چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

ریحانه دوستدار: در این شماره قرار است شما را نویسنده کنیم؛ آن‌قدر که بتوانید برای بچه‌ها داستان بنویسید و جاپای قدم‌های نویسندگان بزرگ کودک و نوجوان بگذارید.

شاید هم تحقق این اتفاق چندان سخت نباشد. نوشتن برای کودکان کار جذابی است، اما برخلاف آنچه که همه فکر می‌کنند نوشتن برای بچه‌ها راحت است، باید چالش‌های آن را نیز در نظر گرفت. خلق کردن یک اثر برای کودکان به همان سختی خلق هر اثر شاهکار و بزرگ دیگر است. کسی که برای کودکان می‌نویسد، باید توانایی فهم بچه‌ها را در نظر داشته باشد؛ پس این به راحتی نوشتن برای مخاطب بزرگسال نیست، در نتیجه باید کار برای کودک را کاری تخصصی بدانیم. مانوراما یافا نویسنده معروف کودکان است که در کتابش با همین عنوان به ما می‌آموزد که چطور برای کودکان‌مان بنویسیم. او 25 کتاب نوشته است. نوشتن رمان و چندین کتاب علمی ‌و 500داستان که همگی در زمینه  ادبیات کودکان هستند، از توانایی و هنر نویسندگی او در ادبیات کودکان حکایت می‌‌کند. یافا در کارگاه‌هایی که برای نویسندگان در دهلی برگزار کرده بود، گروه‌های زیادی از نویسندگان را پرورش داد و به‌خصوص در تشویق و پرورش استعدادهای نو، نقش بسزایی داشت.

او مدیریت کارگاه‌هایی را در دهلی، تایلند، سنگاپور، بنگلادش، سریلانکا و نپال به عهده داشته و به عنوان متخصص کتاب کودکان در سازمان یونسکو فعالیت کرده است. او همچنین دبیر کل انجمن نویسندگان و تصویرگران کتاب‌های کودک است. او در مقدمه کتابش به سهم ارزشمند کتاب‌ها در پیشرفت کودکان اشاره می‌کند و تاثیر  انتخاب خوب کتاب‌ها توسط پدر و مادر را مهم می‌داند. او می‌گوید راز واقعی کتاب کودک، در ایجاد علاقه و وفاداری به واقعیت و تخیل و غنا بخشیدن به کتاب نهفته است. او معتقد است نویسنده وظیفه بزرگی دارد چون باید به یاد داشته باشد که برای مخاطبانی بی‌ذوق و علاقه یا بی‌احساس نمی‌نویسد بلکه آنها افراد باسواد و مهربانی هستند.

 این کتاب  برای این نیست که حتما  شما برای کودکان‌تان کتاب بنویسید؛ در واقع این کار، نیاز به متخصصان ویژه‌ای دارد؛ اما از این لحاظ می‌تواند به شما کمک کند که وقتی‌قصه‌ای به درخواست کودکتان از خودتان می‌سازید، به این نکته توجه کنید که چه چیزی را با چه شکل و صورتی به او یاد می‌دهید. «چگونه برای بچه‌هایمان داستان بنویسیم» را مهران تهرانیان ترجمه کرده و انتشارات صداوسیما آن را به بهای 900 تومان
به چاپ رسانده است.

کد خبر 35963

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز