیرد زیرا رطوبت اضافی داخل آن روی طعمش تاثیر می‌گذارد. کافی است که این گوشت‌ها را داخل دستمال‌های مخصوص آشپزی قرار دهید تا آلودگی و رطوبت اضافه آن را بگیرد. بعد از اینکه آن‌ها را از فریزر خارج کردید، صبر کنید تا آب اضافی آن کاملاً بیرون بریزد.

گوشت بوقلمون

بعضی از متخصصان بر این عقیده هستند که گوشت بوقلمون را فقط در یک شرایط باید شستشو دهید که آن هم برای از بین بردن نمک اضافه است. در غیر این صورت لازم به شستن گوشت خام بوقلمون نیست. علت آن هم پخش شدن جرم‌ها و آلودگی‌ها در کل آشپزخانه است پس اگر نمی‌توانید بدون شستن، این گوشت را مصرف کنید نکات ذکرشده برای مرغ را رعایت کنید.

نکته مهم 

حتما با خود می‌گویید مگر می‌شود این مواد غذایی را بدون شستن مصرف کرد؟ بله درست است با توجه به اهمیت بهداشت در روال طبخ و آماده‌سازی غذا در میان ما ایرانی‌ها به‌هیچ‌وجه نمی‌شود مواد غذایی مثل مرغ را بدون شستشو استفاده کرد. این متن در واقع نتیجه تحقیقی علمی است و صرفا برای افزایش آگاهی شما منتشر شده است تا بیشتر درباره برخی نکات اطلاعات کسب کنید. نتیجه‌گیری که می‌توان از این متن کرد این است که ما نباید این مواد غذایی را داخل سینک ظرفشویی و به نوعی فضای آشپزخانه بشوییم چراکه باکتری‌های موجود در آنها به سطوح کابینت و ظرفشویی منتقل شده و در نتیجه مواد غذایی دیگر را آلوده می‌سازند پس بهتر است یا فضای مناسبی برای این کار اختصاص دهیم یا بعد از شستشوی این مواد غذایی، محیط را با دقت پاکسازی کنیم. 

کد خبر 616349

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 79
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزانه IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    96 5
    اینا همه نظریاتی که دادید کاملا اشتباه هست خواهشمند است این نظریات را ندهید مردم را بیشتر مریض می کنید اون با این وضع کرونا
  • ناشناس IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    79 4
    تو اولین نفری هستی که این چرندیات رو سر هم کردی!
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    91 4
    قسمتی که آخر نوشتید رو اول بزارید چون این روش تیترنویسی شما برای جلب توجه مخاطب خیلی ضررش از پخش باکتری بیشتره
  • AE ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    77 3
    اصلا معلوم نیست چیه. حالتون خوش نیست