«سعید رهنما» متولد ۱۳۴۷ در محله «بیمه» است. در رشته «مدیریت حرفه‌ای محله» تحصیل کرده و سابقه حضور در شورایاری شهرک «اکباتان» را دارد.

سعيد رهنما

همشهری آنلاین_مهدی اسماعیل‌پور:  رهنما بازنشسته نیروی انتظامی بوده و یکی از هیأت امنای دبیرستان‌های «شهید عموئیان» و «آیین تربیت» شهرک اکباتان است. این فعال اجتماعی حدود ۴ سال پیش به همراه تعدادی از دوستانش، جوان‌ها و نوجوان‌های منطقه ۵ و ۲۱ را در قالب گروهی به نام «انجمن نویسندگان جوان» تشویق به مطالعه و نوشتن می‌کند، به این شکل که آثار برتر این نویسندگان را به‌صورت رایگان چاپ و منتشر می‌کند. طرحی که موفق بوده و تاکنون بیش از ۱۰۰ جلد از این نویسندگان جوان رایگان به چاپ رسیده است.  

  • نویسندگان موفق و بزرگی خواهند شد 

شما بنویسید ما منتشر می‌کنیم

رهنما بر این باور است: «در بین این نویسندگان جوان و تازه کار، در آینده نویسندگان بزرگ و موفقی ظهور خواهد کرد. افرادی مانند «علیرضا محمدی» یا «محمدطاها فرزانه» که از نویسندگان خوب ما محسوب می‌شوند. برایم جالب بود که کتاب «عاشقانه شمال» نوشته یکی از بچه‌های گروه به‌صورت فایل صوتی نیز منتشر شده است.

این نشان می‌دهد که همین حالا هم نویسندگان جوان ما می‌توانند آثاری را خلق کنند که مورد توجه و اقبال اهالی کتاب قرار بگیرد. متأسفانه کسی که بچه‌ها را به مطالعه و نوشتن تشویق کند، نداریم. گمان می‌کنم که اگر فعالان اجتماعی، تشکل‌ها و انجمن‌ها در این زمینه وارد شوند و دولت و شهرداری نیز از آنها پشتیبانی کنند، شاهد یک جهش بزرگ در این زمینه خواهیم بود.

بهترین تصمیم این است که در زمینه فرهنگی کار را به خود مردم بسپارند. برای مثال، به شورایاری‌ها اعلام کنند که مدیریت بخش فرهنگی محله برعهده شما است. باور دارم اگر شهرداری و دولت در بخش فرهنگی تنها نظارت داشته باشند و کارها به شکل مردمی انجام شود، در این زمینه موفق‌تر خواهیم بود. البته در اینجا باید از خانه‌های فرهنگ مناطق ۵ و ۲۱ که همواره همکاری خوبی با ما داشتند، تشکر کنم.»

  • رونمایی از آثار چاپ شده در یک مراسم

انجمن نویسندگان جوان که سعید رهنما مؤسس آن است، به‌عنوان یک گروه خود جوش و مردمی فعالیت می‌کند، اما با گسترش فعالیت‌ها قرار است امسال به یک انجمن رسمی تبدیل شود و فعالیت‌های خود را گسترش دهد: «انجمن کانال «تلگرام» دارد که از این طریق به بچه‌ها آموزش‌های لازم ارائه می‌شود و به این‌ترتیب آنها را به مطالعه و نوشتن تشویق می‌کنیم. هدیه ما هم انتشار کتاب آنها است. پس از انتشار نیز مراسم رونمایی از کتاب برگزار می‌کنیم. حتی در این برهه که گرفتار ویروس «کرونا» هستیم نیز تلاش می‌کنیم تا با فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مراسم رونمایی برگزار شود. ‌درصدد هستیم تا مجوز انجمن نویسندگان جوان را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کنیم تا از یک گروه مردمی به یک تشکل رسمی تبدیل شویم و بتوانیم فعالیت‌های خود را در آینده باز هم گسترش دهیم.» 

  • همه‌چیز از شهدا آغاز شد 

شما بنویسید ما منتشر می‌کنیم

سعید رهنما زمانی که تصمیم گرفت با کمک دوستانش فعالیتی فرهنگی انجام دهد، خودش هم گمان نمی‌کرد که کارش این میزان توسعه پیدا کند: «از سال ۱۳۹۶ با تشکیل گروهی به نام انجمن نویسندگان جوان کار تدوین و چاپ کتاب این نویسندگان را آغاز کردیم تا به نوعی بچه‌ها را به مطالعه و نوشتن تشویق کنیم.

برنامه و هدف‌گذاری ما در ابتدا این‌گونه بود که تا سال ۱۴۰۰ بتوانیم ۸ عنوان کتاب را با موضوع «شهدا» از نویسندگان جوان منتشر کنیم. یعنی هر ۶ ماه یک کتاب درباره شهدا نوشته و منتشر شود. جلوتر که رفتیم، با نویسندگان جوانی که دارای علاقه و سلیقه‌های مختلف بودند، مواجه شدیم که در حوزه‌های گوناگون از قبیل محیط‌زیست، شعر و داستان آثاری را به ما ارائه کردند.

ما نیز پذیرای آنها شدیم و به این‌ترتیب، تنوع و ابعاد کار به مرور گسترش پیدا کرد، به شکلی که اکنون بالغ بر ۱۴۰عنوان کتاب که از سوی ۱۲۰ نویسنده به رشته تحریر درآمده است منتشر کرده‌ایم. هر چند تیراژ این کتاب‌ها بالا نیست، اما همگی با مجوز وزارت «فرهنگ و ارشاد اسلامی» به چاپ رسیده‌اند و دارای «شابک» و شناسنامه هستند.»

  • نویسندگان دهه نودی هم از راه رسیدند  

تا پیش از اینکه سال جدید از راه برسد، تنها نویسندگان دهه ۷۰ و ۸۰ از سوی انجمن نویسندگان جوان تشویق و حمایت می‌شدند، اما رهنما از اضافه شدن یک نسل جدید به این جمع خبر می‌دهد: «تا پیش از این، نویسندگان جوان ما متولد دهه‌های ۷۰ و ۸۰ بودند، اماکاری که در سال ۱۴۰۰ آغاز کردیم این است که دانش‌آموزان دهه ۹۰ را نیز برای نوشتن کتاب تشویق و حمایت می‌کنیم.

هنوز برای جذب این نویسنگان جوان فراخوان و اطلاع‌رسانی نکرده‌ایم و این تعداد هم، اغلب از طریق دوستان، آشنایان و نویسنده‌هایی که می‌شناسیم به ما معرفی شده‌اند. اگر برای فعالیت انجمن مجوز رسمی بگیریم و برای جذب نویسندگان دهه ۷۰ تا ۹۰ فراخوانی منتشر کنیم، اطمینان دارم که استقبال به‌ویژه در مدارس فوق‌العاده خواهد بود. با توجه به تجربه‌ایی که دارم می‌توانم بگویم که از هر ۱۰۰ نفر، دست‌کم ۵ نفر عاشق «نوشتن» هستند.»

  • هزار جلد کتاب تا ۱۰ سال آینده

رهنما با کمک دوستانش برنامه‌ایی جذاب و بلندمدت در سر دارد و آن‌هم انتشار هزار عنوان کتاب از نویسندگان جوان تا ۱۰ سال آینده است: «ما برای انجمن خود هدفی داریم و تا سال ۱۴۱۰ می‌خواهیم هزار عنوان کتاب را از نویسندگان جوان به چاپ برسانیم. هدف بعدی ما اخذ مجوز رسمی برای انجمن است که امسال آن را به انجام می‌رسانیم.»

  • نویسنده جوان هم‌محله‌ای /همه ما مدیون  «رهنما» هستیم

شما بنویسید ما منتشر می‌کنیم


«حلیا سلطانی» از نویسندگان جوان منطقه ۲۱، درباره حمایت‌های سعید رهنما می‌گوید: «آقای رهنما همواره از نویسندگان جوان حمایت می‌کند تا آثار برتر خود را منتشر کنند. کانون «سپاه قلم» را که در محله «فرهنگیان» و «آزادی» راه‌اندازی کردم، به پیشنهاد آقای رهنما، حمایت‌ها و راهنمایی‌های ایشان بود. پیرامون نویسندگی و چاپ شدن آثار من و بسیاری دیگر از بچه‌های همسن و سالم، ایشان نقش پر رنگی دارند.

حمایت‌های ایشان از نویسندگان جوان سبب شده است تا بسیاری از نوجوانان هم‌نسل من به نوشتن و مطالعه علاقه‌مند شوند و استعداد خود را بشناسند. با کمک‌ها و حمایت‌هایشان هر ماه آثار برتر بچه‌ها منتشر می‌شود. ‌کاری که بدون کمک آقای رهنما اتفاق نمی‌افتاد و از این جهت من و دیگر نویسندگان نوجوان کانون قلم به نوعی مدیون ایشان هستیم. نسل جوان و نوجوان به‌ویژه در زمینه کارهای فرهنگی، به حمایت‌ها و کمک‌هایی از این دست نیاز دارد. امیدوارم تعداد کسانی که مانند ایشان دغدغه‌های فرهنگی دارند، بیشتر شوند.» 

کد خبر 615157

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha