افتتاح کوشک باغ هنر در اراضی عباس‌آباد خبر خوش فرهنگی، هنری جدیدی بود که باید آن را به فال نیک گرفت.

كوشك باغ هنر

همشهری آنلاین_راحله عبدالحسینی:  با این حساب حالا دیگر در اراضی عباس‌آباد در تکه سوم پایتخت یک مجموعه تمام و کمال از اماکن فرهنگی برایمان ایجاد شده تا بتوانیم با فراغ بال دست به انتخاب بزنیم و از خدمات فرهنگی و هنری بهره‌ببریم. کوشک باغ هنر با حضور دکتر «پیروز حناچی» شهردار تهران و جمعی از مسئولان و هنرمندان افتتاح شد. پیش از این اراضی عباس‌آباد را با دریاچه هنر و باغ کتاب می‌شناختیم. حالا کوشک باغ هنر با معماری ایرانی ناب و چشمنوازش ما را به یک فراغت فرهنگی دعوت می‌کند.  

کوشک باغ هنر حاصل تلاش هنرمندان ایرانی است. این را می‌شود از معماری خاص این مجموعه متوجه شد که ما را به یاد یک عمارت باشکوه با معماری ایرانی می‌اندازد. ساختمانی که ۸ ماه زمان برد تا ساخته‌شود. به گفته «حمید جوانی» معاون فنی و اجرایی شرکت نوسازی عباس‌آباد در ساخت این بنای فاخر از توان و تخصص مهندسان جوان ایرانی و در حوزه نازک‌کاری و خلق اثر گنبد آن از هنر دست هنرمندان ایرانی بهره‌گرفته‌شده است.  

  •  گنبد آسمان هنر

گنبد آسمان هنر کوشک با طرح چهلستون اصفهان همان بدو ورود نگاه مخاطب را می‌رباید؛ گنبدی که به‌دست هنرمندانه «مرتضی مطیعی‌فرد» استاد گچبری کشور در مدت ۲ سال و نیم ساخته شده است. او در کارنامه خود آثار به یادماندنی بسیاری از جمله خانه امیر نظام، خانه مجتهد تبریزی، ساختمان قائمیه در اصفهان، هتل ارم کیش و مسجد شهرک جم تهران را دارد. استاد مرتضی مطیعی‌فرد می‌گوید: «کار گنبد کوشک باغ هنر الهام گرفته از هنر دوران صفوی است.

هنر دوران قدیم را باید در مجموعه‌های جدید هنری احیا کرد و به نسل جوان آموزش داد. باید تلاش کنیم این هنر زنده بماند. طراحی و اجرا و رنگ‌آمیزی این کار با هماهنگی کامل در این مجموعه انجام شد.» مطیعی‌فرد از اجرای گنبد آسمان هنر در کوشک باغ هنر ابراز خرسندی می‌کند و ادامه می‌دهد: «باعث افتخار است که از هنر اصیل ایرانی در مجموعه‌های فرهنگی و هنری پایتخت بهره‌گرفته می‌شود.» او که صفر تا صد کار از طراحی تا اجرای گنبد آسمان هنر را برعهده داشته است می‌گوید: «چنین مجموعه‌ای برای شهروندان یک پاتوق فرهنگی است که حتماً مورد استقبال هم قرار می‌گیرد.»

  •  نقاشیخط و آینه‌کاری 

به مهمانی با شکوه فرهنگ بیا| افتتاح کوشک باغ هنر

بعد از گنبد آسمان هنر، گالری کوشک باغ هنر جالب‌ترین بخش این مجموعه است؛ یک گالری وسیع که قرار است آثار هنرمندان در آن نمایش داده شود.

«سیدمحمدحسین حجازی» مدیرعامل نوسازی عباس‌آباد گالری این مجموعه را جزو یکی از بزرگ‌ترین گالری‌های پایتخت می‌داند و می‌گوید: «گالری ظرفیت به نمایش درآوردن آثار مختلف را در حوزه‌های تجسمی دارد. این مجموعه در ۲ بخش گالری‌های مرکزی و جنبی ظرفیت دارد تا میزبان آثار هنرمندان، پیشکسوتان و استادان تجسمی باشد.» نقاشیخط‌ها، آینه‌کاری‌ها و تابلوهایی که به‌دست هنرمندان بزرگ معاصر طراحی شده‌اند هم اینجا به چشم می‌خورد.

۲ اثر هنری نقاشیخط از آثار علیرضا روح‌الامین است و ۶ اثر دیگر آثار سعید نقاشیان، لیلی منتظری، حسین احصایی، مصطفی شبستری، سپیده امام‌نژاد و پریسا داودی نیز در فضاهای مختلف کوشک نصب شده است. در سالن اجتماعات نیز بیت «از صدای سخن عشق ندیدم خوش‌تر/ یادگاری که در این گنبد دوار بماند» به سبک ترکیب‌بندی نستعلیق، طراحی و به اجرا گذاشته شده‌است.  

  •  هنر و کتاب، همسایه هم شده‌اند

«شهلا اسدیانی» یکی از هنرمندانی است که در غرفه میناسازی، آثار هنری خلق می‌کند. او می‌گوید: «بیش از ۲ دهه است که در این رشته هنری فعالیت می‌کنم. یکی از خصوصیات خوب این مجموعه فضای باز و فرح بخش آن است. جایی که حتی اگر به هنر هم علاقه‌ چندانی نداشته‌باشی به دلیل فضای سبز و هوای خوش جذابیت دارد. این کشش باعث می‌شود همه اقشار به مجموعه کوشک باغ هنر بیایند و در این حین با کارها و آثار مختلف هنری آشنا شوند. باغ کتاب هم در همسایگی کوشک باغ هنر، انگیزه دیگری برای بازدید از کوشک باغ هنر است.»

  •  آشفتگی روزمره با لطافت هنر رنگ می‌بازد

به مهمانی با شکوه فرهنگ بیا| افتتاح کوشک باغ هنر

چراغ غرفه سازگری با حضور استاد «محمدرضا ژاله» روشن شده‌است. پیشکسوتی که هم دستی بر نواختن‌ساز دارد و هم ساختن آن. او می‌گوید: «در اینکه کوشک باغ هنر یکی از پاتوق‌های فرهنگی و هنری تهران خواهد بود شکی نداریم. اما خوب است در هر منطقه تهران چنین مرکزی برای فرهنگ و هنر دایر شود تا مردم هنرمند ساکن هر محله بتوانند کارهای هنری‌شان را در معرض نمایش بگذارند. وقتی شهروندان با هنر عجین می‌شوند، لطافت هنر نمی‌گذارد آشفته و پرخاشگر شوند. این روزها لازم داریم به کمک معجزه هنر خودمان را آرام کنیم.»

  •  آشنایی شهروندان با هنرهای کمتر شناخته شده

«مریم گشاده‌رو» کارشناس ارشد پژوهش هنر است که در غرفه نقاشی روی پارچه به شیوه باتیک در مجموعه کوشک هنر حضور دارد. می‌گوید: «این هنر مختص آسیای جنوب‌شرقی است ولی در کشور ما هم رواج دارد.» او درباره راه‌اندازی کوشک باغ هنر می‌گوید: «فعالیت چنین مجموعه‌ای بسیار باعث خوشحالی هنرمندان است. اینجا محلی است تا مخاطب با هنر آشنا شود. به ویژه هنرهای کمتر شناخته‌شده‌ای مثل چاپ باتیک. وقتی شهروندان با این هنر آشنا شوند، برخی که علاقه داشته باشند، برای یادگیری و آموزش پیشقدم می‌شوند و باعث می‌شود هنر چاپ باتیک از خطر زوال و فراموشی در امان بماند.» 

  • هادی آفریده، کارگردان مستند «چنارستان» /هنر، بداخلاقی را از جامعه دور می‌کند

به مهمانی با شکوه فرهنگ بیا| افتتاح کوشک باغ هنر

«چه اتفاقی بهتر از اینکه در اراضی عباس‌آباد، پروژه‌های فرهنگی، هنری و محیط‌زیستی اجرا شود.» این را «هادی آفریده» می‌گوید که کارگردانی مستندهای «خاطرات نی‌آوران» و «نوروز به وقت تهران» را در کارنامه دارد. آفریده می‌گوید: «گسترش سرانه‌های فرهنگی و هنری یکی از دغدغه‌های همیشگی هنرمندان است.

تهران با این جمعیت به مراکز فرهنگی متعددی نیاز دارد. جایی که گالری‌ها و نمایشگاه‌های هنری برگزار شود و به نوعی پاتوق فرهنگی علاقه‌مندان باشد.» آفریده که این روزها مشغول تهیه مستندی با عنوان «کاریز، قصه آب» است می‌گوید: «افتتاح کوشک باغ هنر خبر خوش این روزها برای ماست که نشان می‌دهد به این نکته مهم رسیده‌ایم که شهر غیر از سرانه‌های خدماتی به سرانه‌های فرهنگی نیاز دارد.

امیدوارم این مسیر به رشد و پویایی خود ادامه دهد. کوشک باغ هنر باید محلی برای حضور همه اقشار جامعه باشد. چون اماکن فرهنگی و هنری با برنامه‌های خاص خود حتماً می‌توانند نگاه شهروندان را به شهر و زندگی بهتر کنند. هنر می‌تواند بداخلاقی‌ها را از جامعه بگیرد.»

  • حبیب صادقی، نقاش /آثار ارزشمند هنرمندان را به نمایش بگذاریم

به مهمانی با شکوه فرهنگ بیا| افتتاح کوشک باغ هنر

«حبیب صادقی» هنرمند نقاش می‌گوید که هرچه بتوانیم پروژه‌های جدیدی برای افزایش سرانه‌های فرهنگی افتتاح کنیم کار ارزشمندی است. او درباره افتتاح کوشک باغ هنر در اراضی عباس‌آباد می‌گوید: «۷۰ موزه در پاریس بخشی از آثار پیکاسو را به نمایش گذاشته‌اند. علاقه‌مندان همواره می‌توانند به تماشای آثار بروند. به همین دلیل افتتاح یک مرکز هنری یک بخش و چگونگی نمایش آثار هنرمندان بخش دیگر است. کوشک باغ هنر باید فضای پویایی داشته باشد تا علاقه‌مندان را به خود جذب کند. نه اینکه هر چند صباحی یکسری آثار روی دیوار برود.

پروژه‌های فرهنگی و هنری هم نیازمند مدیریت است.» صادقی از تابلوی گل‌های آفتابگردان ونگوگ می‌گوید که به‌عنوان پشتوانه یک بانک در ژاپن نگهداری می‌شود و ادامه می‌دهد: «اقتصاد هنر مقوله‌ای است که می‌تواند در رشد جامعه تأثیرگذار باشد به شرط آنکه با مدیریتی صحیح پیش برود. کشور ما باسابقه بسیار طولانی مدنیت، خیلی بهتر و شایسته‌تر می‌تواند در حوزه هنرهای تجسمی پیش برود.

افتتاح کوشک باغ هنر با بخش‌های متنوع هم کار خوب و ارزشمندی است که می‌تواند از سوی بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ حمایت شود. در این صورت هم هنرمندان و هم علاقه‌مندان با نتایج بهتری روبه‌رو خواهند بود.» صادقی اضافه می‌کند که با در اختیار قرار دادن فضای بزرگ و مجهز به هنرمندان تجسمی می‌توان هنر ایران را بهتر از قبل به دنیا معرفی کرد: «بهترین نگارگران دنیا از سرزمین ما هستند که در دنیا نقش‌آفرینی می‌کنند.

هنرمندان زیادی داریم که هنر نفیس خود را در آتلیه‌شان گذاشتند و در معرض تماشای شهروندان قرار نگرفته. مدیریت فرهنگی و هنری می‌تواند به مثابه گنج‌یاب عمل کند و این آثار نفیس را از آتلیه‌های شخصی بیرون بکشد و در مجموعه بزرگی مثل کوشک باغ هنر در معرض تماشای علاقه‌مندان بگذارد. با تماشای این آثار ارزشمند نگاه و سلیقه هنری مخاطبان هم بهتر می‌شود.»

  • آزاده موسوی، مستندساز ساکن محله امانیه /استعدادهای پنهان هنری خودی نشان می‌دهد

به مهمانی با شکوه فرهنگ بیا| افتتاح کوشک باغ هنر

هنرمند هم‌محله‌ای را با مستند «در جست وجوی فریده» در ذهن داریم. موضوع افتتاح کوشک باغ هنر در اراضی عباس‌آباد را که با او مطرح می‌کنیم استقبال می‌کند و می‌گوید: «کوشک باغ هنر در اراضی عباس‌آباد با داشتن گالری و سینما یعنی اضافه شدن به سرانه‌های فرهنگی و هنری پایتخت؛ این افزایش سرانه‌ها می‌تواند در ارتقای فرهنگ و هنر عمومی بسیار تأثیرگذار باشد.

این اماکن فرهنگی و هنری از سویی با نمایش آثار هنرمندان و از سوی دیگر با حضور مخاطبان خاص حوزه فرهنگ و هنر مکانی است برای کشف استعدادهای پنهان.» از دیدگاه موسوی افزایش سرانه‌های فرهنگی و هنری همیشه به افتتاح چنین اماکن بزرگ و مجهزی محدود نمی‌شود: «ایجاد پاتوق‌های فرهنگی و هنری در تمام محله‌های شهر از سوی شهروندان علاقه‌مند به هنر مورد استقبال قرار می‌گیرد و افرادی هم که علاقه‌مند نیستند با دیدن تأثیر مثبت چنین اماکنی دست‌کم برای یکبار هم که شده به مرکز فرهنگی و هنری سر می‌زنند.»

در کوشک باغ هنر چه می‌بینید؟  

به مهمانی با شکوه فرهنگ بیا| افتتاح کوشک باغ هنر


کوشک باغ هنر در پهنه شرقی اراضی عباس‌آباد واقع شده و ۵ هزارمترمربع وسعت دارد. اسکلت ساختمان از نوع بتنی با حدود ۱۴‌متر ارتفاع از سطح زمین است. این مجموعه فرهنگی و هنری کارکردهای گوناگونی دارد؛ از جمله: 
  گنبد آسمان هنر
  سالن همایش با ظرفیت ۳۰۰ صندلی 
  سالن سینمای ۳۰۰ نفره
  گالری به وسعت ۴۸۰ مترمربع
  غرفه‌های هنر
  کلاس‌های آموزشی متعدد
  فضای اداری ۹۰۰‌مترمربع
  فضای تجاری و باز به متراژ ۷۰۰‌مترمربع
  سالن‌های کنفرانس 
  رستوران و کافی‌شاپ هزارمترمربع

۵۶۰ هکتار مساحت اراضی عباس‌آباد در اختیار فضاهای فرهنگی قرار گرفته است.  

۹۰ درصد پروژه‌های عمرانی اراضی عباس‌آباد تکمیل شده‌است.  

۲ سال پیش «باغ هنر» در اراضی عباس‌آباد افتتاح شد که محل برپایی نمایشگاه‌های متنوع فرهنگی است.  

کد خبر 615684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha